بازرگانی الین

حق العمل کار گمرک

حق العمل کار گمرک | هرآنچه که یک بازرگان باید در مورد حق‌العمل کار بداند

تسریع در روند ترخیص کالا و انجام امور گمرکی که ممکن است بسیار زمان‌بر هم باشند یکی از مشغله‌های ذهنی بازرگانان و تجار است. برای تسریع این روند فرد یا افرادی به عنوان حق‌العمل کار همراه شما هستند تا بتوانید در زمان کوتاهی کالای خود را از گمرک ترخیص کنید. برای آشنایی با این نوع فعالیت ادامه مطلب از وب سایت بازرگانی الین را مطالعه کنید.

کاری که فرآیند پیچیده گمرک را آسان خواهد کرد

اگر یک تاجر فعال در زمینه صادرات و واردات هستید، پس احتمالا درباره سخت‌ترین بخش این کار یعنی گمرک اطلاعاتی خوبی دارید. این کار زمان‌برترین بخش صادرات و واردات لقب گرفته است. پس باید بتوان راهی برای کاهش زمان روندهای گمرک پیدا کرد. اینجا است که حق العمل کار گمرک به کمک می‌آید. حق العمل کاری گمرک برای این به وجود آمده است تا فرآیند ترخیص کالا به حداقل زمان ممکن کاهش پیدا کند. بیایید در ابتدای مقاله برای آشنایی بیشتر، به معرفی حق‌العمل کار گمرک بپردازیم.

حق العمل کار گمرک

حق العمل کاری چیست

حق العمل کاری به نوعی وکالت گفته می‌شود که برای انجام معاملات صورت می‌گیرد. البته این نوع وکالت با دیگر انواع آن کمی تفاوت دارد. به این صورت که وکیل، معامله را از طرف موکل ولی به نام خود انجام می‌دهد. دارندگان این شغل با توجه به خدماتی که ارائه می‌کنند، اجرت دریافت خواهند کرد. لازم به ذکر است که طرف معامله در برخی اوقات حتی نام واقعی موکل را نمی‌داند و تمام فرآیند معامله با حق العمل کار انجام خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه :  هزینه ترخیص کالا | انواع هزینه‌هایی که در فرآیند واردات باید بپردازیم

با توجه به رشد و گسترش انواع تجارت‌های خارجی، داشتن حق‌ العمل کار گمرک بسیار مورد نیاز به نظر می‌رسد. این موضوع به قدری در زندگی امروزی حائز اهمیت است که در آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی مصوب 1350، موارد 376 الی 387 به آن اختصاص پیدا کرده است و در چارچوب قانون صدور کارت حق العمل کاری گمرک، تمدید آن بر عهده گمرک خواهد بود.

حق العمل کار گمرک کیست

حق‌ العمل کار گمرک به فردی گفته می‌شود که توانسته باشد پروانه مخصوص حق العمل کاری را دریافت کرده باشد. در نظر داشته باشید که برای حق العمل کار گمرک تبصره‌هایی در نظر گرفته شده است. در ادامه به بررسی انواع موارد حق‌ العمل کاری خواهیم پرداخت.

حق العمل کار گمرک

دسته اول، حق‌ العمل کار گمرکی است که درآمد غیر خالص سالانه او از این کار 400 هزار ریال است و از این افراد مبلغ 100 هزار ريال دریافت می‌شود. دسته بعدی، افرادی هستند که درآمد ناخالص آن‌‌ها بالاتر از 400 هزار ريال در سال است که از این افراد مبلغ 200 هزار ريال اخذ خواهد شد.

برای حق‌ العمل کاران گمرک تبصره‌ای درباره مبلغ ضمانت تعیین شده است. تا زمانی که فرد با این عنوان در گمرک مشغول به فعالیت باشد، ضمانت در حساب سپرده ثابت در بانک قرار داده خواهد شد و سود آن نیز برای حق‌العمل کار در نظر گرفته می‌شود. مبلغ ضمانت نیز در هنگام تمدید پروانه، تغییر خواهد کرد.

وظایف حق‌ العمل کار گمرک

یک حق‌ العمل کار گمرک باید دستورات آمر را به صورت تمام و کمال اجرا کند. همچنین باید معامله را به نام خود ثبت کند. ضمنا او نباید در این معامله به عنوان ذینفع ظاهر شود. البته برای این کار استثنائی در نظر گرفته شده است که در ماده 373 قانون تجارت قرار دارد.

حق العمل کار گمرک

حق العمل کار گمرک موظف است تا تمام روندها را به آمر اطلاع بدهد و بتواند وکیل و امانت‌دار مناسبی برای آمر باشد. همچنین او باید اجناس را بیمه کند و منافع معامله را هم همواره در نظر داشته و سعی در حفظ آن‌ها داشته باشد. در نظر داشته باشید که مهم‌ترین وظیفه او هم انجام معاملات اعتباری است.

پیشنهاد مطالعه :  شرایط ترخیص کالا از گمرک | راهنمای کامل مراحل و مجوزهای لازم

شرایط دریافت پروانه حق‌ العمل کار گمرک

برای دریافت پروانه حق العمل کار گمرک باید شرایط لازم برای این کار را داشته باشید. اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید، داشتن تابعیت ایران است. نکته بعدی، سن بالاتر از 25 سال است. همچنین شایان ذکر است که نداشتن محکومیت به جرم و عدم سابقه فعالیت تجاری غیر قانونی اعم از قاچاق از دیگر موارد لازم برای دریافت پروانه حق العمل کاری گمرک هستند. البته باید این موارد به صورت مکتوب و رسمی ارائه شوند.

ضمنا داشتن حداقل مدرک دیپلم دبیرستان هم از ملزومات برای اخذ پروانه به شمار می‌رود. در نظر داشته باشید که دارندگان مدارک بالاتر از حق تقدم برخوردار خواهند بود. ضمنا متقاضی نباید کارمند دولت باشد و باید بتواند در امتحان قانون گمرکی و آیین‌نامه مربوط به آن که از طرف اداره گمرک هر سال برگزار می‌شود، قبول شود.

مراحل اخذ کارت حق‌ العمل کاری گمرک

برای دریافت کارت حق العمل کاری گمرک باید به وب‌سایت جمهوری اسلامی ایران مراجعه و ثبت نام کنید. سپس باید در آزمون ذکر شده در تاریخ معین شرکت کنید و در صورت قبولی در آن، پروانه خود را کسب کنید. موارد ذکر شده در کارت حق‌ العمل کاری گمرک عبارتند از:

  • عنوان کارت حق‌العمل کاری
  • نام گمرک صادرکننده کارت
  • شماره کارت بازرگانی
  • شماره پرونده
  • اطلاعات کامل دارنده کارت اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی

 

حق العمل کار گمرک

آگاهی کامل از روندهای ترخیص کالا با بازرگانی الین

یکی از مشاغلی که تاجران بسیار با آن سروکار دارند حق العمل کاری گمرک است. روند اخذ مجوز و کارت حق‌العمل کاری بسیار پیچیده است و دارنده آن باید به قوانین گمرکی تسلط کافی داشته باشد. ضمنا بد نیست بدانید که حق‌ العمل کار گمرک تمام کار گمرکی تاجران را به طور کامل پوشش خواهد داد و قراردادها نیز به نام او ثبت خواهند شد و در برخی موارد طرف معامله از نام شما آگاه نخواهد شد.

پیشنهاد مطالعه :  تعرفه واردات | تعریف کامل آن به همراه مثال‌هایی متفاوت

بازرگانی الین با چندین سال سابقه درخشان در زمینه انواع خدمات صادرات و واردات با رعایت تمام اصول و فعالیت‌هایی قانونی توانسته است در سال‌های اخیر به بازرگانان بسیاری کمک‌رسانی کند. این مجموعه می‌تواند تمام فعالیت‌های تجاری شما را در گمرک به خوبی پوشش بدهد و اتلاف وقت را به کمترین میزان ممکن برساند.

شرکت بازرگانی الین یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها برای ارائه مشاوره و دیگر خدمات در زمینه روندهای بازرگانی با تمامی کشورهای دنیا است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت و در بخش تماس با ما مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا