بازرگانی الین

مبانی صادرات کالا | با صفر تا صد مفاهیم صادرات کالا و مراحل آن آشنا شوید

آشنایی با مبانی صادرات کالا در بازرگانی الین

صادرات چیست؟

به انتقال محصولات و یا خدمات از کشور مبدا یا ارسال کننده، به کشوری دیگر به عنوان مقصد را صادرات کالا می‌نامند. صادرات هر کشور، در واقع نشان دهنده میزان تعاملات آن‌ها با کشورهای دیگر است و همچنین می‌تواند نشان دهنده نقطه قوت آن‌ها در تولید محصولات و خدمات خاص باشد. این تبادلات و تعاملات، در برقراری موازنه تجاری و ایجاد تعادل اقتصادی هر کشور، تاثیر به سزایی دارد. صادرات، می‌تواند بسیار پرسود باشد در صورتی که بازرگانان با تمامی نکات و مراحل آن آشنایی کامل داشته باشند. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین مبانی صادرات کالا را بیان کنیم.

آشنایی با مبانی صادرات کالا در بازرگانی الین

آشنایی با مراحل صادرات کالا

صادرات دارای مراحل مختلفی است که هر کدام از آن‌ها نیاز به آگاهی کامل به نکات خاص خود را دارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مراحل صادرات کالا را بیان می‌کنیم.

  1. هر فرد برای این که بتواند اقدام به صادرات کالا کنند، باید شرایط خاصی را داشته باشید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به داشتن کارت بازرگانی، نداشتن پیمان ارزی معوقی، دارا بودن حساب جاری نزد بانک محل مراجعه
  2. اخذ قیمت از کمیسیون نرخ گذاری: در ابتدا، تولید کنندگان باید درخواست خود را طی نامه‌ای به اداره کل صادرات ارسال کنند که طی بررسی و کارشناسی‌های لازم در آن اداره، نرخ لازم را تعیین کرده و جهت تصویب به کمیسیون نرخ گذاری مرکز توسعه صادرات ارائه می‎شود. سپس کمیسیون نرخ گذاری مجوز لازم صدور کالا را طی نامه‌ای به اداره گمرک اعلام می‌کند
  3. مذاکره با خریدار خارجی: یکی دیگر از مراحل مهم که در مبانی صادرات کالا باید با آن آشنایی داشته باشید، نحوه مذاکره با خریدار است. در این مرحله قیمت رقابتی، بسته بندی مناسب، زمان تحویل، نرخ گذاری و … می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد
  4. صدور پروفرما: شرایط فروش محصولات به خریدار خارجی، به صورت کتبی و با استفاده از صدور پروفرما انجام می‎شود. این مدرک شامل نام و نشانی فروشنده، نام و نشانی سفارش دهنده، شماره و تاریخ صدور، مدت اعتبار، مشخصات کامل، شماره تعرفه گمرکی و در صورت استاندارد بودن کالا، شماره استاندارد و نام موسسه و تعهدات فروشنده مربوطه و … می‌باشد
  5. دریافت اعتبار سندی: این اعتبار از طریق بانک LC انجام می‎شود

آشنایی با مراحل صادرات کالا در بازرگانی الین

اسناد و مدارک مورد نیاز برای صادرات کالا

بازرگانان برای این که بتوانند کالا و یا خدمات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند، باید اسناد و مدارک خاصی داشته باشند. در واقع یکی دیگر از مبانی صادرات کالا آشنایی با همین اسناد و مدارک و روش اخذ آن‌ها است. در ادامه مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای صادرات کالا را بیان می‌کنیم.

  • اخذ کارت بازرگانی
  • اخذ مجوز صدور
  • اخذ گواهی بهداشت و قرنطینه
  • گواهی استاندارد
  • گواهی انرژی اتمی ( در صورتی که کالای شما نیاز به این مجوز نیاز داشته باشد )
  • تهیه صورت عدل بندی، در صورتی که کالاهای شما گوناگون باشند
  • شناسنامه فرش برای صادرات فرش‌های دستباف

ریسک‌های صادراتی را بهتر بشناسید

صادرات به معنای فرصت‌های بیشتر است اما خطرات دیگری نیز در آن وجود دارد. با این که محیط‌های تجارت بین المللی در طول سال‌ها به طول قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده است اما خطراتی که صادرکنندگان در هنگام فروش محصولات و خدمات خود در کشورهای دیگر با آن روبرو هستند، همچنان ادامه دارد.

این ریسک‌ها در برخی شرایط می‌توانند بسیار خطرناک باشند و مشکلات بسیار زیادی برای شما و سرمایه‌تان به وجود بیاورد. نحوه مواجهه و برخورد با این خطرات بسیار مهم است. در واقع یکی از مبانی صادرات کالا آشنایی با نکات مهمی برای از بین بردن و یا کاهش خطرات موجود در این زمینه هستند. امروزه افراد و یا مجموعه‌های بسیار زیادی هستند که می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

مهم‌ترین مبانی صادرات کالا که باید بدانی در بازرگانی الین

به طور کلی، یکی از بهترین گام‌ها برای کاهش این خطرات، انتخاب شرکا و مشاوره صادرات حرفه‌ای مناسب است. مشاور امور بانکی، مشاور حقوق بین المللی و وکلا، مشاور امور بیمه گذار و متصدی حمل و نقل، می‌توانند شما را در مورد خطراتی که ممکن است در بازارهای خارجی با آن‌ها مواجه شوید را به شما اطلاع دهند. از انواع ریسک‌های موجود در بازارهای خارجی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ریسک‌های سیاسی
  • ریسک‌های قانونی
  • ریسک‌های قرنطینه
  • ریسک نرخ ارز
  • ریسک عدم پرداخت
  • ریسک‌های موجود در مرحله حمل و نقل

آشنایی با بازار صادراتی خود

یکی دیگر از مهم‌ترین مبانی صادرات کالا آشنایی با بازارهای خارجی است و راه‌های نفوذ به آن است. دستیابی و شناخت این بازارهای خارجی، با استفاده از مذاکره با خریداران، اطلاعات و آمارهای رسمی، شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی، تماس با رایزن‌های بازرگانی در سفارتخانه‌ها و اتاق بازرگانی، استعلام از موسسات بین المللی و مراکزی که در این زمینه خدمات ارائه می‌کنند و روش‌های دیگر امکان پذیر است.

آشنایی با ریسک‌های صادرات کالا در بازرگانی الین

البته شناسایی کالاهای رقیب، کیفیت و قیمت آن‌ها در بازارهای مورد نظر و استفاده از روش‌های مختلف تبلیغاتی برای معرفی کالاهای خود، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی روند کاری  شما داشته باشد. در واقع این تحقیقات به شما کمک می‌کند تا اطلاعات لازم در زمینه الزامات و استانداردهای موجود در کشور مقصد را شناسایی کنید و فرصت‌ها و هزینه‌های دستیابی به آن‌ها را ارزیابی کنید.

بازرگانی الین، بهترین انتخاب برای صادرات کالا

در این مطلب از وب‌سایت بازرگانی الین، مبانی صادرات کالا را بررسی کردیم. صادرات یکی از راه‌های بسیار عالی برای کسب درآمد است، البته دارای شرایط و نکات بسیار مهمی است که برای ورود به این عرصه، باید به خوبی با آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید برای هر پیش آمدی به طور کامل آمادگی داشته باشید. ما در مجموعه الین به شما آموزش می‌دهیم تا چگونه می‌توانید به یک بازرگان حرفه‌ای تبدیل شوید و سپس در مسیر صادرات و یا واردات کالا، می‌توانید به عنوان یک مشاور و یا همکار در کنار شما باشیم تا مشکلی در این زمینه نداشته باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا