بازرگانی الین

مراحل واردات کالا | تشریح قدم به قدم تجارت واردات در ایران

مراحل واردات کالا

مراحل واردات کالا؛ چالش برانگیز و حساس

برای وارد شدن به حوزه تجارت جهانی لازم است که با قواعد و مراحل واردات کالا در ایران آشنا شوید و قبل از اینکه دست به عمل بزنیم، شرایط را برای تجارت وارداتی خود فراهم کنیم. اگر در اندیشه خرید محصول از خارج از کشور و وارد کردن آن به ایران و فروشش در اینجا هستید، آشنایی با چالش‌هایی که احتمالا در مسیر خود با آنها مواجه می‌شوید به شما کمک می‌کند که بتوانید بهتر از پس آنها برآیید و ریسک معاملات خود را کاهش دهید. در این مطلب می‌خواهید به شرح کامل مراحل مختلف واردات کالا به ایران بپردازیم و از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مراحل واردات کالا

تحقیقات بازار قدم نخست مراحل واردات کالا

شما به عنوان وارد کننده باید قبل از خرید محصول، راجع به بازار آن در ایران تحقیق کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید کالایی که قصد وارد کردن آن را دارید در ایران مشتری دارد و بار روی دستتان نمی‌ماند، سراغ فروشنده‌های مناسب برای معامله بروید. در این مرحله شما می‌توانید هم به صورت حضوری به کشور مد نظرتان بروید و با ملاقات رو در رو با فروشنده‌های مختلف، با آنها بر سر قیمت و کیفیت محصول چانه زنی کنید و علاوه بر آن می‌توانید از روش رایج‌تری استفاده کنید که در آن فقط به وسیله اینترنت با انواع تامین کنندگان در سرتاسر دنیا ارتباط برقرار می‌کنید و از آنها کاتالوگ محصولاتشان را می‌خواهید و با دریافت سمپل کالا، از کیفیت آن آگاه شده و با طرف فروشنده وارد مذاکره می‌شوید و معامله می‌کنید.

درخواست پرفرما

در روش دوم تحقیقات بازار از مراحل واردات کالا، شما با اینکه امکان درک حضوری فضای کار فروشنده را ندارید، اما دستتان باز است تا با انواع فروشنده‌ها در ارتباط باشید و شرایط، محصول و قیمت پیشنهادی آنها را با هم مقایسه کنید و در نهایت به بهترین گزینه سفارش کالا دهید. ضمنا شما با ارتباط اینترنتی هزینه خیلی کمتری نسبت به ارتباط حضوری با فروشنده پرداخت می‌کنید. البته توجه داشته باشید که وقتی سفارشتان نهایی شد باید از فروشنده بخواهید که پرفرما را برای شما ارسال کند. پرفرما در واقع همان پیش فاکتور است که سندی برای شما محسوب شده و ثابت می‌کند شما بعد از پرداخت مبلغ، مالک بار هستید.

مراحل واردات کالا

مرحله پرداخت بهای بار

بعد از اینکه به نتیجه نهایی برای خرید یک محصول از یک فروشنده خاص رسیدید، لازم است که در دومین مرحله از مراحل واردات کالا، روش پرداخت پول طرف مقابل را مشخص کنید. با اینکه دسترسی به روش‌های پرداخت بین‌المللی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی برای شهروندان ایرانی مسدود است، اما هنوز راه‌های مختلفی برای پرداخت پول به کشور‌های مختلف وجود دارد. یکی از این روش‌های استفاده از اعتبار اسنادی است. در این روش شما و طرف فروشنده دو بانک را به عنوان نماینده مشخص می‌کنید و بانک‌ها با در نظر گرفتن شرایط معامله پول را از حساب خریدار به فروشنده جابه‌جا می‌کنند.

اعتبار اسنادی از روش‌های سنتی و رسمی پرداخت در مراحل واردات کالا به شمار می‌رود و بیشتر شرکت‌های بزرگ برای معامله‌های سنگین از آن استفاده می‌کنند. اگر حجم معامله شما خیلی بزرگ نیست می‌توانید از روش‌های جدید پرداخت در حوزه کریپتو کارنسی استفاده کنید. شما در این روش با فرض اینکه به طور کامل به طرف فروشنده اطمینان دارید، می‌توانید مبلغ معادل معامله را تحت عنوان رمزارز‌های مختلف مانند بیت‌کوین برای او ارسال کنید. این روش دچار هیچگونه تحریمی نشده و نخواهد شد و همچنین از سرعت پرداخت بسیار بالایی (چند ثانیه) برخوردار است.

بسته بندی، بیمه و ثبت سفارش کالا

لازم است که در زمان معامله با طرف فروشنده بر سر شرایط ارسال بار نیز صحبت کنید و ضمن این که مشخص می‌کنید کدام طرف مسئول پرداخت هزینه بسته‌بندی است، راجع به نوع بسته بندی مناسب برای بارتان نیز مذاکره می‌کنید. در حقیقت بعضی از کالاها برای اینکه در طول مسیر انتقال دچار صدمه نشوند باید با موادی خاص بسته بندی شوند که ممکن است هزینه‌بر باشد.

مراحل واردات کالا

شما در این مرحله از مراحل واردات کالا لازم است برای کسب مجوزهای قانونی در ایران اقدام کنید و کالای وارداتی خود را در سامانه مشخص شده در سایت وزارت صمت ثبت کرده و درخواست واردات کالا دهید. بعد از آن باید بار خود را بیمه کنید تا شرکت حمل و نقلی که می‌خواهید بارتان را به او بسپارید، با درخواست شما موافقت کند. خوب است بدانید که بیمه کردن بار علاوه براینکه از ایجاد ضرر و زیان‌های هنگفت جلوگیری می‌کند، هزینه زیادی هم از شما دریافت نمی‌کند.

حمل و نقل و ترخیص از گمرک

در آخرین مراحل واردات کالا برای جابه‌جایی محموله‌ها در میان کشورها راه‌های مختلف (هوایی، دریایی و زمینی) وجود دارد که شما باید با بررسی موقعیت جغرافیایی کشور مبدا و مقایسه کیفیت و هزینه حمل و نقل با روش‌های مختلف، یکی از آنها را انتخاب کنید. بعد از اینکه بار شما به یکی از ایستگاه‌های گمرکی ایران رسید باید با کارت بازرگانی خود و همه مدارک خرید محموله مانند قرارداد، بارنامه و بیمه به این اداره مراجعه کنید و بار خود را ترخیص کنید. البته اگر خودتان کارت بازرگانی ندارید می‌توانید از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر زمان ورود بارتان به گمرک را بدانید و سریعا در آنجا حاضر شوید می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌های انبارداری، محموله خود را ارزانتر از گمرک ترخیص کنید.

مراحل واردات کالا

از فروشنده معتبر خرید کنید.

تا اینجا بیشتر مواردی که برای یک تجارت وارداتی موفق نیاز داشتید بدانید را با شما به اشتراک گذاشتیم. اما به عنوان آخرین توصیه لازم است بگوییم که اگر در مرحله اول از مراحل واردات کالا یعنی تحقیقات بازار به خوبی عمل نکنید و از فروشنده معتبری خرید نکنید، دردسر‌های شما در این مسیر زیاد می‌شوند و احتمال اینکه با ضرر و زیان روبه‌رو شوید وجود دارد. پس سعی کنید قدم اول را محکم بردارید و از فروشنده‌های با سابقه در بازار دنیا خرید کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا