بازرگانی الین

صادرات به قطر | بازرگانی الین

صادرات به قطر | آموزش صادرات به کشور قطر و نکات مهم در این زمینه

قطر؛ این امیرنشین حوزه خلیج فارس

کشور امیرنشین قطر در کرانه‌های جنوبی خلیج فارس در شرق شبه جزیره عربستان واقع شده است. مرز دریایی قطر با کشورهایی نظیر کویت، ایران، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی برقرار است و تنها مرز خشکی آن با عربستان می‌باشد. این کشور به دلیل وجود ذخایر عظیم نفتی به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه تبدیل شده است و اقتصاد آن بیشتر تک محصولی است. به غیر از تولید مواد پتروشیمی، این کشور صنایع به خصوصی در اختیار ندارد و از بزرگترین واردکنندگان کالا به شمار می‌رود. از این رو صادرات به قطر می‌تواند موقعیت بسیار مناسبی برای تاجرین و بازرگانان ایرانی برای تصاحب بازار این کشور باشد.

صادرات به قطر | بازرگانی الین

اما هر اقدام نسنجیده‌ای در این راه می‌تواند به از دست دادن سرمایه منجر گردد، لذا در این مطلب از سایت شرکت بازرگانی الین، به معرفی راه‌های مختلف و چگونگی صادرات کالا از ایران به قطر و همچنین مهم‌ترین کالاهای وارداتی به این کشور را توضیح خواهیم داد. پس تا انتها همراه با بمانید.

سهم ایران از بازار قطر چقدر است؟

به طور کلی نزدیک به 5 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی به کشور قطر از طریق کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین در سال 2017 تامین شده است. این میزان حدود 16 درصد از کل واردات کالا به قطر را تشکیل می‌دهد. سهم ایران تنها 110 میلیون دلار برآورد شده است که نزدیک به 0.3 درصد از کل واردات قطر را تشکیل می‌دهد.. این میزان از صادرات به قطر با توجه به پتانسیل بسیار خوبی که در ایران وجود دارد بسیار ناچیز است. با تغییر رویکرد و شناخت بازارهای متنوعِ قطر می‌توان ایران را به یکی از تامین کنندگان اصلی کالاهای مصرفی قطر تبدیل نمود.

فرصت بسیار عالی برای ایران در جهت صادرات به قطر

درست است که قطر یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و می‌تواند با کشورهای دیگر عرب‌زبان دادوستد بهتری داشته باشد، اما با توجه به رابطه پرتنش این کشور با سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مخصوصا امارات و بحرین، یک فرصت ایده‌آل را برای ایران میسر ساخته است.

رابطه سیاسی قطر با کشورهای مانند عربستان و سایر کشورها سبب شده تا درصد مشارکت آنها در تامین نیازهای این کشور سالیانه افت چشم‌گیری داشته باشد. بازرگانان ایرانی می‌توانند به روی بازارهای پر سود قطری حساب باز کنند و از این مسئله بیشترین استفاده را ببرند.

کالاهای ایرانی که در قطر خواهان فراوانی دارند

در فرآیند صادرات همواره تشخیص نیازهای مردم کشور مقصد، حدود 50 درصد از اهمیت کار را در بر می‌گیرد. همچنین در کشورهای مقصد ممکن است محصولات صادراتی برخی کشورهای دیگر نیز وجود داشته باشد که به نوعی رقابت تنگاتنگ دامن می‌زند. لذا آشنایی همه جانبه با بازار کشور مقصد و شناخت نیازهای جامعه کشور میزبان حرف اول را در صادرات کالا می‌زند.

براساس آمار بیشترین نیازهای وارداتی قطر به شکل ذیل هستند:

  • محصولات کشاورزی و دامپروری که شامل گوشت خوراکی، برنج، گوشت قرمز، انواع میوه‌های خوردنی است.
  • محصولات صنعتی که شامل هواپیما و قطعات مربوط به آن، وسایل نقلیه (موتوری)، انواع قطعات صنایع بزرگ، ابزارهای انتقال رادیویی می‌باشد.

کالاهای ایرانی که در قطر خواهان فراوانی دارند | بازرگانی الین

صادرات میوه به قطر

یکی از متداول‌ترین کالاهایی که از ایران به قطر صادر می‌شود، انواع میوه و نباتات مرغوب است. ایران با داشتن آب و هوایی بسیار مناسب برای رشد درختان میوه‌دار به یکی از تامین کنندگان اصلی میوه و سبزی نه تنها قطر بلکه کشورهای همجوار مانند عراق، پاکستان و امارات شده است.

از دیرباز بازرگانان ایرانی از طریق مرز دریایی جنوب کشور اقدام به صادر کردن انواع میوه‌های خوردنی به قطر می‌کردند. اهمیت این موضوع به دلیل سهولت جابجایی و مشتری دائمی میوه‌های ایرانی در قطر است.

صادرات میوه به قطر | بازرگانی الین

روش کلی صادرات کالا به قطر

برای وارد شدن به امر صادرات در مقیاس کوچک و بزرگ یک سری الزامات و قواعد را باید رعایت کرد. برای صادرات به قطر نیز نیاز است تا صادر کننده به زبان عربی تسلط کافی داشته باشد، هر چند با بهره‌گیری از شرکت‌های بازرگانی مجرب می‌توانن یک مترجم همراه خود داشته باشند.

علاوه بر آشنا بودن با شرایط و نیازهای کشور مقصد (در اینجا قطر است) رعایت قوانین  و مقررات تجاری هر دو کشور الزام آور است. از جمله مدارک مورد نیاز جهت صادرات به قطر می‌توان به چند نمونه ذیل اشاره کرد:

  • ارائه کارت بازرگانی معتبر
  • ارائه کد اقتصادی منحصر به فرد
  • ارائه مجوزهای مورد نیاز اداره گمرک و وزارت صمت
  • ارائه لیست اظهار کالا و مشخصات دقیق کالا
  • ارائه گواهی از تولید کنند و فاکتور فروش به دو زبان انگلیسی و عربی
  • ارائه گواهی وزارت بهداشت و داشتن مُهر حلال برای محصولات خوراکی

چند نکته اساسی که در صادرات کالا از ایران به قطر باید توجه کرد

در این قسمت از مطلب قصد داریم تا به چند نکته کلیدی که رعایت آنها می‌تواند شما را در پروسه صادرات یاری کند اشاره کنیم.

  • شما برای دستیابی به بازار قطر نیاز به یک مشاور بازرگانی قوی که با کشور قطر آشنایی کامل داشته باشد دارید، شرکت بازرگانی الین در این زمینه می‌تواند کمک قابل توجهی به شما بکند.
  • برای رفع موانع احتمالی و قانونی طی کردن مراحل صادرات، بهتر است از یک وکیل پایه یک استفاده کنید
  • برای آشنایی هرچه بیشتر شما با قطر و بازارهایش پیشنهاد می‌شود حداقل یکبار به این کشور سفر کنید
  • با گسترش صنعت گردشگری این کشور، بازارهای تازه‌ای در قطر شکل گرفته است، حتما اطلاعات خود را به روز نگهدارید
  • قطر برای واردات مواد خوراکی سختگیری بالایی ندارد، از این‌رو می‌توانید به سود کلان صادرات به این کشور حساب ویژه‌ای باز کنید

نکات مهم برای صادرات به قطر در بازرگانی الین

صادرات به عراق، تخصص شرکت بازرگانی الین

صادرات از هر کشور به هر کشور شامل مراحلی است از جمله، انتخاب کالا دریافت مجوزهای لازم، انتخاب روش حمل و نقل و پذیرش کالا از طریق گمرکات کشور مقصد. گذراندن تمامی این مراحل وقت و انرژی بسیاری را می‌طلبد، از طرفی ممکن است شما به عنوان صادرکننده از تمامی شرایط موجود باخبر نباشید و در مراحل مختلف با سدهایی روبه‌رو شوید.

شرکت بازرگانی الین با شناخت کامل از قطر و بازارهای این کشور برای سهولت صادرات از ایران آماده هرگونه همکاری با صادرکنندگان است. برای آشنایی با خدمات گسترده الین ترید بهتر است همین حالا به وبسایت ما مراجعه کنید.

1.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا