بازرگانی الین

هزینه ترخیص کالا | انواع هزینه‌هایی که در فرآیند واردات باید بپردازیم

هزینه-ترخیص-کالا

هزینه ترخیص کالا ؛ هزینه‌هایی که بیشتر اوقات فراموش می‌کنیم

هزینه ترخیص کالا از گمرک یکی از مسائل بسیار پراهمیت در فرآیند واردات است که خیلی از افراد تازه کار در این تجارت از آن غافل می‌شوند.

در واقع وقتی شما کالایی را از خارج خریداری کرده و می‌خواهید به صورت قانونی آن را به داخل کشور بی‌آورید، باید از طریق مبادی گمرک این کار را انجام دهید.

هزینه-ترخیص-کالا

در قانون جمهوری اسلامی ایران، سازمان گمرک کشور وظیفه رصد ورود و خروج کالا از کشور را به عهده دارد و با این کار هم نرخ واردات و صادرات به دولت می‌رسد و هم با عوارضی (تعرفه واردات و صادرات) که از این راه از افراد می‌گیرند، محل درآمدی برای دولت درست می‌شود.

اما به غیر از هزینه تعرفه کالاها، وارد کنندگان باید هزینه‌های دیگری نیز برای تحویل گرفتن بار خود از گمرک بپردازند که به آن هزینه‌های ترخیص کالا می‌گویند.

مفهوم هزینه ترخیص کالا

از زمانی که یک کالا به مبادی ورودی رسمی سازمان گمرک می‌رسد تا زمانی که به دست شخص (یا شرکت) وارد کننده برسد، فرآیندی طی می‌شود که هزینه‌های مختلفی در پی دارد.

به طور مثال بارگیری آن کالا از وسیله نقلیه (کشتی، هواپیما و کامیون)، نگهداری آن در انبار گمرک، آزمایشات کارشناسی انجام شده روی آن و… از جمله این هزینه‌ها به شمار می‌آیند.

توجه کنید که این هزینه‌ها به غیر از تعرفه واردات کالا توسط گمرک محاسبه می‌شوند و تحت عنوان هزینه‌های ترخیص کالا توسط خود وارد کننده باید پرداخت شوند.

نکته مهم در مورد این هزینه‌ها این است که در مواردی ممکن است اندازه آنها به قدری زیاد شود که دیگر وارد کردن آن کالا صرفه اقتصادی نداشته باشد و عدم توجه به این هزینه‌ها خیلی از اوقات موجب ایجاد ضررهای سنگین برای وارد کنندگان می‌شود.

هزینه بارگیری

هنگامی که بار خریداری شده توسط وارد کننده به مبادی گمرکی می‌رسد، باید از وسیله نقلیه بارگیری شده تا به دست صاحبش برسد.

شرکت گمرک که وظیفه بارگیری در این مواقع را به عهده دارد، این کار را انجام می‌دهد و هزینه آن را در فاکتور هزینه ترخیص کالا از شما دریافت می‌کند.

هزینه ترخیص کالا

اطلاعات کامل در مورد میزان هزینه بارگیری کالا برحسب وزن آن توسط گمرک اعلام شده و هر کدام از مبادی گمرک مختلف در کشور نمی‌توانند عددی مخصوص به خودشان را در فاکتور هزینه ترخیص کالا لحاظ کنند. توجه کنید که اگر بار شما در ابعادی بزرگتر از حد نرمال باشد (مثلا کانتینتر‌های سایز بزرگ)، هزینه بارگیری کالای شما نیز بیشتر می‌شود.

هزینه‌های انبارداری در مبادی گمرک

یکی از اصلی‌ترین هزینه‌هایی که شما به عنوان تاجر باید برای وارد کردن کالای خود به کشور بپردازید، هزینه انبارداری در گمرک است. در حقیقت بعد از این که بار شما در مبادی گمرک از وسیله نقلیه بارگیری شد، لازم است در جایی نگهداری شود.

به همین علت اداره گمرک بار شما را به انبار مخصوص خود برده و از آن نگهداری می‌کند تا شما کار‌های ترخیص کالای خود را انجام داده و آن را تحویل بگیرید. اما این خدمات رایگان نیست و سازمان گمرک هزینه انبارداری از بار شما را در فاکتور هزینه‌های ترخیص کالا درج می‌کند و شما ملزم به پرداخت آن هستید.

هزینه انبارداری در گمرک نسبت به نوع، اندازه و جنس بار شما محاسبه می‌شود و هر چقدر مدت زمان بیشتری در آنجا بماند باید مبلغ بیشتری برای هزینه ترخیص کالا آن بپردازید.

هزینه دموراژ

در حمل و نقل‌های دریایی شما برای ارسال بار خود باید آن را درون یک کانتینر بگذارید و به همین دلیل محبور هستید که از شرکت کشتی‌رانی یک کانتینر اجاره کنید.

شرکت کشتی‌رانی برای تحویل کانتینر به شما، یک قرارداد با شما منعقد می‌کند که در آن مشخص می‌شود که کانتینر چه زمانی به شما تحویل داده شد و شما موظف هستید کانتینر خالی شده را چه زمانی به کشتی‌رانی تحویل دهید.

هزینه-ترخیص-کالا

اگر شما نتوانید کانتینر را در زمان مشخص شده به این سازمان تحویل دهید، مجبور می‌شوید که در ازای هر روز تاخیر مبلغ مشخصی را تحت عنوان هزینه دموراژ به کشتی‌رانی بپردازید.

بنابراین توصیه می‌کنیم که پیش از رسیدن بارتان به گمرک، مقدمات تحویل آن را فراهم کنید تا بتوانید در اسرع وقت کانتینر را به کشتی‌رانی تحویل داده تا هزینه ترخیص کالایتان بیشتر نشود.

هزینه بیمه نامه برای ترخیص کالا

در فرآیند واردات و صادرات کالاها، امکان وارد شدن خساراتی به شخص مالک وجود دارد. به طور مثال ممکن است کانتینر از جرثقیل رها شود و یا کالا در انبار گمرک دچار صدمه بشود.

این مسائل اتفاقات عادی هستند که تحت هر شرایطی نمی‌توان احتمال وقوعشان را به صفر رساند. بنابراین اداره گمرک کشور به دلیل اینکه مسئولیت بارگیری و نگهداری کالاهای وارد شده به کشور را تا زمان تحویل آنها به صاحبش به عهده دارد، طبیعتا در صورت ایجاد خسارت به کالا‌ها نیز باید خسارت آن را به صاحبینش بپردازد.

به همین علت طبق قانون به این سازمان اجازه داده شده است که برای همه کالا‌های وارد شده به کشور به میزان 0.5 درصد از ارزش آن کالا را به عنوان حق بیمه در ذیل هزینه ترخیص کالا از صاحب آن دریافت کند.

هزینه ترخیص کالا

سخن نهایی

اگر قصد وارد کردن کالایی به کشور را دارید، حتما قبل از اقدام عملی به منابع موجود مراجعه کنید و به طور حدودی هزینه ترخیص کالایی که می‌خواهید وارد کنید را محاسبه کنید تا با چالش خاصی در هنگام ترخیص مواجه نشوید.

برای انجام کلیه این امور می‌توانید از مجموعه باکیفیت بازرگانی الین کمک بگیرید. این شرکت با تجربه خوبی که در زمینه واردات اقلام مختلف به کشور و همچنین کمک به سایر تجار برای انجام امور مالی خود (حواله ارزی) داشته است، مرجع معتبری در این زمنیه به شمار می‌رود.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا