بازرگانی الین

گمرک های معروف ایران | معرفی بهترین گمرکات ایران در 3 روش حمل زمینی، هوایی و آبی

گمرک های معروف ایران

گمرک؛ مهم‌ترین نهاد در امر واردات

برای وارد کردن کالاهای مختلف و یا صادرات آن‌ها باید بتوان این محصولات را از طریق پایانه‌های مختلفی که در کشور وجود دارند، ترخیص کرد. این پایانه‌ها گمرک نام دارند و تاجران و بازرگانان می‌توانند با داشتن مجوز، فرآیند ترخیص کالای خود را انجام دهند. اما نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که کدام یک از گمرک‌های ایران کار ترخیص کالا را در مدت زمان کمتری انجام می‌دهند یا کدامیک از آن‌ها پرکارتر هستند. با بازرگانی الین در معرفی گمرک های معروف ایران همراه باشید.

گمرک های معروف ایران

انواع گمرک‌های ایران

همانطور که می‌دانید در کشور ایران 3 نوع پایانه ترخیص کالا وجود دارد. با توجه به نیاز ایران و واردات کالا بیشتر از طریق دریاها، بزرگترین پایانه‌های این کشور را بنادر گمرکی آبی تشکیل می‌دهند. البته این بدین معنی نیست که دیگر گمرک‌های کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرند. چرا که ایران پایانه‌های مرزی و هوایی بسیاری دارد که نقش به خصوصی را در زمینه واردات و صادرات انواع کالا به دنیا ایفا می‌کنند. در ادامه به معرفی انواع پایانه‌های کشور این کشور و معرفی گمرک های معروف ایران میپردازیم.

پایانه‌های مرزی ایران

اولین نکته‌ای که باید درباره پایانه مرزی ایران در نظر داشت این است که ایران دارای بیش از 20 پایانه مرزی است و این گمرکات در سراسر ایران گسترده شده‌‌اند. لازم به ذکر است که برخی مناطق مانند مناطق آزاد و یا مناطقی که عمده مراودات تجاری با آن کشورها صورت می‌گیرد، دارای چند گمرک هستند. به عنوان مثال مناطق جونبی و غربی ایران مانند عراق، امارات و کویت از این دسته کشورها هستند. در ادامه به معرفی بهترین پایانه‌های مرزی ایران می‌پردازیم.

گمرک های معروف ایران

پایانه مرزی مهران

تقریبا می‌توان گفت که گمرک مهران، معروف‌ترین گمرک ایران است. این پایانه به عراق راه دارد و سالانه زائران بسیاری از طریق این پایانه به عراق برای زیارت سفر می‌کنند. همین موضوع باعث شده است تا این گمرک بسیار شناخته شده باشد.

گمرک جلفا

یکی دیگر از پایانه‌های مرزی ایران، گمرک جلفا است که به جمهوری آذربایجان راه دارد و یکی از 5 پل ارتباطی این کشور با ایران است. گمرک جلفا تقریبا در تمام مواقع سال در حال فعالیت می‌باشد و می‌توان برای انجام فعالیت‌های تجاری با جمهوری آذربایجان، روی این پایانه مرزی حساب ویژه‌ای باز کرد.

گمرک بازرگان؛ یکی از گمرک های معروف ایران

یکی از معروف ترین پایانه‌های مرزی ایران، گمرک بازرگان است که ایران را به ترکیه متصل می‌کند. البته در کنار این پایانه، 2 پایانه دیگر به نام‌های سرو و رازی وجود دارند اما به اندازه بازرگان شناخته‌شده نیستند. این پایانه یکی از شلوغ‌ترین پایانه‌های ایران نیز به شما می‌رود.

گمرک آستارا از گمرک های معروف ایران

یکی از گمرک های معروف ایران که در زمینه حمل‌ونقل زمینی، دریای و آبی بسیار فعالیت گسترده‌ای دارد. در سال 99 این گمرک به عنوان تنها گمال فعال شمال ایران، توانسته بیشتر از 80 درصد نیاز کشور را برطرف کند.

گمرکات هوایی ایران

برخی اوقات کالاها در فاصله بسیار زیاد قرار دارند و رساندن آن‌ها به کشور از طریق ترانزیت و زمینی امکان‌پذیر نیست. اینجاست که مسیرهای آبی و هوایی خودنمایی می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که هزینه حمل‌ونقل هوایی بسیار بیشتر از آبی است و به همین خاطر این نوع روش خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در ادامه به معرفی گمرک های معروف هوایی ایران می‌پردازیم.

گمرک های معروف ایران

فرودگاه امام خمینی؛ از گمرک های معروف ایران

شاید کمی تعجب کنید و با خود بگویید که یک فرودگاه چطور می‌تواند گمرک باشد. اما بد نیست بدانید که فرودگاه امام خمینی به دلیل بین‌المللی بودن، بخش گمرک را در خود ایجاد کرده است تا مسافران در صورت وارد کردن انواع کالاها، هزینه ترخیص آن را بپردازند.

فرودگاه پیام کرج

یکی دیگر از گمرک های معروف ایران برای راه هوایی فرودگاه پیام کرج است. این فرودگاه در ابتدا تنها برای ترابری ساخته شده بود ولی اکنون امکان مسافربری هم به صورت محدود به آن اضافه شده است. از فرودگاه پیام به عنوان یکی از برترین پایانه‌های هوایی نام برده می‌‎شود، چرا که این فرودگاه فعالیت تخصصی خود را در این زمینه قرار داده است.

گمرکات بنادر ایران

رایج‌ترین نوع واردات و صادرات به کشور ایران، از طریق پایانه‌های آبی صورت می‌گیرد. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که امکان حمل بارهای بیشتری به صورت همزمان وجود دارد و هزینه بار هم به صورت قبال توجهی نسبت به راه هوایی کاهش پیدا می‌کند. در ادامه مهم‌ترین بنادر تجاری ایران معرفی خواهند شد.

بندر ماهشهر خوزستان

یکی از بنادر گمرکی ایران که بسیار هم نعروف است، بندر ماهشهر است. این بندر در استان خوزستان قرار دارد و همواره کالاهای بسیاری از این بندر وارد کشور ایران می‌شود. البته این بندر در زمینه صادرات هم بسیار حائز اهمیت است و می‌توان از طریق آن با کشورهای عربی ارتباط تجاری برقرار کرد.

بندر انزلی در شمال کشور

یکی بنادر شمالی کشور ایران که در حاشیه دریای خزر واقع شده است و در استان گیلان قرار دارد. اگر خودروهای منطقه آزاد انزلی را دیده باشید، متوجه خواهید شد که در این بندر همواره سیل خودروهای کره‌ای و آمریکایی به سمت ایران سرازیر بوده است. البته واردات خودرو از سال 1397 بسته شد و این بندر در زمینه‌های دیگر مانند پوشاک و مواد خوراکی فعالیت گسترده‌ای هم در صادرات و هم در واردات دارد.

گمرک های معروف ایران

گمرک های معروف ایران ؛ بندر امام خمینی

بندر امام خمینی هم یکی دیگر از بنادر جنوبی ایران که ارزش آن دست کمی از بندر ماهشهر ندارد. این بندر بسیار در میان بنادر ایران شناخته شده است و هموراه کالاهای بسیاری از طریق بندر امام خمینی وارد ایران می‌شوند. در این بندر علاوه بر واردات، خدمات صادرات نیز صورت می‌گیرد و تاجران می‌توانند از طریق این بندر به آب‌های بین‌الملل و بیشتر کشورهای جهان دست پیدا کنند.

بندر چابهار؛ یکی از گمرک های معروف ایران

بندر چابهار یکی دیگر از بنادری است که مورد توجه تاجران و دولت ایران قرار گرفته است. این بندر به دلیل نزدیکی به آب‌های آزاد می‌تواند بسیار برای صادرات مناسب باشد. ضمنا در زمینه واردات نیز بندر چابهار به در منطقه‌ای بسیار استراتژیک قرار دارد و برای جهانیان بسیار حائز اهمیت است. این بندر همواره در طول سال فعالیت می‌کند و تاجران می‌توانند از طریق این بندر با کشور‌های جهان ارتباط داشته باشند.

گمرک های معروف ایران از دید بازگانی الین

کشور ایران در سال‌های پس از انقلاب توانست پایانه‌های خود را در سه نوع هوایی، آبی و زمینی بسیار گسترش بدهد و از این رو سیر صادرات و واردات با پیشرفت قابل توجهی مواجه شد. اکنون پایانه‌های مختلفی در کشور در حال فعالیت هستند؛ با این وجود بیشتر فعالیت‌های گمرکی ایران از طریق پایانه‌های آبی صورت می‌گیرد. همچنین بد نیست بدانید که بنادر آستارا، انزلی، امام خمینی، ماهشهر و چابهار از مهم‌ترین بنادر ایران برای انواع واردات و صادرات هستند.

بازرگانی الین با چندین سال فعالیت درخشان در انواع زمینه‌های صادرات و واردات توانسته است در سال‌های اخیر خود را در لیست برترین موسسات خدمات بازرگانی‌ ایران قرار بدهد. این شرکت قادر است تا تمامی فعالیت‌های بازرگانان را از بندر دلخواه‌ آن‌ها تحت پوشش خود قرار بدهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روندهای بازرگانی با کارشناسان مجرب این مجموعه تماس برقرار کنید.

 

4 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا