بازرگانی الین

ترخیص هوایی بار

ترخیص هوایی بار

‌ترخیص هوایی کالا از جمله روش‌های مهم ترخیص کالا به شمار می‌رود. کالاها در این روش بیشتر از فرودگاه ترخیص می‌شوند. مکان‌های مخصوصی در هر فرودگاه به این کار اختصاص داده شده که به آن گمرکات فرودگاهی گفته می‌شود. اصطلاح ترخیص کالای هوایی در حوزه حمل و نقل هوایی در هر کشوری با توجه به قوانین آنجا متفاوت است. در این بین ایران هم قوانین ترخیص بار هوایی مخصوص به خود را دارد و از هواپیماهای کارگو برای حمل و نقل استفاده می‌کند. در این روش حمل بدیهی است که بیشتر کارهای انتقال در گمرکات فرودگاهی انجام شود. اما توجه داشته باشید که هر نوع باری را نمی‌توان از طریق هواپیماهای کارگو ارسال کرد. به شما توصیه می‌کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا ترخیص بار هوایی بررسی کرده و نقاط مهم در این زمینه را بیان کنیم.

منظور از ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا شامل مجموعه‌ای از فرایندهایی است که برای واردات و صادرات کالا در گمرک انجام می‌شود. حال این فرایندها می‌تواند حالت‌های مختلفی داشته یا از کشورهای مختلفی باشد که یکی از متداول‌ترین آنها واردات از چین است. کالاهای صادراتی و وارداتی برای اینکه به سلامت از گمرک به مقصد نهایی برسند اول وارد انبارهای نگهداری کالا گمرک شده و بعد از انجام مراحل اداری مجوز خروج کالاها از انبار داده می‌شود. پرداخت مالیات، حقوق و عوارض گمرک یکی از مهم‌ترین مواردی است که قبل از ترخیص کالا در گمرک اتفاق می‌افتد؛ البته سایر هزینه‌های خدماتی که به صادر کننده و وارد کننده ارائه می‌شود هم نباید فراموش کرد. بعد از ارائه اسناد و مدارک و پرداخت هزینه‌های گمرک می‌توانید کالا را در مقصد بارگیری کنید. حالا که با اصطلاحات مهم در این حوزه آشنا شدید باید به بررسی مدارک لازم بپردازیم.

پیشنهاد مطالعه :  بهترین شرکت بازرگانی

ترخیص هوایی بار

بارنامه هوایی چیست؟

برنامه هوایی همان قراردادی است که به عنوان مثال برای حمل بار هوایی از چین بین حمل کننده بار و فرستنده منعقد می‌شود. در واقع اینگونه می‌توان گفت که بارنامه یک سند محکم برای مشخص کردن صاحب کالا و باری که به مسئول حمل و نقل تحویل می‌دهد است. به این ترتیب می‌توانید بارنامه را در حکم رسید کالا در نظر بگیرید و هر موردی خلاف چیزهای گفته شده در آن، بی اعتبار و بی‌ارزش است. چون که قبل از صدور همه شرایط گفته شده در بارنامه مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد. پس هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند چیزی برخلاف موارد گفته شده در بارنامه بیان کنند. در هنگام ترخیص کالای هوایی توجه داشته باشید که برای انجام همه امور قانونی مهم‌ترین مدرکی که باید ارائه دهید بارنامه است. در هر مرحله از کار می‌توانید قوانین آن را از سایت‌های مربوطه بررسی کنید.

اطلاعات مهم بارنامه هوایی

اطلاعات زیادی در هر بارنامه هوایی وجود دارد که اهمیت بالایی دارند و برای اصل بودن بارنامه هوایی جهت ترخیص هوایی کالا باید بدانید در این بارنامه چه مواردی گفته شده که مثلاً در زمان ترخیص کالا از چین به مشکلی نخورید. این اطلاعات مشخصات کامل و آدرس فرستنده کالا، تاریخ صدور بارنامه، هزینه کرایه حمل کالا، کمیت و ماهیت کالا، وزن حجمی کالا، وزن ناخالص کالا، تعداد بسته‌ها، تاریخ و شماره پرواز، فرودگاه مبدا و فرودگاه مقصد و مشخصات کامل دریافت کننده کالا را شامل می‌شود. همه موارد گفته شده از اطلاعات مهمی هستند که در زمان ترخیص بار هوایی باید در هر بارنامه‌ای بررسی کنید.

هزینه ترخیص کالای هوایی چقدر است؟

عوامل مختلفی در ترخیص هوایی کالا روی هزینه‌ها تاثیرگذارند که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به نوع کالا، فاصله انتقال ابعاد و وزن کالا اشاره کرد که در ادامه بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

وزن و ابعاد کالا

در زمان ثبت سفارش کالا توجه داشته باشید که حجم و وزن کالا مهم‌ترین عامل موثر روی هزینه حمل و نقل هوایی است. با بیشتر شدن وزن کالا هزینه کارگو هم افزایش خواهد داشت. ابعاد کالا تاثیری شبیه به وزن روی هزینه کارگو دارد. با بزرگتر شدن ابعاد کالا نیاز است هزینه بیشتری برای کارگو پرداخت کنید. چگونگی محاسبه اندازه و ابعاد کالا و نحوه تاثیرگذاری آن روی قیمت در شرکت‌های حمل بار هوایی مختلف فرق می‌کند.

پیشنهاد مطالعه :  واردات الکتروموتور از چین – نحوه واردات و انواع موتورهای الکتریکی چینی

ترخیص هوایی کالا

فاصله انتقال کالا

دومین عاملی که روی هزینه و قیمت ترخیص بار هوایی تاثیر می‌گذارد، فاصله انتقال مبدا تا مقصد است. به عنوان مثال در زمان خرید از چین، این فاصله زیاد نیست و نکته‌ای که باید توجه داشته باشید فرق فاصله هوایی و زمینی است. در مواردی مسیر زمینی بسیار کوتاه اما در خصوص مسیر هوایی به خاطر توقف در فرودگاه‌های مختلف فاصله زیاد می‌شود. به همین علت باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. همچنین افرادی که در حوزه واردات و صادرات کالا به تازگی وارد شده‌اند و به این موضوع توجه نمی‌کنند هم موظف به پرداخت هزینه‌های بیشتری شده که ضرر زیادی از این موضوع می‌بینند.

نوع کالا

در صورتی که به عنوان یک شرکت بازرگانی در این حوزه فعالیت می‌کنید باید بدانید هزینه ترخیص هوایی کالا در کشورهای مختلف فرق می‌کند. آخرین موضوع تاثیرگذار و مهم نوع کالا است؛ یعنی اگر کالای شما در برابر ضربه حساس باشد و در هنگام انتقال به مراقبت ویژه‌ای نیاز داشته باشد، هزینه‌های ترخیص کالای هوایی افزایش خواهد داشت. البته این احتمال هم در نظر بگیرید که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کارگو محاسبه این تفاوت قیمتی را در انتقال انجام دهند.

فرق کارگو و فریت بار چیست؟

در انتهای مطلب خوب است یکی از سوالات اساسی افراد یعنی تفاوت بین فریت بار و کارگو را توضیح دهیم. در واقع فریت بار ماهیت تجاری نداشته و نوعی بار شخصی مسافر محسوب می‌شود که با هزینه کم از طریق گمرک فرودگاه به مقصد ارسال می‌شود. البته به صورت کلی حمل و نقل هوایی بار در مقایسه با حمل و نقل دریایی و زمینی آن هزینه بیشتری دارد، اما مزیت‌های حمل بار هوایی همیشه بیشتر از بقیه روش‌ها است. البته باید توجه داشته باشید که برای ارسال بار هوایی نیاز به صدور بارنامه است. در این مطلب چندین بار اصطلاح کارگو به کار رفت و بیشتر افراد فریت بار را کارگو می‌دانند؛ اما در واقع کارگو بار تجاری محسوب می‌شود که برای ارسال آن به کارت بازرگانی و هواپیماهای مخصوص نیاز دارید. برخی از صنعتگران، هنرمندان و تجار بین المللی جهت ارسال سمپل یا کالای خریداری شده به کشور مقصد، از طریق شرکت‌های هوایی اقدام می‌کند. پس این گونه محموله‌های باری که دارای ماهیت تجاری هستند کارگو گفته می‌شود اما فریت بار کالایی است که ماهیت تجاری نداشته و فقط جهت جلوگیری از اضافه بار به شکل فریت انتقال می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه :  مزایای استفاده از خدمات شرکت بازرگانی الین

هواپیما حمل بار

جمع‌بندی

برای انتقال کالاها روش‌های بسیاری وجود دارد؛ اما شما می‌توانید با مشاوره بازرگانی روشی مناسب با توجه به سرمایه، نوع کالا و وزن آن انتخاب کنید؛ با این کار از خسارت‌های احتمالی و هزینه‌های اضافی جلوگیری کرده‌اید. در صورتی که تمایل به حمل بار و ترخیص هوایی کالا آن هم با کمترین هزینه و سریع‌ترین شکل ممکن را دارید، توصیه می‌کنیم از سرویس حمل بار شرکت بازرگانی الین استفاده کنید تا از مزایایی مثل هزینه مقرون به صرفه، سرعت بالا، بسته‌بندی مناسب، امنیت زیاد و پشتیبانی عالی بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی قرار داده شده در سایت با ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا