بازرگانی الین

ترخیص کالای صادراتی | آشنایی با رویه‌های گمرکی برای صادرات کالا و نکات مهم آن

ترخیص کالای صادراتی با استفاده از خدمات بازرگانی الین

ترخیص کالای صادراتی از گمرک چیست؟

تمامی فعالیت‌های تجاری و صادراتی، مراحل مختلف خاص خود را دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها امور گمرکی و ترخیص کالای صادراتی است. ترخیص کالا به مجموعه‌ای از اقدامات گفته می‎شود که بر اساس آن یک کالا مجوز صدور به یک کشور را پیدا می‌کند. این امر در گمرک‌های هر کشوری انجام می‌گیرد و کالاها بعد از ورود به آن و طی کردن برخی مراحل خاص، مجوزهای لازم برای ورود و یا خروج از یک کشور را دریافت می‌کنند.

ترخیص کالای صادراتی با استفاده از خدمات بازرگانی الین

مراحل ترخیص کالای صادراتی

قبل از این که با مراحل ترخیص کالا آشنا شوید، باید بدانید که گاهی اوقات، خود صادرکننده اقدام به انجام این کار می‌کند. اما در برخی از شرایط نیز صادر کننده می‌تواند یک شخص را به عنوان نماینده از طرف خود اعلام کند و در مقابل دستمزدی را به او بپردازد. به شخصی که این مسئولیت را قبول می‌کند، ترخیص کار گفته می‎شود.

به طور کلی، مراحل ترخیص کالای صادراتی از گمرک، می‌تواند شرایط‌های مختلفی داشته باشد و مدت زمان آن نیز ممکن است کم و یا خیلی وقت گیر شود. در واقع در امر ترخیص کالا، همه چیز به تجربه صادر کننده و یا ترخیص کار بستگی دارد.

به همین دلیل، در صورتی که می‌خواهید برای کالاهای خود از ترخیص کار استفاده کنید، باید به تجربه‌های قبلی وی توجه بسیار زیادی داشته باشید. فرایندهای ترخیص کالا نیز معمولا بسیار پیچیده هستند و معمولا بنا به دلایلی دائما در حال تغییر هستند. اما به طور کلی فرایند ترخیص کالا را می‌تواند در مراحل زیر تقسیم‌بندی کرد.

  • ثبت اظهار از طریق سامانه گمرکی EPL
  • دریافت کوتاژ در دایره احراز هویت و تعیین مسیر
  • کنترل و ارزیابی کالا
  • اخذ مجوزهای لازم
  • بررسی تعرفه و تطبیق کالا توسط کارشناس
  • پرداخت به صندوق و صدور سند ترخیص کالای صادراتی
  • انبارداری و اجازه بارگیری
  • خروج کالا از گمرک

آشنایی با مراحل ترخیص کالا در بازرگانی الین

معمولا در اکثر گمرک‌های سراسر دنیا، تمامی این مراحل به صورت کلی طی می‎شوند اما جزئیات و فرایندهای مربوط به آن‌ها متفاوت است و دچار تغییر می‎شود. البته لازم به ذکر است که برخی از این مراحل باید توسط صادرکننده و یا نماینده وی انجام شود اما برخی دیگر توسط خود گمرک و یا ارگان‌های دیگر انجام می‎شود.

مزایای ترخیص کالای صادراتی از گمرک

مطمئنا طی کردن مراحل سخت ترخیص کالا، مزایای نیز برای صادرکنندگان دارد که این مزایا به شرح زیر هستند.

قانونی شدن تجارت کالا

یکی از اصلی‌ترین مزایای ترخیص کالای صادراتی قانونی شدن تجارت است. ترخیص کالا و طی کردن مراحل قانونی آن از طریق گمرک، باعث می‎شود تا مبادله آن نیز جنبه قانونی و رسمی پیدا کند.

تعیین ارزش گمرکی کالای صادراتی

از دیگر مزایای ترخیص کالا از گمرک، می‌توان به تعیین ارزش و قیمت کالاهای مورد نظر، طی این فرایند اشاره کرد. بر اساس قانون، نهادهای رسمی پیشتر اقدام به ارزش گذاری قیمتی کالاهای صادراتی می‌کنند و آن‌ها را در اختیار ارگان‌های مختلف مانند گمرک قرار می‌دهند.

پرداخت هزینه‌های گمرکی

با استفاده از فرایند ترخیص کالا، صادرکنندگان می‌توانند هزینه‌های لازم برای ورود و یا خروج کالاهای مورد نظر را پرداخت کنند. به همین دلیل، نیازی نیست تا مراحل دیگری را برای پرداخت هزینه‌های مانند مالیات طی کنند.

رویه‌های گمرکی برای صادرات کالا و ترخیص آن‌ها از گمرک

همانطور که بیان شد، مراحل ترخیص کالای صادراتی از گمرک‌ها، معمولا در بسیاری از کشورها یکسان است اما رویه‌ها و جزئیات آن‌ها ممکن است کمی تفاوت داشته باشد. این جزئیات مربوط به فرایندهای گمرکی، برای بسیاری از تجار و صادرکنندگان اهمیت بسیار زیادی دارد و این افراد باید در هر مرحله یک سری فعالیت‌های خاص را انجام دهند. این رویه‌ها بر اساس مراجعه به واحدهای مختلف گمرک به ترتیب به صورت زیر هستند.

انبارداری

در اولین مرحله، صادرکننده و یا ترخیص کار باید کالای خود را وارد گمرک کرده و در آنجا انبار کند. در این مرحله افراد بیش از هر چیزی با واحد انبارداری در ارتباط هستید. در ابتدا باید اجازه ورود کالا به گمرک را دریافت کنید و بعد از آن به سراغ توزین یا همان وزن کردن وسیله حمل کالا رفته و برگه مربوط به باسکول را دریافت کنید. در نهایت بعد از تایید مسئولین مربوطه، وسیله حمل و نقل می‌تواند وارد گمرک شود.

بررسی رویه‌های گمرکی برای صادرات کالا در بازرگانی الین

واحد ترانزیت

در واحد ترانزیت صادرکننده باید اقدام به تنظیم اظهارنامه گمرکی کالای مورد نظر خود کند. این مرحله به دور اظهاری و یا تنظیم اظهارنامه از راه دور نیز معروف است. در این مرحله از ترخیص کالای صادراتی از گمرک، کارشناسان واحد ترانزیت مدارک مربوط به برگه باسکول و همچنین اظهارنامه را دریافت و آن را بررسی می‌کنند. مدارک وسیله حمل و نقل و همچنین پلمپ الصاقی در این مرحله بررسی می‎شود.

درب خروج گمرک

در این مرحله مقدمات خروج کالا از گمرک کم کم فراهم می‎شود. در این مرحله ممکن است ارزیابی‌ها و اقدامات از جمله الصاق دوباره پلمپ صورت می‌گیرد.

امور مالی

پس از سپری کردن مراحل قبلی، کالای شما تقریبا آماده خروج از گمرک و مرز است. برخی از اقدامات و پرداخت هزینه‌های گمرکی در این مرحله انجام می‎شود. هزینه‌های ترخیص کالای صادراتی از گمرک نیز یکی از هزینه‌های صادراتی محسوب می‎شود.

آشنایی با نکات مهم ترخیص کالای صادراتی در بازرگانی الین

البته لازم به ذکر است که در میانه مراحلی که در بیان کردیم، ممکن است برخی از فرایندهای دیگر نیز گنجانده شود. به عنوان مثال در هر مرحله از ترخیص کالا، در صورتی که کالای شما نیاز به ارزیابی مجدد داشته باشد، دوباره بررسی خواهد شد. حتی در برخی از شرایط ممکن است اظهارنامه شما تطابق نداشته باشد. در این حالت، صورت جلسه مغایرتی نوشته شده و به دایره قضایی ارجاع داده می‎شود.

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت بازرگانی الین، به بررسی مراحل ترخیص کالای صادراتی و مزایای آن پرداختیم. ترخیص کالا یکی از مهم‌ترین مراحل در روند صادرات کالاها است و باید به درستی انجام شود. این فرایند می‌تواند هم توسط خود صادرکننده و هم توسط نماینده‌ای از طرف وی انجام شود اما در هر دو حالت، این تجربه افراد است که می‌تواند تعیین کننده سرعت انجام ترخیص کالا باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا