بازرگانی الین

ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا

بر اساس قانون تجارت،برای ورود کالا به کشور باید ثبت سفارش کالا از طریق مراجع قانونی صورت بگیرد؛جالب است بدانید ثبت سفارش کالا از سازمان تجارت صورت می گیرد و به عنوان مجوز ورود کالا به کشور تلقی می شود.

برخی از کالاها قبل از ورود به کشور نیاز به اخذ مجوز از نهادهایی همچون وزارت بهداشت را دارند که برای ترخیص کالا از گمرک لازم است،در زمان قدیم سفارش کالا به صورت حضوری بود اما اکنون این فرآیند به صورت الکترونیکی در حال انجام است.

داشتن مجوز ثبت سفارش کالا یکی از اساسی ترین اقداماتی است که برای واردات کالا از سایر کشورها ضروری است؛یکی از نکات مهم در ثبت سفارش کالا، استفاده از کارت بازرگانی معتبر است؛ کارت بازرگانی استفاده شده در روند ثبت سفارش کالا از اهمیت فراوانی برخوردار است.

کارت بازرگانی مورد استفاده در روند ثبت سفارش کالا باید معتبر باشد زیرا در صورت معتبر بودن اگر خسارتی رخ دهد جبران پذیر خواهد بود،کارت بازرگانی نباید اجاره ای و کارت خرید و فروش کالا باشد زیرا در این صورت از اعتبار کافی برخوردار نخواهد بود.

شرکت بازرگانی الین یکی از معتبرترین شرکت ها در حوزه ثبت سفارش کالا می باشد،این شرکت در سریع ترین زمان ممکن روند ثبت سفارش کالا را به انجام می رساند؛ در ادامه مقاله به صورت اختصاصی به ثبت سفارش کالا می پردازیم.

ثبت سفارش کالا

تمامی اشخاص، چه حقیقی و چه حقوقی برای واردات کالا به صورت قانونی نیازمند مجوز ثبت سفارش کالا هستند؛ افراد این مجوز را از سازمان توسعه و تجارت دریافت می کنند و سپس به سایر روند ثبت سفارش کالا می پردازند، جالب است بدانید مجوز ثبت سفارش کالا سه تا شش ماه قابل استفاده می باشد و بعد از پایان دوره نیاز به تمدید مجدد دارد.

در روند ثبت سفارش کالا شخص حقیقی یا حقوقی باید تمام مشخصات کالا را طبق فاکتوری که از فروشنده کالا دریافت نموده است، در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند؛این سامانه با نهادهایی مانند بانک مرکزی، گمرک و… مرتبط است و به همین دلیل روند ترخیص کالا از گمرک و پیگیری آن ساده تر از گذشته است.

بهتر است روند ثبت سفارش کالا از طریق شرکت بازرگانی معتبر‌ و با تجربه همچون بازرگانی الین صورت بگیرد تا از ورود کالا و ترخیص آن اطمینان کافی داشته باشید،در ادامه مقاله با انواع ثبت سفارش کالا، مراحل ثبت سفارش و مدارک مورد نیاز سفارش کالا همراه شما هستیم.

انواع ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا و انواع آن

افرادی که قصد فعالیت در حوزه واردات کالا از سایر کشور ها به ایران را دارند، از ضرورت ثبت سفارش کالا آگاه هستند؛همانطور که قبل‌تر در مقاله اشاره کردیم برای دریافت مجوز ثبت سفارش کالا افراد حقیقی یا حقوقی باید به سازمان توسعه و تجارت مراجعه نمایند؛ ثبت سفارش کالا به چند دسته کلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • ثبت سفارش کالا با درخواست کاربر
  • ثبت سفارش کالا بر اساس روش پرداخت
  • ثبت سفارش کالا بر اساس کارت بازرگانی

ثبت سفارش کالا بر اساس روش پرداخت به دو نوع ارز بانکی و غیر بانکی تقسیم می شود،ثبت سفارش کالا به روش ارز بانکی خود دارای چند نوع نقدی، مدت دار،حواله بانکی و برات می باشد؛ثبت سفارش کالا با روش غیر بانکی نیز دارای چند نوع بدون انتقال ارز،واردات در مقابل صادرات و ارز متقاضی منشا ارز خارجی می باشد.

برای ثبت سفارش کالا بر اساس کارت بازرگانی از طریق کارت های بازرگانی تولیدی، تجاری ، خدماتی و… استفاده می شود،استفاده از کارت بازرگانی نیز باید مطابق با قوانین کشور باشد؛ جالب است بدانید افرادی که در دستگاه های دولتی مشغول به کار هستند، شامل دریافت کارت بازرگانی نمی شوند.

ثبت سفارش کالا بر اساس درخواست کاربر نیز به چند نوع ثبت سفارش واردات در مقابل صادرات، ثبت سفارش کالا بدون انتقال ارز، ثبت سفارش کالا با اعتبار اسنادی یوزانس، ثبت سفارش کالا با اعتبار اسنادی مدت دار و ثبت سفارش کالا با اعتبار اسنادی دیداری تقسیم می شود، در ادامه مقاله به صورت اختصاصی به این موارد می پردازیم.

ثبت سفارش کالا بر اساس درخواست کاربر

ثبت سفارش کالا بر اساس درخواست کاربر

ثبت سفارش کالا بر اساس درخواست متقاضی یا کاربر به چند نوع تقسیم می شود که قبلا تر به آنها اشاره کردیم، در این قسمت از مقاله به صورت اختصاصی به شرح آنها می پردازیم:

ثبت سفارش کالا بر اساس واردات در برابر صادرات

در این نوع از ثبت سفارش، برای واردات کالاها به کشور داشتن پروانه صادراتی معتبر ضروری است، اعتبار لازم و مورد نظر گمرک از تاریخ پروانه با کوتاژ وارداتی همسان است.

ثبت سفارش کالا بدون انتقال ارز

تنها دو گروه از کالاها مشمول ثبت سفارش بدون انتقال ارز هستند،گروه اول شامل کالاهایی همچون پوشاک، قطعات خودرو،قطعات کامپیوتر و… هستند،گروه دوم نیز شامل قطعات مورد نیاز واحد های تولیدی می باشد؛لازم به ذکر است که واحد تولیدی باید دارای پروانه بهره برداری از وزارت مربوطه یعنی وزارت صنایع باشد تا شامل گروه دوم شود.

ثبت سفارش کالا با اعتبار اسنادی یوزانس

در این نوع از ثبت سفارش، دو کشور بر اساس عرف خود مهلتی را برای پرداخت وجه ارزی تعیین می کنند.

ثبت سفارش کالا با اعتبار اسنادی مدت دار

در این نوع در صورتی که ذینفع اسناد لازم را ارائه دهد، امکان پرداخت وجه وجود ندارد و تنها زمانی وجه اعتبار پرداخت می شود که در تاریخ تعیین شده باشد.

ثبت سفارش کالا با اعتبار اسنادی دیداری

در این نوع از ثبت سفارش،زمانی که ابلاغ کند اسناد ارائه شده توسط ذینفع را دریافت نمایند، در صورتی که تمام شرایط اعتبار رعایت شده باشد در همان زمان وجه اعتبار را پرداخت خواهد کرد.

مراحل ثبت سفارش کالا

تمامی اشخاص حقیقی یا حقوقی پس از انجام معامله و توافق برای ورود کالا از طریق سایر کشورها به ایران،پیش فاکتوری مربوط به کالا و قرارداد را از شرکت مورد نظر دریافت می کند؛ این پیش فاکتور توسط فروشنده کالا مهر و امضا می شود،فاکتور ارائه شده توسط فروشنده کالا برای ثبت سفارش کالا و واردات آن به کشور و همچنین دریافت کد فیدا در سامانه جامع تجارت ضروری می باشد.

مراحل ثبت سفارش کالا

کد فیدا که شامل ده رقم است برای بررسی سوابق و همچنین استعلام اصالت فروشنده کالا ضروری می باشد؛ اطلاعاتی که در فاکتور کالا توسط فروشنده درج می شود شامل موارد زیر است:

  • درج اطلاعات فروشنده و خریدار به صورت کامل
  • درج تاریخ صدور فاکتور و همچنین مدت اعتبار فاکتور
  • درج کامل مشخصات کالا که شامل توضیحات کالا،قیمت ،وزن، کد تعرفه گمرکی ،نوع بسته بندی و میزان آن می باشد.
  • درج کشوری که کالا در آن تولید شده است.
  • درج ارز مورد معامله و روش پرداخت آن توسط خریدار
  • درج شرایط حمل و نقل کالا
  • درج گمرک مبدا و مقصد و همچنین مرزهای ورودی

مدارک لازم برای دریافت مجوز ثبت سفارش کالا

تمامی افراد حقیقی یا حقوقی برای واردات کالا به مجوز ثبت سفارش کالا احتیاج دارند،مدارکی که برای دریافت مجوز ثبت سفارش کالا لازم و ضروری است، عبارتند از:

  • داشتن کارت بازرگانی
  • داشتن کارت ثبت نام وزارت بازرگانی
  • به همراه داشتن اصل پروفرما یا همان پیش فاکتور به همراه کپی آن
  • به همراه داشتن اوراق ثبت سفارش کالا که توسط متقاضی امضا شده است.
  • دریافت تمامی مجوزهای قانونی همچون مجوز سازمان وزارت بهداشت سازمان جهاد کشاورزی سازمان انرژی اتمی و سایر سازمان هایی که برای ورود کالا به مجوز آنها نیاز دارید‌.

سامانه جامع تجارت ایران

برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران اگر از قبل ثبت نامی را انجام داده اید،گزینه در سامانه ثبت سفارش عضویت دارم را انتخاب نمایید و سپس با ورود اطلاعات لازم به سایت جامع تجارت ایران وارد شوید؛ اما اگر برای اولین بار است که در این سایت ثبت نام می کنید،گزینه سامانه عضویت ندارم را انتخاب نمایید و اطلاعات لازم همچون نام و نام خانوادگی،کد ملی و…را وارد نمایید.

سامانه جامع تجارت ایران

هزینه ثبت سفارش کالا

یکی از سوالاتی که در عرصه واردات و صادرات برای بیشتر افراد به وجود می آید، هزینه ثبت سفارش کالا است؛جالب است بدانید هزینه ثبت سفارش کالا برای تمامی کالا ها یکسان است و هزینه ثبت سفارش آن، معادل نیم درصد از ارزش کالا است.

برای محاسبه کارمزد، ارزش کل پرفورما در نرخ ارز ضرب می شود و سپس عدد حاصل شده بر عدد ۲۰۰۰ تقسیم می شود.

ثبت سفارش کالا و نحوه تمدید آن

زمانی که مجوز ثبت سفارش کالا به اتمام رسید برای تمدید مجدد آن باید ابتدا فرم تمدید ثبت سفارش را تکمیل کنید، در ادامه اصل و کپی اوراق ثبت سفارش و پروفرمای را ارائه نمایید؛ لازم به ذکر است که برای باطل کردن ثبت سفارش ابتدا باید درخواست ابطال ثبت سفارش ارسال گردد و سپس اصل مدارک ثبت سفارش و پروفرما ارائه شود.

تمدید ثبت سفارش کالا

در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده به شرح ثبت سفارش کالا بپردازیم، شرکت بازرگانی الین به عنوان یکی از شرکت های معتبر در حوزه خدمات بازرگانی، ثبت سفارش کالا، ترخیص کالا،واردات از چین با سرمایه کم و … در حال انجام وظیفه است،این شرکت بازرگانی در کم‌ترین زمان ممکن و با راهکار های کاملا قانونی به صورت اطمینان بخش در حال ارائه خدمات به شما عزیزان است تا به سادگی خدمات بازرگانی خود را انجام دهید؛ امیدواریم با مطالعه این مقاله با ثبت سفارش کالا آشنا شده باشید و ابهامات ایجاد شده در ذهن شما رفع شده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا