بازرگانی الین

بررسی نکات مهم صادرات کالا به ارمنستان در بازرگانی الین

صادرات کالا به ارمنستان | آشنایی با جذابیت‌ها و عمده کالاهای صادراتی به این کشور

ارمنستان، کشوری نوپا اما با پتانسیل‌های بالا

در سالیان گذشته، ارمنستان توانسته رشد اقتصادی بسیار خوبی داشته باشد و همین امر نیز سبب شده تا تجار بسیار زیادی اقدام به سرمایه‌گذاری در این کشور بکنند. مخصوصا این که در سال 2015، این کشور عضو اتحادیه اقتصادی اورسیا شده که ایران نیز یکی از اعضای آن است. ارمنستان یکی از همسایگان ایران است و روابط اقتصادی سیاسی بسیار زیادی نیز با کشورمان دارد، به همین دلیل، صادرات کالا به ارمنستان می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای تجار داشته باشد که در ادامه هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بررسی نکات مهم صادرات کالا به ارمنستان در بازرگانی الین

اقتصاد ارمنستان

برای این که بتوانید در زمینه صادرات کالا به هر کشوری، موفق باشید، باید ابتدا در زمینه اقتصاد آن کشور به خوبی تحقیق کنید. با انجام این کار، شما می‌توانید نیازهای بازارهای داخلی آن کشور را شناسایی کنید. این امر نه تنها می‌تواند خط و مشی را برای شما ایجاد کند، بلکه می‌تواند سوددهی شما را هم افزایش دهد. به همین دلیل قصد داریم مروری بر اقتصاد ارمنستان داشته باشیم.

اقتصاد ارمنستان نسبت به سایر کشورهای همسایه ایران، وضعیت اقتصادی بسیار بهتری دارد. صنعت در این کشور از دیرباز رونق بسیار زیادی داشته و انواع کارخانجات صنعتی پیش از استقلال ارمنستان احداث شده بودند. با این حال در دهه‌های اخیر، علاوه بر صنعت، بخش‌هایی همچون گردشگری، خدمات، کشاورزی نیز رونق پیدا کرده است.

بررسی اقتصاد ارمنستان در بازرگانی الین

مخصوصا در زمینه گردشگری که در سالیان اخیر بسیاری از ایرانی‌ها را نیز جذب کرده است. ضمن این که ارمنستان به علت بافت کوهستانی خود، از گذشته تاکنون محلی برای استخراج انواع سنگ‌های معدنی بوده است. به همین دلیل، انواع و اقسام معادن مختلف در آن فعال هستند. از مهم‌ترین آن‌ها نیز می‌توان به طلا، آهن، مس، نمک و .. اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه :  صادرات به ارمنستان | چطور بهترین کالاها را به این کشور همسایه صادر کنیم؟

آمار صادرات کالا به ارمنستان

بر اساس داده‌های سازمان تجارت جهانی، ایران در سال 2018 به میزان 269.2 میلیون دلار کالا به ارمنستان صادر کرده است. این مقدار نسبت به سال قبل از آن جهش قابل توجهی داشته است. در طول سالیان اخیر، آمار صادرات کالا از ایران، تا حدود زیادی دچار نوسان بوده است. طبق آمارهای به دست آمده از همین سازمان، بیشترین حجم کالاهای صادراتی از ایران، در سال 2018 بوده است و این در شرایطی است که سال 2016ف کمترین میزان کالا از ایران به این کشور صادر شده است.

وضعیت تجارت ایران و ارمنستان

با این که میزان صادرات کالا از ایران به ارمنستان نسبت به سایر کشورها مانند روسیه اختلاف بسیار زیادی دارد اما برخی عوامل از جمله مرز زمینی، اشتراکات فرهنگی و عضویت دو کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، می‌تواند این حجم از تجارت فعلی را بسیار بالا ببرد. ایران از طریق دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل با ارمنستان هم مرز است. بازرگانان و همچنین از طریق مرز نوردوز با این کشور ارتباط داشته باشند. این گمرک در حدود 60 کیلومتری شهر جلفا قرار داد.

بررسی میزان صادرات کالا به ارمنستان در بازرگانی الین

راه زمینی و البته آسان‌ترین مسیر برای تجارت با ارمنستان، به شهرهای مهم آن مانند ایروان، چندان زمان نخواهد برد و به سهولت انجام می‎شود. در سالیان اخیر، بسیاری از گردشگران ایرانی برای گذراندن تعطیلات آخر سال و اوقات فراغت خود به این کشور سفر می‌کنند. مجموعه این فاکتورها نشان می‌دهد که صادرات به ارمنستان نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای دیگر برای تجار ایرانی بسیار اسان‌تر به نظر می‌رسد.

کالاهایی که از ایران به ارمنستان صادر می‌شود

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند شما را در زمینه صادرات کالا به ارمنستان و یا هر کشوری دیگر، آشنایی با عمده کالاهایی است که به کشور مورد نظر شما، صادر می‎شود. برای این که بتوانید به خوبی با این کالاها آشنا شوید، باید در بازار آن کشور تحقیق کنید و کالاهای مناسب را پیدا کنید. یکی از عمده کالاهایی وارداتی ارمنستان از ابتدا تا کنون، سوخت و انواع مختلف انرژی بوده است.

پیشنهاد مطالعه :  صادرات کالا به عراق | آشنایی با نکات و شرایط خاص داشتن تجارت بین المللی با این کشور

بیشتر محصولات سوختی و نفتی از  کشور روسیه به ارمنستان وارد می‎شود. علاوه بر نفت و سایر سوخت‌ها، محصولات دیگری هم از قبیل ماشین آلات و تجهیزات برقی، دارو، دخانیات، پلاستیک و … اشاره کرد. در ادامه عمده محصولاتی که در سال 2018 به ارمنستان صادر شده‌اند را بررسی می‌کنیم.

  • انواع سوخت‌ها و روغن‌های فسیلی
  • تجهیزات برقی و الکترونیکی
  • وسایل نقلیه
  • پلاستیک و محصولات پلاستیکی
  • مبلمان، ساختمان‌های پیش ساخته و چراغ نئون
  • بویلرها، دیگ‌های بخار صنعتی و تحهیزات مربوطه
  • سنگ‌های معدنی و قیمتی، فلزهای گران بها
  • محصولات دارویی
  • انواع تنباکو، دخانیات و سیگار
  • آهن و فولاد

موانع صادرات کالا به ارمنستان

هر کشوری را که بخواهید به عنوان بازار هدف خود انتخاب کنید، باید بدانید که موانعی برای صادرات به آن کشور وجود دارد. به همین دلیل، باید به درستی با تمامی آن‌ها آشنایی داشته باشید. در زمینه صادرات کالا به ارمنستان نیز موانعی وجود دارد که حتما باید آن‌ها را بدانید. یکی از اصلی‌ترین این موانع که می‌تواند مشکلاتی را هم برای گسترش تجارت با این کشور فراهم کند، محصور بودن ارمنستان در خشکی و عدم دسترسی به دریا است. البته این امر نیاز ارمنستان به کشورهای همسایه خود را هم بیشتر کرده است.

موانع صادرات به ارمنستان در بازرگانی الین

البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که ارمنستان با دو همسایه دیگر خود یعنی ترکیه و جمهوری آذربایجان، چندان رابطه سیاسی اقتصادی خوبی ندارد. این مشکل باعث شده تا فرصت بسیار خوبی برای تجار ایرانی به وجود بیاید. البته دقت داشته باشید که عضو بودن این کشور در اتحادیه اروراسیا نیز امتیازات ویژه‌ای را برای تجار ایران ایجاد کرده است.

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت بازرگانی الین، با بررسی نکات و عمده کالاهایی که به ارمنستان صادر می‎شوند را بررسی کردیم. ارمنستان یکی از همسایگان شمالی ایران است که با توجه به شرایطی که در منطقه دارد، فرصت‌های اقتصادی بسیار زیادی را برای ایرانیان فراهم کرده است. البته صادرات کالا به ارمنستان دارای شرایط و نکات خاصی است که اگر می‌خواهید با آن‌ها آشنا شوید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

پیشنهاد مطالعه :  روش‌های مرسوم صادرات کالا و نکاتی که برای ورود به این عرصه باید بدانید
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا