بازرگانی الین

تعرفه های وارداتی | آشنایی با هزینه‌های مختلف برای وارد کردن کالا به کشور

تعرفه های وارداتی

هزینه‌های مختلف واردات کالا

واردات و صادرات میان بازرگانان همواره از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار بوده است. وارد کردن کالا از برخی کشورها مانند کشور چین در میان این افراد به دلیل سود مناسب، محبوبیت زیادی دارد. وارد کردن کالا به کشور هزینه‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به هزینه‌های گمرک اشاره کرد. اطلاع از این هزینه‌ها و تعرفه‌ها پیش از اقدام به واردات هر گونه کالا امری ضروری است، زیرا ممکن است با به هنگام واردات کالا با هزینه‌های پیش‌بینی نشده در گمرک مواجه شوید. برای آشنایی با تعرفه های واردات و شرایط پرداخت هزینه‌ها با ما در این مطلب همراه شوید.

تعرفه های وارداتی

انواع تعرفه های وارداتی

همانطور که پیش از نیز گفته هزینه‌های مختلفی برای انجام امور وارداتی وجود دارند که باید پیش از وارد کردن کالا تمامی آن‌ها بررسی شوند. از این هزینه‌ها می‌توان به هزینه بازرسی کالا و دیگر هزینه‌های گمرک اشاره کرد. تعیین این هزینه‌ها قوانین مختلفی دارند که با توجه به شاخص‌هایی مانند نوع، حجم و وزن کالاهای شما تعیین می‌شوند. به عنوان مثال برخی کالاها شامل تخفیفاتی می‌شوند. از دیگر تعرفه‌های وارداتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه ثبت سفارش و تخصیص ارز
  • هزینه انبارداری
  • هزینه جابه‌جایی کالاها
  • هزینه ترخیص کالا از گمرک
  • بیمه بار

هزینه گمرک؛ یکی از مهم‌ترین تعرفه های وارداتی

گمرک یک تشکیلات مهم برای کشورها است که به کنترل دارایی‌های شهروندان و مسافران خارجی در حال ورود به کشور یا خروج از کشور می‌پردازد. درست مانند ورود و خروج افراد که دارای قوانینی می‌باشد، واردات و صادرات کالا نیز قوانین و همچنین تعرفه‌هایی دارند که بازرگانان باید با آن‌ها آشنا باشند.

تعرفه های وارداتی

تعرفه‌های وارداتی کالا در گمرک به نسبت ارزش کالاهای ورودی مشخص می‌شود. البته فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که این هزینه را مشخص می‌کند. از این فاکتورها می‌توان به تعداد کالاها نیز اشاره کرد. البته مهم‌ترین فاکتور تعرفه خود کالا است که تاثیر بسیاری بر روی هزینه گمرک کالا دارد.

هزینه‌های مختلفی برای گمرک باید پرداخت شوند که یکی از آن‌ها هزینه‌ها حقوق گمرکی است. این هزینه با فرمول زیر حساب می‌شود:

ارزش پروفرما (پیش‌ فاکتور) X درصد تعرفه کالا X نرخ ارز

هزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که باید خارج از گمرک پرداخت شوند. این هزینه‌ها شامل هزینه‌هایی مانند: هزینه صدور ترخیصیه به کشتیرانی، سپرده گذاری وثیقه کانتینر و هزینه حق توقف کالا در انبار می‌شود. لازم به ذکر است که برخی از کالاها و بنادر شامل تخفیفاتی می‌شوند. برای مثال بنادر بوشهر دیلم و دیر گناوه شامل تخفیفات 20 درصد برای ورود کالاها می‌شوند. این تعرفه‌های تخفیفی کالاها و میزان آن‌ها به شرح زیر است:

  • کالاهای وارداتی که برای ملوانان در نظر گرفته می‌شود:

افرادی که جزو خدمه کشتی‌های باربری حساب می‌شوند، می‌توانند به مدت یک سال اقدام به استفاده از تخفیفات تا شش مرتبه انجام دهند. این تخفیف تا سقف یک میلیون و پانصد هزار تومن در هر مرتبه می‌باشد

  • تخفیف‌هایی که در بازارچه‌های مرزی در نظر گرفته می‌شود:

در برخی از بازارچه‌های استان خراسان بازارچه‌هایی وجود دارند که تا سقف 50 درصد تخفیف برای بازرگانان در نظر می‌گیرند

تعرفه های وارداتی

برخی از کالاهای خاص نیز شامل معافیت از هزینه گمرک می‌شوند که به شرح زیر می‌باشند:

  • اجسام و اشیای باستانی مربوط به فرهنگ باستانی ایران
  • شمش‌های طلا و نقره‌های وارداتی
  • ترانزیت‌های مرجوعی
  • ترانزیت‌های ورود موقت
  • ترانزیت‌های انتقالی
  • ترانزیت‌های کابروتاژ

هزینه‌های بازرسی کالا؛ یکی دیگر از تعرفه های وارداتی

یکی دیگر از تعرفه های وارداتی برای وارد کردن کالا به کشور تعرفه بازرسی کالا (Certificate of inspection of goods) است. این هزینه باید به یکی از شرکت‌های بازرسی معتبر برای بازرسی تمامی کالاهای شما پرداخت شود. گواهی بازرسی کالا بیشتر باید برای کالاهای فاسد شدنی مانند گوشت صادر شود. دریافت این گواهی به منزله شرایط مناسب نگه‌داری از کالاها و کیفیت مناسب آن‌ها است.

بنابراین برای دریافت یک گواهی به منزله سلامت محصولات خود باید در با پرداخت هزینه به یکی از شرکت‌های بازرسی معتبر، گواهی سلامت محصولات وارداتی را دریافت کنید. از این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های زیر اشاره کرد:

  • شرکت اس‌جی‌اس SGS
  • شرکت اینترتک Intertek
  • شرکت کتکنا Cotecna

تعرفه های وارداتی

هزینه‌های انبارداری

هزینه انبارداری محصولات در گمرک تا زمان تحویل آن‌ها یکی از تعرفه‌های وارد کردن کالا است که نمی‌توانید از آن فرار کنید. این هزینه‌ها معمولا از روز پنج حساب می‌شوند. توجه داشته باشید که این هزینه با توجه به میزان بارهای شما نیز متفاوت خواهد بود. نرخ انبارداری بنادر با توجه به آمار سایت رسمی سازمان بنادر و دریانوردی در سال 1400 به شرح زیر است:

  • میانگین هزینه انبارداری 1 تا 10 روز برابر با 144200 ریال
  • میانگین هزینه انبارداری 1 تا 20 روز برابر با 180000 ریال
  • میانگین هزینه انبارداری 1 تا 30 روز برابر با 197100 ریال
  • میانگین هزینه انبارداری 1 تا 60 روز برابر با 213700 ریال
  • میانگین هزینه انبارداری 1 تا 90 روز برابر با 247500 ریال
  • میانگین هزینه انبارداری بیش از 90 روز برابر با 314900 ریال

هزینه‌های بیمه بارها؛ از مهم‌ترین تعرفه های وارداتی

هزینه بیمه کالاهای وارداتی از آن دسته هزینه‌های اختیاری است که بهتر است به بیمه‌های معتبر پرداخت شود. بیمه‌های معتبر بسیاری در ایران خدمات مناسبی را در زمینه بیمه کالاهای وارداتی و صادراتی ارائه می‌دهند. شرایط این بیمه‌‌ها متفاوت می‌باشند و باید با بررسی تمامی موسسه‌ها بیمه‌ای را اختیار کنید که هزینه‌های بیشتری را پوشش می‌دهند.

مدیریت هوشمندانه هزینه‌های وارداتی با شرکت بازرگانی الین

وارد کردن کالاهای مورد نیاز بازار مصرفی، یکی از کسب‌وکارهای مرسوم برای بازرگانان است. این بیزینس هزینه‌هایی دارد که باید پیش از وارد کردن کالا به ایران در نظر گرفته شوند. در نظر گرفتن هزینه‌هایی مانند هزینه گمرک و هزینه بیمه کالاها سبب می‌شود تا در زمینه واردات با هزینه‌های غیر منتظره روبرو نشوید. تعرفه های وارداتی مختلفی وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تعرفه گمرک و یا تعرفه انبارداری اشاره کرد.

شرکت بازرگانی الین یکی از محبوب‌ترین شرکت های بازرگانی در ایران است که خدمات متنوعی در زمینه‌های بازرگانی مانند روندهای گوناگون واردات و صادرات انجام می‌دهد. برای آشنایی با خدمات شرکت الین همین حالا از سایت ما دیدن کنید تا با خدمات با کیفیت شرکت الین آشنا شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا