بازرگانی الین

حمل قطاری بار از چین به ایران

حمل ریلی و قطاری بار از چین به ایران

‌مدت زیادی است که چین یکی از بهترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود. حجم بالای واردات کالا از چین نشان می‌دهد که امروزه تاجران ایرانی زیادی از این فرصت برای سودآوری بیشتر استفاده می‌کنند.  البته نوع حمل بار در این میان دغدغه و موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ برای انجام این کار روش‌های مختلف حمل هوایی، دریایی، و ریلی وجود دارد. در ادامه مطلب همراه بازرگانی الین باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص حمل ریلی و قطاری بار از چین به ایران کسب کنید.

تاریخچه حمل ریلی از چین

در ژانویه سال ۲۰۱۶ اولین بار تجاری توسط قطار از چین به ایران وارد شد. این قطار در مدت زمان دو هفته مسیر ۱۰۳۹۹ کیلومتری را با عبور از قزاقستان و ترکمنستان طی کرده و به ایستگاه اینچه برون می‌رسد. سه قطار تجاری حامل بار حدود یک سال بعد به ایران وارد شد که هر کدام از آنها بین ۱۱ تا ۱۵ روز مسافت ۱۱ هزار کیلومتری را طی کرده بودند.

هزینه حمل ریلی بار از چین

در زمان ثبت سفارش کالا برای مدیریت بودجه توجه داشته باشید که هزینه حمل و نقل ریلی را نمی‌توان به صورت مشخص و ثابتی در نظر گرفت. این هزینه به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه مهمترین آنها را بررسی می‌کنیم.

پیشنهاد مطالعه :  انوانتر چیست؟

نوع قرارداد با فروشنده کالا

در صورتی که قرارداد FCA با تامین کننده کالا بسته باشید، شما به عنوان خریدار، هزینه‌ای لازم نیست پرداخت کنید و فروشنده همه هزینه‌های حمل ریلی یعنی هزینه حمل و نقل از درب کارخانه در چین تا ایستگاه راه آهن، بارگیری و گمرک چین را پرداخت می‌کند. اما اگر قرارداد Ex Works بسته باشید، با توجه به قوانین حمل و نقل بین‌المللی همه هزینه‌های حمل ریلی کالا از درب کارخانه بر عهده شما به عنوان صاحب کالا است و فروشنده چینی هیچ مسئولیتی در این باره ندارد. به این ترتیب نوع قراردادی که می‌بندید نقش اساسی در تعیین هزینه حمل ریلی از چین به ایران ایفا می‌کند.

قطار در حال حمل و نقل بار

نوع واگن

با توجه به اینکه کالای شما با واگن سقف دار، لبه بلند،کانتینری، خودرو بر، یخچال‌دار یا مخزن‌دار حمل شود، هزینه حمل ریلی آن از چین متفاوت خواهد بود.

حجم بارگیری در واگن و مسافت

در زمان خرید از چین توجه داشته باشید که حجم بارگیری در واگن و میزان مسافت لازم برای رسیدن کالا از چین، تاثیر زیادی روی هزینه حمل و نقل دارد. حواستان باشد که هر چقدر حجم بارگیری و مسافت در واگن برای حمل ریلی بیشتر باشد، هزینه مقرون به صرفه‌تری برای حمل بار پرداخت می‌کنید.

مسیرهای قطارهای باربری از چین به ایران

قطارهای باربری از چین به سمت ایران در دو مسیر قدیمی و جدید حرکت می‌کند. در مسیر قدیمی قطار باید از شهرهای ییوو و شانگهای عبور کند. در مسیر قدیم قطار بعد از رسیدن به ایران از مشهد عبور کرده و در تهران توقف می‌کند. اما در مسیر جدید قطارهای باربری باید از خطوط ریلی چانگشا، آلاشانکو، دوستیک، بولشاک، شلجیکا، قزاقستان و ترکمنستان عبور کرده و بعد از رسیدن به ایران از خطوط ریلی سرخس به تهران می‌رسند.

حمل ریلی بار از چین به ایران چقدر زمان می‌برد؟

یک شرکت بازرگانی برای برنامه‌ریزی بهتر باید از مدت زمان حمل و نقل کالا آگاهی داشته باشد. با روش حمل ریلی زمان رسیدن کالا از چین به ایران در مقایسه با روش دریایی سریع‌تر بوده و به صورت میانگین حدود دو هفته زمان می‌برد. اگر بیشتر از هر چیزی سرعت ارسال کالا برای شما اهمیت دارد و از نظر مالی هم محدودیتی ندارید، استفاده از حمل و نقل هوایی در مقایسه با ریلی برای شما مناسب‌تر است.

پیشنهاد مطالعه :  ترخیصیه چیست؟

انواع واگن قطار در حمل ریلی بار از چین

واگن سقف دار

این واگن برای کالاهای فله‌ای مناسب است که از آسیب دیدن آنها در معرض نور خورشید و رطوبت جلوگیری کند. درهای این نوع واگن‌ها به طور کامل قفل می‌شود تا به کالای شما هیچ گونه آسیبی نرسد. معمولاً حداکثر باری که با آنها می‌توانید حمل کنید ۵۵ تن است.

کانتیر قرار گرفته در کنار ریل قطار

واگن مخزن‌دار

این واگن‌ها را تانکری با ظرفیت بارگیری ۵۶ تن در نظر بگیرید که برای حمل کالاهای روغنی، نفتی و مایع کاربرد دارند.

واگن یخچال‌دار

در زمان مشاوره بازرگانی برای کالاهای فاسد شدنی مثل مواد غذایی استفاده از واگن‌های یخچال‌دار را پیشنهاد می‌کنیم.  سردخانه موجود در این واگن‌ها از فاسد شدن کالا جلوگیری می‌کند.

واگن‌های لبه بلند

از این واگن‌ها برای حمل کالاهای سنگین وزن مثل مواد معدنی استفاده می‌شود. واگن لبه بلند با عرض ۲.۷۴ طول ۱۸.۶۶ متر می‌تواند تا ظرفیت ۵۶ تن بار را حمل کند.

واگن مسطح

واگن‌های مسطح که ممکن است آنها را به اسم پلتفرم هم بشناسید، برای حمل کالاهایی مثل آهن آلات و قطعات خودرو استفاده می‌شوند.

وضعیت حمل ریلی بار از چین

امروزه حتی بسیاری از کسانی که سال‌هاست بعد گرفتن کارت بازرگانی مشغول تجارت بین المللی هستند هم از مزایای این روش حمل اطلاعی ندارند. در مقایسه با روش‌های دیگر، حمل بار از طریق قطار تجاری به صرفه‌تر و اقتصادی تر است. زمان مورد نیاز برای حمل بار از چین با قطار زیاد طولانی نیست و حدود ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد. این مدت زمان در مقایسه با بقیه روش‌های حمل مثل روش دریایی که ۳۵ روز طول می‌کشد، بسیار کمتر است. در نهایت عملیات بارگیری در روش حمل ریلی آسان‌تر می‌باشد.

قطار حمل بار با کانتیر های زیاد

چگونگی حمل ریلی بار از چین

به صورت کلی حمل ریلی یکی از روش‌های بی‌دردسر و مناسب برای تاجران ایرانی است. از جمله دلایل محبوبیت این روش می‌توان به قیمت مناسب و میزان تخلیه بارگیری کمتر اشاره کرد. همانطور که اشاره شد قطارها می‌توانند از دو مسیر جدید و قدیم برای رسیدن به ایران استفاده کنند. طی شدن این مسیر معمولاً دو هفته زمان برده و هزینه آن تحت تاثیر میزان مسافت، مدل واگن قطار، و بارگیری آنها قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه :  قوانین تجارت با چین
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا