بازرگانی الین

ترخیص کالا از گمرک چه مراحلی دارد و چطور می‌توان آن را تسریع کرد

ترخیص کالا از گمرک

صفر تا صد ترخیص کالا

بسیاری از کسب و کارها به واردات متکی هستند و ترخیص کالا از گمرک بخش بسیار مهمی برایشان محسوب می‌شود. برای کسب و کارهایی که سالهای بسیار زیادی این کار را انجام می‌دهند، ممکن است روند ترخیص آسان باشد اما برای بعضی از شرکت‌های تازه کار این کار می‌تواند بسیار زمانبر و طاقت فرسا باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد مراحل ترخیص کالا از گمرک بیشتر توضیح دهیم و یک روش بسیار آسان برای هرچه سریعتر انجام شدن آن به شما معرفی کنیم.

آشنایی با نکات مهم برای ترخیص کالا از گمرک در بازرگانی الین

ترخیص کالا چیست

ترخیص کالا از گمرک به معنای اظهار یک کالا به گمرک و خروج آن از گمرک است. برای این کار باید تشریفات و مراتب گمرکی خاصی انجام شود. در طی این مراحل شما باید مدارک مورد نیاز گمرک را آماده کرده، اسناد مربوطه را ثبت کنید، مبالغ مربوط به سود بازرگانی، حقوق گمرکی، مالیات، ماخذ تعرفه گمرکی و … را نیز بپردازید تا بعد از بررسی کارشناسان این اداره، کالای شما آزاد شود و شما بتوانید آن را به مقصد موردنظرتان ببرید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

 

در هر کشور واردات کالا یک فعالیت مهم و ظریف اقتصادی به حساب می‌آید که تاجران و بازرگانان خبره با آن به خوبی آشنایی دارند. دلیل ظریف خوانده شدن این فعالیت آن است که اگر بازرگانی با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنایی نداشته باشد احتمال می‌رود که کالای وارد شده از جانب وی قاچاق شناخته شده و عواقب غیر قابل پیشبینی گریبان‌‌گیر بازرگان شود. پس بهتر است که قبل از انجام هر کاری از جزئیات واردات کالا، مراحل ترخیص کالا و همینطور مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا اطلاع داشته باشید.

به صورت کل می‌توان مراحل ترخیص کالا از گمرکات جمهوری اسلامی ایران را این گونه دسته بندی کرد:

  • دریافت پرفرما و پکینگ لیست
  • اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی
  • اخذ بیمه کالا و هماهنگی جهت بازرسی کالا در مسیر مبداء و مقصد
  • تشکیل پرونده جهت دریافت ارز یا حواله بانکی
  • در تماس با شرکت‌‎های حمل و نقل بین المللی (دریایی، زمینی و هوایی)
  • تکمیل اسناد و تشکیل پرونده
  • تنظیم پیش نویس دور اظهاری
  • بررسی کالا و تایید آن به واسطه کارشناس فنی گمرک
  • دور اظهاری واردات

در اولین مرحله شما باید در سامانه‌ی گمرکی کشور اظهار کالای خود را ثبت کنید که به صورت آنلاین انجام می‌شود. در این اظهارنامه باید اطلاعاتی در مورد کالا ( مانند ماهیت کالا و اندازه‌ی آن و …) و اسناد مربوط به خرید آن و مدارک و مجوزهای بازرگانی خود را به اداره‌ی گمرک ارائه کنید. بعضی از این مدارک عبارتند از :

سپس در دایره‌ی احراز هویت، صحت این مدارک و درستی اظهارنامه بررسی شده و یک شماره ثبت یا کوتاژ به محصولتان تعلق می‌گیرد. بعد نوبت به انتخاب مسیر گمرکی می رسد که به طور کلی سه مسیر را شامل می‌شود: سبز، زرد و قرمز. مسیر سبز سریعترین روش ترخیص کالا از گمرک و روش قرمز، کندترین روش است. انتخاب مسیر در دست صاحب کالا نیست و بر اساس معیارهایی مانند حقوق ورودی، نوع کالا، اعتبار صاحب کالا و اظهارکننده، کشور سازنده و … تعیین می‌شود.

کوتاژ چیست؟

در واپسین مراحل ثبت اطلاعات اظهارنامه کالای وارداتی، EPL اقدام به بستن اظهارنامه کرده که تحت الفظ به آن کوتاژ می‌گویند. پس از این اقدام به شما یک شماره هشت رقمی تعلق می‌گیرد که می‌توانید با کمک آن برای اعتراض یا شرکت در کمیسیون گمرکات استفاده نمایید. به صورت کلی شما برای پیگیری مراحل ترخیص کالای خود به این شماره هشت رقمی که اصطلاحا به آن کوتاژ می‌گویند نیاز دارید.

تعیین مسیر گمرکی

مسیر سبز سریعترین روش ترخیص کالا از گمرک و روش قرمز، کندترین روش است. انتخاب مسیر در دست صاحب کالا نیست و بر اساس معیارهایی مانند حقوق ورودی، نوع کالا، اعتبار صاحب کالا و اظهارکننده، کشور سازنده و … تعیین می‌شود. اما عوامل تاثیرگذار که باعث می‌شوند اظهارنامه به سمت مسیر سبز هدایت شوند، عبارت‌اند از: خوش حسابی مالیاتی و عدم تخلف در اظهارنامه.

مراحل ترخیص کالا در بازرگانی الین

در مسیر زرد و قرمز، مرحله‌ای به نام کنترل و ارزیابی کالا وجود دارد که طی آن بسته بندی باز شده و کالای مربوطه از نظر اظهارنامه بررسی می‌شود در صورت مطابقت داشتن تایید می‌شود. بعد از آن باید مجوزهای مربوط به ترخیص کالا از گمرک را بگیرید که بسته به نوع کالا متفاوت‌اند و مستلزم پرداخت هزینه می‌باشند. سپس تعرفه بررسی می‌شود و کالاها توسط کارشناسان تطبیق داده می‌شوند. درنهایت نوبت به مرحله‌‌ی پرداخت می‌رسد و بعد از تسویه حساب و پرداخت هزینه‌های تعیین شده از سوی گمرک، برگ سبز و سند ترخیص صادر می‌شود. مرحله‌ی بعدی انبارداری و اجازه‌ی بارگیری است که بعد از آن می‌توانید کالای خود را از گمرک خارج کنید.

انواع کالاهای وارداتی

حالا که با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا شدید بهتر است که با انواع کالاهای وارداتی نیز آشنا شوید. کالاهای وارداتی در قوانین گمرکات کشور بر سه نوع می‌باشند: کالاهای مجاز، کالاهای مشروط و کالاهای ممنوعه.

  • کالاهای مجاز: این نوع کالا پس از تکمیل مراحل ترخیص، بدون شرایط خاصی اجازه ورود به کشور را می‌گیرند.
  • کالاهای مشروط: این نوع کالا پس از تکمیل مراحل ترخیص، با قید شرایط و ضوابط اجازه ورود به کشور را دارند. به عنوان مثال شرایط زمانی یا رعایت تبصره‌ها.
  • کالاهای ممنوعه: این نوع کالا حتی اجازه ندارند که مراحل ترخیص را طی کنند که بتوانند اجازه ورود به کشور را داشته باشند. کالاهایی که مطابق با مصلحت کشور مبداء و مقصد نباشد واردات آن به هر نوع قاچاق محسوب شده و واردکننده را دچار عواقب سختی می‌کند. مانند مشروبات الکلی و …

هزینه‌ی ترخیص کالا از گمرک

طی کردن مراحل ترخیص کالا از گمرک مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است. این هزینه‌ها شامل مجوزهای قانونی، مانند مجوزهای بهداشت، مخابراتی، استاندارد و هزینه‌های خدماتی از جمله کارمزد، ثبت سفارش، تخلیه و بارگیری و انبارداری و غیره می‌باشد. و این هزینه های به صورت جداگانه از حقوق ورودی فرد دریافت می‌شوند.

مهلت قانونی ترخیص کالا

براساس قوانین، مقدار زمان مجاز برای نگهداری کالا در انبارهای گمرکی از زمان تحویل کالا سه ماه است. درصورتی که شما تقاضای کتبی بدهید و علل موجه‌ای ارائه کنید این مدت تا دو ماه دیگر نیز تمدید می‌شود. شما فرصت دارید در این زمان نسبت به ترخیص کالا از گمرک اقدام نمایید و در غیر این صورت کالا برگشت داده می‌شود. سرعت ترخیص کالای شما به سرعت عملکرد شما در ارائه‌ی مدارک و انجام مراحل مربوطه بستگی دارد.

ترخیص کار کیست

همانطور که در بالا دیدید، مراحل ترخیص کالا از گمرک می‌تواند بسیار طولانی باشد و فراز و نشیب‌های زیادی داشته باشد به ویژه اگر شما در این کار تازه کار باشید و ندانید که باید از کجا شروع کنید و چطور اقدام کنید. از این رو بسیاری از شرکت‌ها نسبت یک ترخیص کار استخدام می‌کنند. این فرد به وکالت از طرف صاحب کالا مسئول می‌شود که مراحل مربوط به ترخیص آن را انجام دهد. و شرکت می‌تواند حدود اختیارات او را در وکالت نامه تعیین کند. هر شرکتی نمی‌تواند کارگزار باشد و باید پروانه کارگزاری گمرکی داشته باشد.

ترخیص کار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

افراد و شرکت‌های زیاد ممکن است ادعا کنند که می‌توانند کالای شما را از گمرک ترخیص کنند اما این پیشنهادات بیشتر در باغ سبز نشان دادن است. از این رو شما باید در انتخاب ترخیص کار سه ویژگی کلی را در نظر داشته باشید:

  1. حتماً یک شرکت متعهد و باسابقه و مجوزدار را برای این کار انتخاب کنید. بسیار مهم است که ترخیص کار امین باشد.
  2. ترخیص کار باید حرفه‌ای باشد و بتواند به سرعت مدارک را گردآوری کرده و مجوزهای لازم برای صدور سند ترخیص را بگیرد. شما می‌توانید برای اطمینان از این موضوع با مشتریان قبلی این شرکت‌ها مشورت کنید. فرایند ترخیص اگر توسط افراد ناوارد انجام شود می‌تواند بسیار زمانبر و پیچیده شود.
  3. ترخیص کار باید بر امور و قوانین گمرکی احاطه داشته باشد و خود را به روز نگه دارد. زیرا ممکن است این قوانین دچار تغییر شوند و بی‌اطلاعی از آنها خسارت مالی برای شرکت به همراه خواهد داشت.
  4. ترخیص کار باید پاسخگو باشد و در طول فرایند شما را از روند انجام کارها مطلع کرده و به شما گزارش دهد و بدون مشورت با شما در مورد کالا تصمیم گیری نکند.
  5. طیف وسیعی از گمرک‌ها را تحت پوشش قرار دهد. گمرک‌های زیادی در کشور وجود دارد و یک شرکت حرفه‌ای ترخیص کار باید برای طیف وسیعی از آنها خدمت‌رسانی کند.

نکات مهم برای ترخیص کالا از گمرک در بازرگانی الین

بازرگانی الین

شرکت بازرگانی الین یک شرکت مشاوره بازرگانی است که علاوه بر ترخیص کالا از گمرک، امور مربوط به ثبت و سفارش در وزارت صمت، انجام حواله‌های ارزی، ارسال کالا از چین به ایران به صورت دریایی، هوایی و زمینی، خرید از سایت‌های خارجی، ارائه خدمات نمایشگاهی، عرضه‌ی خدمات بازرگانی حضوری در چین، انبارداری کالا، ارسال نمونه و خدمات مترجمی (ترجمه از چینی به فارسی، از انگلیسی به فارسی و بالعکس) و… را انجام می‌دهد.

اگر در مورد هرکدام از این فرایندها اطلاعات کمی دارید و به دنبال شرکت مورد اعتماد برای انجام می‌گردید حتماً با مجموعه‌ی ما تماس بگیرید. قبل از عقد قرارداد مشاوره‌های کافی به شما داده می‌شود تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید و بعد از آغاز همکاری، کار ترخیص کالا از گمرک یا سایر امور بازرگانی شما در اولین فرصت انجام خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا