بازرگانی الین

واردات از چین

واردات کالا از چین به افغانستان | ترانزیت کالا از مسیر چین به افغانستان و ایران

ارتباطات تجاری بین چین و افغانستان

پیشینه روابط اقتصادی چین و افغانستان به دوران عبور کاروان‌های تجاری از جاده ابریشم از استان بدخشان، بامیان و بلخ به سوی آسیای میانه، ایران و اروپا باز می‌گردد. امروزه نشانه‌هایی نیز از عزم و اراده چینی‌ها برای گسترش روابط تجاری بین این دو کشور دیده می‌شود. هرچند وجود نیروهای طالبان و همه‌گیری کرونا مانعی در این راه بوده است، اما واردات کالا از چین به افغانستان و از آن‌جا به ایران نیز همچنان ادامه دارد.

واردات کالا از چین به افغانستان

شرایط کنونی واردات کالا از چین به افغانستان

کشور چین طی 24 سال گذشته توانسته است میزان صادرات خود را به افغانستان با نرخ رشد سالانه 13.1 درصد افزایش دهد. این نرخ نشان می‌دهد، سیاست‌مداران چینی برعکس کشورهایی که از روش مداخله‌جویی مستقیم و یا حضور نظامی در افغانستان استفاده کرده‌اند، بسیار موفق‌تر بوده اند.

میزان صادرات کالا از چین به مقصد افغانستان طی سال‌های 1994 تا 2019 میلادی از 31.6 میلیون دلار در سال به 600 میلیون دلار رسیده است. در ادامه مهم‌ترین کالاهای صادر شده از چین به افغانستان را در سال 2020 میلادی، با هم مرور می‌کنیم:

  • تجهیزات برقی و الکترونیکی: 86.63 میلیون دلار
  • لاستیک: 63.85 میلیون دلار
  • رشته‌های دست‌ساز نخ و مفتول: 41.50 میلیون دلار
  • ماشین‌آلات، رآکتور و دیگ‌های بخار: 41.41 میلیون دلار
  • وسایل نقلیه، غیر از راه‌آهن: 35.96 میلیون دلار
  • محصولات نساجی، ست لباس و لباس فرسوده: 31.39 میلیون دلار
  • الیاف مصنوعی: 25.15 میلیون دلار
  • پارچه‌های بافتنی یا قلاب‌بافی: 20.71 میلیون دلار
  • لوازم پزشکی، عکس، تجهیزات فنی و اپتیکال: 13.82 میلیون دلار
  • محصولات متفرقه: 12.62 میلیون دلار

شراط اقتصادی افغانستان

در یک دهه اخیر به دلیل بازگشت تعداد زیادی از ثروتمندان افغانی به افغانستان و جلب کمک‌های خیرخواهانه جهانی، این کشور توانسته است روند صعودی اقتصاد خود را حفظ کند. میزان تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال 2017 میلادی، در حدود 70 میلیارد دلار بوده است. این کشور بیش از 6 میلیارد دلار از کشورهای گوناگون کالا وارد می‌کند و در حدود میلیارد دلار صادرات دارد. برخی از اطلاعات مهم اقتصادی افغانستان عبارتند از:

  • واحد پول: افغانی (AFN)
  • سال مالی: از 21 دسامبر تا 20 دسامبر سال بعد
  • عضویت در سازمان‌های تجاری: سازمان تجارت جهانی (WTO)، عضو ناظر در سازمان همکاری‌های شانگهای (CSO)، سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (SAARC)
  • شرایط نیروی کار: 44.3 درصد در کشاورزی، 18.1 درصد در صنایع و 37.6 درصد در بخش خدمات
  • صنایع اصلی افغانستان: تولید پارچه، صابون، مبلمان، پشم، چرم، مواد غذایی، آب معدنی، سیمان، فرش دستباف، گاز طبیعی، ذغال سنگ و مس

واردات کالا از چین به افغانستان

راه‌های حمل‌ونقل برای واردات کالا از چین به افغانستان

حمل‌ونقل کالا از مبدا افغانستان و به مقصد افغانستان، همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و موانع صادرات و واردات در این کشور بوده است. کشور افغانستان دارای 34 استان و بیش از 400 شهرستان و وسعتی معادل 652230 کیلومتر مربع است. این درحالی است که بخش اعظمی از افغانستان یا در محاصره کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و یا در بخش بیابانی قرار دارد.

کشور افغانستان فاقد زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی است و سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این کشور چندان پیشرفته نیست؛ با این حال نشانه‌های روشنی از توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل داخلی و ایجاد کوریدور‌های حمل‌ونقلی بین این کشور و کشورهای همسایه دیده می‌شود. برای مثال افغانستان پس از حضور سرمایه‌گذاران هندی برای توسعه بندر چابهار ایران، برای استفاده از این بندر از طریق بلوچستان یا پاکستان، اعلام علاقمندی کرده است.

افغانستان همچنین دارای برخی خطوط هوایی خصوصی است که به کار واردات و صادرات کالا از چین و به چین مشغول هستند. کشور چین با افغانستان یک مرز 46 مایلی با یک گذرگاه مرزی در وخجیر دارد؛ اما این مرز در ارتفاع 5 هزار متری و اختلاف ساعتی 3.5 ساعته است و در سمت افغانستان، هیچ جاده‌ای منتهی به این گذرگاه وجود ندارد.

در حال حاضر دو کشور چین و افغانستان در حال رایزنی برای ایجاد زیرساخت لازم برای اتصال مستقیم جاده‌ای به افغانستان از طریق واخان به پامیر هستند. دولت افغانستان نیز طرح ساخت یک بزرگراه 50 کیلومتری را در مناطق صعب‌العبور برای دسترسی مستقیم به چین با سرمایه‌ای در حدود 5 میلیون دلار مطرح کرده است. در هرصورت همچنان ارتباط بازرگانی بین این دو کشور در همین شرایط در حال رشد است و این رشد، ادامه خواهد داشت.

شرایط واردات کالا از افغانستان به ایران

چهار کشور ایران، هند، پاکستان و چین همواره رقبای تجاری خارجی در زمینه روابط بازرگانی با کشور افغانستان بوده‌اند. در حال حاضر بین 17 تا 20 درصد از کالاهای وارداتی افغانستان از طریق ایران تامین می‌شود و روند صادرات از افغانستان به ایران نیز کماکان ادامه دارد.

وجود مرزهای زمینی مشترک طولانی و نزدیکی زبانی و فرهنگی نیز باعث شده است بازرگانان ایرانی بتوانند از بازارهای افغانستان اطلاعات مناسبی داشته باشند. بنابراین با وجود همه موانع، افغانستان را نیز می‌توان همچون بخشی از امکانات ترانزیت کالا از چین به ایران در نظر گرفت.

واردات کالا از چین به افغانستان

شناخت بهترین راه‌های ترانزیت کالا بین ایران و چین

اگر علاقمند به شناخت راه‌ها، امکانات، شرایط و شیوه‌های سرمایه‌گذاری در زمینه بازرگانی با کشور چین هستید، ما شرکت بازرگانی الین را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این شرکت با سابقه‌ای نزدیک به یک دهه، تمامی امکانات مشاوره بازرگانی، ثبت و سفارش در وزارت صمت، ارسال کالا از چین به ایران از راه‌های هوایی، دریایی و زمینی و دیگر شرایط و اطلاعات بازرگانی را به علاقمندان ارائه می‌دهد.

با استفاده از خدمات مشاوره‌ای شرکت بازرگانی الین می‌توانید انواع کالا، ماشین‌آلات صنعتی و مواد اولیه مورد نیاز خود یا بازارهای داخلی را از کشورهای خارجی، به‌ویژه از کشور چین تامین کنید. مشاوران متخصص این شرکت، در تمامی روندهای صادرات و واردات، امور گمرکی، انبارداری کالا، ارسال و دریافت نمونه محصول و خدمات نمایشگاهی خارجی با شما و در کنار شما خواهند بود.

4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا