بازرگانی الین

ورود موقت کالا چیست؟

ورود موقت کالا چیست؟

کالاهای وارداتی از نظر نوع ورود به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. کالاهایی که ورود آنان به قطعی است و باید تمامی هزینه‌های محوله از جانب گمرکات کشور که برای آن در نظر گرفته می‌شود به صورت تمام و کمال پرداخت شود. اما در نوع دیگری کالا به صورت موقت وارد می‌شود که این کار دلایل بسیاری هم دارد، در این نوع ورود کالا به صورت موقت از با انجام هماهنگی‌های لازمه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همینطور سازمان گمرک به کشور وارد می‌شود.

در ورود موقت کالا یا محصول مورد نظر باید خاص باشند و نباید به منظور استفاده و توزیع در بازار در نظر گرفته شوند. این نوع محصولات خاص با هماهنگی های لازمه با وزارت گمرک وارد کشور شده و یک بازه‌ی زمانی برای ورود و خروج آن در نظر گرفته می‌شود که در صورت اتمام زمان در نظر گرفته شده، آن محصول باید از کشور خارج شده و یا در صورت نیاز دوباره از جانب گمرک و وزارت صمت برای حضورش در کشور زمان مطالبه کرد.

 

واردات موقت یک کالا به چه منظور انجام می‌شود؟

ورود موقت کالا باید دلایل قانع کننده و محکمی داشته باشد در غیر این صورت از مراجع مربوطه اجازه ورود پیدا نمی‌کند. برخی از دلایلی که باعث واردات موقت کالا می‌شوند بدین شرح می‌باشند:

  1. واردات موقت یک کالا و محصول برای شرکت دادن در نمایشگاه‌های بین‌المللی
  2. واردات موقت تجهیزات و لوازم صنعتی در جهت ساخت و ساز و پیشبرد پروژه‌های عمرانی
  3. واردات موقت یک کالا و یا محصول در جهت انجام تحقیقات علمی و پروژه‌های دانشگاهی
  4. واردات موقت مواد اولیه و یا لوازم و قطعات جانبی در جهت ساخت یا تکمیل کالاهای تولیدی جهت صادرات
  5. واردات موقت دستگاه‌هایی که در زمینه‌ی سدسازی، راه سازی، حفاری‌های گسترده، استخراج و کشف معادن کاربرد دارند
  6. واردات موقت لوازم امدادی در جهت رشد و اعتلای کمک‌های بشر دوستانه
  7. واردات موقت هواپیما‌ها و بالگردها برای ارائه خدمات سم‌پاشی و اتفاء حریق
  8. واردات موقت دستگاه‌های مطالعاتی، آموزشی، فنی، مهندسی، نقشه برداری و تربیتی
پیشنهاد مطالعه :  ترخیصیه چیست؟

ورود موقت کالا چیست؟

مراحل واردات موقت کالا به چه شکل است؟

  • ارائه درخواست دریافت گواهینامه ای تی ای جهت واردات موقت کالا از جانب انجمن تضمین واردات موقت کالا
  • گردآوری سپرده و تضمین از واردکننده
  • تسلیم گواهینامه دریافتی ای تی ای به گمرک کشور واردکننده
  • بررسی کالایی که قرار است به صورت موقت به کشور وارد شود توسط متخصصان و کارشناسان گمرک کشور واردکننده
  • حمل و نقل کالا در کشور واردکننده به هر مقصدی که باید آن محصول ارسال شود

لازم به ذکر است که تمامی کشورهای دنیا عضو این سیستم نبوده و تنها برخی از کشورهای دنیا از این سیستم تبعیت می‌کنند که ما در اینجا قصد داریم تمامی آنا را برای شما نام ببریم. کشورهایی که عضو سیستم واردات موقت کالا هستند، عبارت‌اند از: ایران، پاکستان، ترکیه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، دانمارک، بلژیک، استرالیا، اتریش، سوئد، سوئیس، هلند، پرتغال، فرانسه، فنلاند، نروژ و لبنان.

 

ورود موقت کالا با چه اهداف و برنامه‌هایی انجام می‌شود؟

  • افزایش رقابت در بازارهای بین‌المللی
  • جهت تحقیق و توسعه برنامه‌های آموزشی
  • شرکت پیدا کردن سهل‌تر محصولات متنوع در نمایشگاه‌های بین‌المللی
  • توسعه همکاری فی‌ما‌بین بخش دولتی و خصوصی
  • افزایش شاخص‌های رشد اقتصادی و ارائه کالاها به مشتریان خارجی

با این همه…

ورود موقت کالا کار ساده و سهلی نیست و شما برای انجام این کار در ابتدا باید دلایل محکم و قانع کننده‌ای داشته باشید تا در ادامه بتوانید با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همینطور با گمرکات کشور برای واردات یک نوع کالای خاص مذاکره کنید. در غیر این صورت نمی‌توانید اقدام به واردات موقت کالا کنید. شما در این مقاله متوجه شدید که واردات موقت به چه معنا بوده و به چه منظوری صورت می‌‎گیرد. این کار برای بازرگانان و افرادی که می‌خواهند اقدام به واردات کالا و فروش محصولات خود در بازار داشته باشند معنایی ندارد و بیشتر در جهت توسعه بخش‌های مختلف استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه :  اسکناس های یوان چین

اما اگر شما یک بازرگان هستید و می‌خواهید کالای خود را در یک نمایشگاه خارجی به نمایش بگذارید و دغدغه عواملی همچون هزینه گمرک کشور مورد نظر و همینطور مالیات محصول خود را دارید دیگر نیاز نیست که نگران باشید، چرا که در ورود موقت کالا، به کالا و محصول هیچگونه مالیات و هزینه گمرکی تعلق نمی‌گیرد و شما می‌توانید با خیالی آسوده اقدام به عرضه محصول خود در نمایشگاه‌ها بین‌المللی نمایید.

البته باید به خاطر داشته باشید که اگر توانایی انجام چنین کاری نداشته و همینطور حوصله کاغذبازی را ندارید بهتر است تا انجام این پروسه را بر عهده یک شخص ثالث و یا یک شرکت بازرگانی با تجربه بگذارید. چرا که انجام این کار باید بسیار دقیق و به دور از هر گونه سهل انگاری باشد. شما می‌توانید برای در میان گذاشتن سوالات خود و همچنین دریافت مشاوره در زمینه واردات کالا از طریق شماره‌های درج شده در بخش تماس با ما، با بازرگانی الین در تماس بوده و از تجربیات مشاوران ما در حوزه تجارت بهره‌مند شوید.

 

ورود موقت کالا چیست؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا