بازرگانی الین

بازاریابی صادراتی چیست؟

بازاریابی صادراتی یا export marketing چیست؟

بازاریابی صادراتی یکی از شیوه های بازاریابی بازار کشور هدف جهت صادرات کالا به کشور مقصد می باشد. کلمه بازاریابی که امروزه همه مردم با آن آشنا هستند با معنی اصلی آن بسیار متفاوت است. از دیدگاه بسیار مردم بازاریاب به کسی گفته می شود که با اطلاعات محصولات یک شرکت به فروشگاه ها و مغازه های کوچک و بزرگ سرکشی کرده و محصولات خود را می فروشد.

اما این کار هیچ ارتباطی با بازاریابی ندارد و کلمه مناسب آن ویزیتوری است. چرا که فرد در هنگام سرکشی به فروشگاه ها هیچگونه اطلاعاتی درباره بازار هدف نداشته و تنها با علم به این که چه چیزی برای فروش دارد و باید به کدام صنف و یا فروشگاه سر بزند، این کار را انجام می دهد.

اما بازاریابی در معنی اصلی آن به معنی علم فروش، شناخت بازار هدف محصول مورد نظر برای فروش، داشتن آگاهی و اطلاعات درباره محصول مورد نظر برای فروش، شناخت تقاضای بازار و نحوه ارائه محصول به آن بازار است. بازاریابی به روش های متفاوتی تقسیم می شود که هرکدام از آن ها برای منظور خاصی طراحی و توسعه داده شده است. مانند بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی چریکی، بازاریابی شبکه ای، بازاریابی اینترنتی و … .

اما هدف این مقاله شناخت بازاریابی صادراتی است تا شما را بیشتر با چند و چون این گونه بازاریابی، اهداف و همینطور راهکارهای کاربردی آشنا کند. اگر شما یک بازرگان یا تاجر باشید و از این نوع بازاریابی اطاعاتی نداشته باشید، تا حدودی به صورت تجربی با آن آشنا شده اید. برای مطالعه ادامه مقاله همراه ما باشید.

بازاریابی صادراتی

در گذشته دسترسی به بازارهای جهانی تنها محدود به افرادی بود که دائما در سفرهای خارجی، نمایشگاه های بین المللی، اتاق های بازرگانی و … فعالیت داشتند. افرادی مانند تجار که برای واردات و یا صادرات کالا اقدام می کردند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، بازارهای جهانی برای همگان در دسترس بوده و بازارهای جهانی در انحصار شرکت های بزرگ و یا تجار نیست بلکه افراد کمتر شناخته شده و کسب و کارهای کوچک هم می توانند برای فعالیت در این بازارها اقدام کنند.

برای اتصال به بازارهای خارجی از بازاریابی صادراتی استفاده می شود. این نوع بازاریابی در جهت شناخت فرهنگ، شناخت نیازهای کشور هدف جهت واردات از کشوری مثل واردات از چین و صادرات و … مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک هستید می توانید با استفاده از بازاریابی صادراتی و یا با کمک یک شرکت بازرگانی که در این زمینه فعالیت می کند اقدام به فروش محصولات خود در کشورهای خارجی کنید. در نتیجه طبق صحبت هایی که انجام شد در ابتدا شما باید کشور مقصد را به درستی بشناسید، چرا که این اولین گام در جهت بازاریابی صادراتی است.

بازاریابی صادراتی یا export marketing چیست؟

شناخت کشور مقصد

قبل از هرکاری، مهم ترین کار شناخت کشور مقصد جهت صادرات است. شما برای صادرات محصول خود یک یا چند کشور را انتخاب می کنید، البته بسته به محصولی که برای صادرات مد نظر دارید، پارامترهای انتخاب کشور متغیر است. برخی از این پارامترها بستگی به کشور مقصد داشته و برخی دیگر به محصول شما بستگی دارد. اما به صورت کلی به یک سری پارامترهای اصولی که به انتخاب کشور مورد نظر برای صادرات کمک می کند، اشاره می کنیم که باید از طرف هر تاجر و بازرگانی به آن ها توجه شود.

  1. چگونگی صادرات و واردات کشور مورد نظر با کشور مبدا.
  2. آمارهای ارائه شده از اداره صمت (صنعت، معدن و تجارت) درباره محصولی که قرار است به آن کشور ارسال شود به چه شکل است.
  3. آگاهی داشتن از تعرفه های ترخیص و قوانین تجارت با کشور مقصد.
  4. کشور انتخابی برای صادرات کالا تا چه اندازه رابطه سیاسی و اقتصادی حسنه با کشور مبدا دارد؟
  5. اصلی ترین نیازهای وارداتی کشور مقصد کدام هستند؟
  6. تولید کالای مدنظر برای صادرات در کشور مقصد به چه شکل است؟
  7. راه های ارتباطی و حد فاصل زمینی، هوایی و دریایی (اگر کشور مقصد به دریا راه دارد) کشور مبدا با کشور مقصد چه میزان است؟

حال که به صورت کلی به شناخت کشور مقصد پرداختید و با آن آشنا شدید نوبت به مرحله بعد می رسد. مرحله بعد شروع بازاریابی صادراتی است. اما حال باید چه کرد؟

شناخت راه های ارتباطی با کشور  مقصد

برای شناخت بازار هدف، پس از شناخت کشور هدف، نیاز به تحقیق بازار دارید. زیرا این کار به شما کمک می کند با خریداران خود، اخلاق آن ها، رفتار آن ها و چگونگی عملکرد آن ها در هنگام خرید بیشتر آشنا شوید. از مواردی که می تواند به شما در جهت شناخت بازار کمک کرد می توان به نکات زیر اشاره کرد.

  • حضور در نمایشگاه های بین المللی کشور مقصد.
  • ارتباط گیری از طریق وبسایت های خرده فروشی مانند علی بابا، علی اکسپرس، آمازون و …
  • سفر به کشور مقصد و نقد و بررسی بازار هدف جهت صادرات محصول.
  • ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی
  • اجاره دفاتر اداری جهت انجام امور تجاری و ثبت برند در کشور مقصد یا استفاده از دفاتر به صورت اشتراکی
  • بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی (البته درباره این نکته باید توجه داشت که در کشور مقصد مردم آن کشور بیشتر از کدام شبکه اجتماعی استفاده می کنند، در کشور چین به دلیل فیلترینگ مردم بیشتر از شبکه اجتماعی «وی چت» استفاده می کنند.

بازاریابی صادراتی یا export marketing چیست؟

حال که به صورت کلی با چند و چون اصول اولیه بازاریابی صادراتی آشنا شده اید، نوبت آن است که محصول مورد نظر برای صادرات را انتخاب کنید. در هنگام انتخاب محصول به پارامترهایی که شناخت کشور اشاره شد باید دقت کنید. محصول انتخابی شما می تواند هرچیزی باشد، البته بستگی به قوانین کشور مقصد هم دارد. چرا که برخی محصولاتی که در یک کشور به صورت آزادانه استفاده می شوند، در کشور دیگری حمل آن مجازات سنگینی داشته و کار به دادگاه و پاسگاه کشیده می شد.

پس از گذراندن این مرحله، نوبت آن است که مشخص کنید محصول انتخابی شما در کدام دسته بندی قرار می گیرد. محصولات نظیر گوشت و لبنیات، انواع سبزیجات و میوه ها و … به دلیل نیاز به شرایط خاص نگهداری باید طبق یک برنامه ریزی دقیق ارسال شوند تا دچار خرابی نشوند. یا محصولاتی مانند انواع کنسرو تن ماهی، رب گوجه فرنگی و انواع خوراک، به دلیل تاریخ انقضای مشخصی که دارند مدت زمان محدودی در اختیار شما می گذارند، اما نه به محدودی محصولات تازه ای که نام برده شد.

محصولات دیگری همچون لوازم صنعتی و کشاورزی از آن جایی که از جنس آهن و مس و پلاستیک هستند تاریخ انقضای مشخصی نداشته و اگر ترخیص آن به زمان بیشتر نیاز داشته باشد، نباید نگرانی بابت خرابی و یا ایجاد مشکل در آن داشت. پس در نتیجه انتخاب محصول بر حسب نوع آن بسیار مهم است.

اگر شما اطلاعات کافی از محصول انتخابی خود جهت صادرات نداشته باشید، اینکه چگونه باید صادر شود، نیاز به چه بسته بندی دارد و یا اینکه چه مدت زمان برای صادرات آن نیاز است، ممکن است دچار ضرر و زیان هایی شوید که جبران آن غیرممکن باشد.

در این مقاله با نحوه اصولی و پایه ای بازاریابی صادراتی آشنا شدید و متوجه شدید که بازاریابی صادراتی چیست، چگونه باشد کشور مقصد را انتخاب کرد و محصول انتخابی شما چه ویژگی هایی داشته باشد. اگر تاجر و یا یک بازرگان هستید که به خوبی با نکات ارائه شده آشنایی دارد. اما اگر تازه کار هستید و به دنبال مشتری خارجی برای صادرات محصول خود می گردید، پیشنهاد ما در وحله نخست دریافت آگاهی بیشتر در زمینه هایی که پیشنهاد شده است و پس از آن اینکه با یک شخص آگاه مشورت کنید.

البته نباید نقش شرکت های بازرگانی را برای تسهیل صادرات کالا به کشورهای خارجی نادیده گرفت، چرا که مجموعه های بازرگانی، مانند بازرگانی الین از سال ها تجربه، تخصص و آگاهی برخوردار بود و می توانند بهترین راه را به شما نشان دهند تا در مسیر صادرات از پس مسائل بر آمده و به سودی شیرین دست پیدا کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا