بازرگانی الین

کانتیرهای آماده برای حمل بار زمینی و هوایی

حمل یکسره چیست؟

‌به صورت کلی اینگونه می‌توان گفت که حمل یکسره به این معناست که کالا بدون آنکه در گمرک تخلیه یا تحویل صورت گیرد، از آن وارد یا خارج شود. با توجه به این تعریف در حمل یکسره کالا هیچ تخلیه‌ای صورت نمی‌گیرد و همه تشریفات روی وسیله نقلیه انجام می‌شود. در این مطلب از بازرگانی الین همراه ما باشید تا به بررسی فرایند حمل یکسره و شرایط حمل یکسره کالا بپردازیم.

حمل یکسره کالا یعنی چه؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم خروج یا ورود کالا بدون تحویل یا تخلیه در گمرک، حمل یکسره گفته می‌شود. توجه داشته باشید که حمل یکسره در گمرک در زمان انجام مواردی مثل ثبت سفارش کالا به معنای منتقل شدن آن از مبدا تا مقصد بدون مکث، توقف یا تخلیه گمرکی است. در گمرک‌های کشور شرایط حمل یکسره کالا ثابت بوده و با حمل بار به صورت عادی فرقی نمی‌کند. همچنین خوب است بدانید که در این روش قبض انبار همه مخارج حمل و نقل را شامل شده و صدور آن روی وسیله نقلیه انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که در حمل یکسره برای محاسبه هزینه می‌توانید هزینه بارگیری و تخلیه انبارداری را در نظر نگیرید، چون که با حمل یکسره هیچ کدام از این موارد اتفاق نمی‌افتد. البته حمل یکسره روندی گمرکی نیست؛ و تعریف از حمل یکسره در قوانین و اصول جدید گمرکی، نوعی روند برای انتقال کالای گمرک نشده از گمرک مرز مبدا به مقصد است.

کاربرد حمل یکسره کالا

یکی از مهمترین کاربردهای روش حمل یکسره، در هنگام انتقال کالاهایی است که در زمان تخلیه و بارگیری دچار سانحه و آسیب می‌شوند. همچنین حمل یکسره برای محموله‌ها و کالاهایی که مصرف کننده نیاز فوری به آنها دارد مثل اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی یا کالاهایی که فساد پذیر هستند مانند مواد غذایی به کار گرفته می‌شود. کاربرد دیگر حمل یکسره در گمرک برای مواردی است که به خاطر نبود تجهیزات و امکانات کافی در بندرها یا گمرک امکان تخلیه و بارگیری مجدد این کالاها وجود ندارد؛ به همین دلیل بهترین روش برای انتقال این کالاها حمل یکسره است.

پیشنهاد مطالعه :  چین (قدرت نوظهور اقتصادی)

در صورتی که شما بازرگان یا شرکت بازرگانی هستید که اخیراً وارد حوزه صادرات و واردات کالا شده‌اید و به حمل یکسره کالا نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره شرکت‌های تجاری فعال در این عرصه کمک بگیرید. با استفاده از خدمات شرکت بازرگانی الین می‌توانید شرایط حمل یکسره را به راحتی در تجارت خود به کار بگیرید.

بار زدن محصولات برای حمل یکسره

ترانزیت داخلی حمل یکسره

در حمل یکسره کالا ترانزیت داخلی جهت منتقل کردن محموله گمرک نشده از گمرک داخلی به یک گمرک داخلی دیگر است. در واقع اینگونه می‌توان گفت که محموله در ترانزیت گمرک داخلی در گمرک مقصدی که بارنامه شده است تخلیه می‌شود و انبارنامه برای آن صادر می‌گردد. همچنین در صورتی که صاحب کالا یا نماینده او بخواهد کالا را به گمرک دیگری در سطح کشور ترانزیت یا ارسال داشته باشد، با ارائه قبض انبار خود فرآیند ترانزیت کالا در حمل یکسره انجام خواهد شد. همچنین در مواقعی مثل حمل بار دریایی از چین می‌توانید با موافقت صنعت کشتی رانی یا بندر جهت حمل یکسره بدون نیاز به قبض انبار اقدام کنید.

تشریفات گمرکی در حمل یکسره کالا

شرایط و مراحل حمل یکسره اندکی با فرایند حمل کالا به صورت عادی اندکی متفاوت است. همانطور که اشاره شد در حمل یکسره، تشریفات گمرکی روی وسیله نقلیه انجام می‌شود. در این روش به خاطر نبود هزینه‌های اضافی مثل بارگیری، انبار و تخلیه کالا، هزینه‌ها از روش معمولی حمل کالا بسیار کمتر است. در شرایط حمل یکسره هزینه‌ها را باید به صورت تفکیک شده و جداگانه پرداخت کنید؛ اما باز هم در مقایسه با هزینه انبار، بارگیری و تخلیه بسیار کمتر بوده و استفاده از این روش به خصوص برای واردات کالا از چین نفع بسیاری برای بازرگانان دارد.

فرق ترانزیت داخلی با ترانزیت به داخل

اگر شما هم با امور گمرکی و حمل و نقل کالا به صورت تخصصی آشنا نیستید؛ احتمالاً بارها کلمه راننده ترانزیت، ماشین ترانزیت، ترانزیت کالا و موارد این چنینی را از افراد مختلف یا رسانه‌ها شنیده‌اید. ترانزیت توسط بیشتر افراد معادل صادرات و واردات کالا در نظر گرفته می‌شود. گاهی در سایت‌های داخلی هم به اشتباه این عبارت را به معنی حمل بار بین شهری به وسیله شرکت‌های باربری تعریف کرده‌اند؛ این تعریف با چیزی که در اصول و قوانین گمرکی تعریف شده بسیار متفاوت و کاملاً اشتباه است. ترانزیت به داخل و ترانزیت داخلی دو مفهوم مجزا هستند؛ در ترانزیت داخلی کالای گمرک نشده از گمرک داخل یک کشور به گمرک دیگر همان کشور منتقل می‌شود. اما ترانزیت به داخل که همان حمل یکسره است، زمانی اتفاق می‌افتد که کالای گمرکی نشده با همان وسیله نقلیه از گمرک خانه ورودی به گمرک خانه مشخص شده در مقصد بارنامه درون کشور انتقال می‌یابد. با تقاضای حمل کننده کالا در این روش ترانزیت داخلی صادر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه :  بهترین شرکت بازرگانی

کانتیرهای بار زده شده آماده

اظهارنامه ترانزیت داخلی

خوب است بدانید که تشابه ترانزیت داخلی و روش حمل یکسره در این است که در هر دو فرایند کالا گمرک نشده است؛ اما ترانزیت داخلی و روش حمل یکسره با توجه به این نقطه مشترک تفاوت‌هایی با هم دارند. در حمل یکسره کالا به همان شکلی که از مبدا گمرک در کشور هم می‌شود باید به گمرک خانه مشخص شده در بارنامه تحویل داده شود؛ به همین دلیل زمانی که کالا به اولین گمرک خانه مرزی در شهر ذکر شده در بارنامه برسد، می‌تواند پروانه ترانزیت داخلی بگیرد.

اما در ترانزیت داخلی صاحب کالا باید ترانزیت را انجام دهد. همچنین در روش حمل یکسره بارنامه حکم نمایندگی برای تنظیم کردن اظهارنامه ترانزیت داخلی را دارد که همه اختیارات را به حمل کننده کالا داده و دیگر وکالت‌نامه رسمی از او مطالبه نمی‌شود. اما اگر تقاضا کننده در ترانزیت داخلی فردی به جز صاحب کالا باشد، نیاز است که ابتدا وکالت‌نامه محضری و رسمی را از صاحب کالا بگیرد.

حقوق و عوارض گمرکی کالاهای ترانزیتی

برای کالاهای ترانزیتی عوارض و حقوق گمرکی گرفته نمی‌شود؛ اما برای اینکه سازمان گمرک مطمئن شود که کالا در داخل کشور به فروش نمی‌رسد و از کشور خارج می‌شود، از صاحب کالا یا نماینده قانونی او سندی می‌گیرد و تا زمان خروج قطعی کالا این سند پیش گمرک می‌ماند. در شرایط حمل یکسره نحوه استفاده از بیمه نام این گونه است که بیمه در قالب بن‌های ۱۰ میلیونی صادر شده و بر اساس ارزش کالا از نماینده قانونی یا سازمان حمل و نقل کالا دریافت می‌شود که به آن بن ترانزیت می‌گویند.

مزایای حمل یکسره

در واقع حمل یکسره نوعی خاص از فرایند گمرکی کالا است که صاحبان کالا لازم است از مزیت‌های این روش به خصوص برای حمل بار هوایی از چین و منتقل کردن محموله‌های تجاری خود از کشور مبدا به مقصد اطلاع داشته باشند. از جمله مزیت‌های این روش می‌توان به آسان شدن روند واردات و صادرات کالا، از بین رفتن معطلی‌های بررسی کالا، حذف هزینه‌هایی که صاحب کالا باید پرداخت کند به خاطر انجام شدن تشریفات گمرکی روی وسیله نقلیه، به خاطر یکسره بودن این روش نگرانی در خصوص بازرسی کالا در کشور ثالث ندارید، همچنین شاهد عودت یا مرجوع شدن محموله تجاری از کشور ثالث نیستید، در نهایت واسطه‌ها را با استفاده از این روش می‌توان به صورت کامل حذف کرد.

پیشنهاد مطالعه :  انوانتر چیست؟

هزینه‌های حمل یکسره

در روش حمل یکسره با در نظر گرفتن مزیت‌ها و ویژگی‌های این رویه گمرکی، شما از پرداخت بسیاری از هزینه‌های واردات کالا معاف می‌شوید؛ اما مسئول پرداخت یک سری هزینه‌های واردات محموله تجاری به کشور خواهید بود. از جمله هزینه‌هایی که شما باید در زمان حمل یکسره کالا بپردازید، خدماتی مثل هزینه انبارداری، بیمه کردن محموله تجاری و حمل و نقل است که در مقایسه با واردات کالا بدون استفاده از این روش، هزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

وقتی که صاحبان کالا از رویه گمرکی حمل یکسره برای حمل و نقل محموله تجاری خود استفاده می‌کنند، از پرداخت هزینه‌هایی مثل عوارض و حقوق گمرکی در کشور مقصد معاف می‌شوند. البته این معافیت از پرداخت به شرطی است که صاحب کالا یا نماینده قانونی او سندی تحت عنوان تعهد جهت خروج محموله تجاری گمرک و به فروش نرسیدن آن در کشور به گمرک ورودی بدهد.

شخص در حال راهنمایی تریلی ها برای بار زدن در گمرک

آیا برای حمل یکسره به مشاوره بازرگانی نیاز است؟

برای واردات یک سری از کالاهای خاص، صاحبان کالا می‌توانند از فرایند گمرکی حمل یکسره استفاده کرده و از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند؛ اما در زمان تشخیص این گونه کالاها و شرایطی که امکان استفاده از این فرایند وجود دارد؛ به نظر کارشناسان نیاز دارید که در این حوزه مشاوران و کارشناسان ما می‌توانند مشاوره بازرگانی به شما ارائه دهند.

شما در همه مراحل تجارت خود مثل ترخیص کالا از چین می‌توانید با مراجعه به کارشناسان بازرگانی الین از راهنمایی‌های متخصصان مجرب ما در رابطه با محموله‌های تجاری و شرایط استفاده از حمل یکسره استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا