بازرگانی الین

شرایط صادرات مواد غذایی | بررسی صفر تا صد صادرات مواد غذایی

آشنایی با شرایط صادرات مواد غذایی در بازرگانی الین

اهمیت صادرات مواد غذایی

با توجه به رشد جمعیت در کشور‌ها، هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی تمامی کالا‌های مورد نیاز خود را تولید کند، و اینجا است که اهمیت شرایط صادرات مواد غذایی و تامین نیاز‌های یک کشور در بخش مواد غذایی مشخص می‌شود. با کمک صادرات مواد غذایی، کشورهای درحال توسعه می‌توانند نوآوری و کیفیت کالا‌ها را در کشور خود بالا ببرند و این‌گونه رقابت در بین شرکت‌های صادر‌کننده افزایش پیدا می‌کند.

آشنایی با شرایط صادرات مواد غذایی در بازرگانی الین

صادرات مواد غذایی فرآیندی پیچیده و متنوع دارد، که اکثر کشورها برای ورود به این حوزه و تبدیل شدن به صادرکننده برتر تلاش می‌کنند. براساس مطالعات اقتصادی انتظار می‌رود تا سال 2050 نیمی از جمعیت جهان برای تامین مواد غذایی خود به کشورهای دیگر وابسته خواهند شد.

عوامل مهم در صادرات مواد غذایی

صادرات مواد غذایی به عوامل زیادی مثل تکنیک‌های نگهداری، نوع بسته‌بندی، حمل‌و‌نقل سریع، عادات غذایی مصرف‌کننده و میزان قدرت خرید مردم وابسته است. بنابراین بازرگانان باید تمام شرایط صادرات مواد غذایی را در نظر بگیرند و این نکات را در تجارت مواد غذایی فراموش نکنند. در ادامه دو عامل مهم را در این زمینه بررسی می‌کنیم.

بسته‌بندی

بسته‌بندی مولفه‌ای ضروری در هر نوع کالا صادراتی است که نه تنها بر ایمنی بلکه بر میزان هزینه، ارتباطات و حتی بر بازاریابی محصول هم تاثیر دارد. مسئولیت بسته‌بندی کالا صادراتی برعهده صادرکننده است و باید تضمین کند که این بسته‌بندی در سفرهای بین‌المللی آسیب نخواهد دید. در صنایع غذایی هزینه بسته‌بندی در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده کالا را تشکیل می‌دهد، ولی در ایران این رقم به ۳۵ تا ۵۰ درصد و در مواقعی هم این رقم بیشتر می‌شود. مشخصات یک بسته‌بندی صادرات عبارت است از:

  • مناسب از لحاظ شرایط زیست‌محیطی در بازار‌یابی هدف
  • مطابق با قوانین مورد درخواست هر بازار
  • اطلاع‌رسانی پویا و اعتماد پذیر
  • نشان دادن هویت ایرانی از طریق بسته‌بندی
  • دارای نوآوری

حمل و نقل

مواد غذایی به دو دسته فساد پذیر و فساد ناپذیر تقسیم می‌شوند. منظور از مواد فساد ناپذیر این است که با گذر زمان فاسد نمی‌شود اما کیفیت خود را از دست می‌دهند و دیگر قابل استفاده نیستند. قند، برنج و شکر از این نوع مواد غذایی هستند.

در بین مواد فساد ناپذیر دو دسته‌بندی وجود دارد، دسته اول موادی که در عرض چند ساعت کیفیت خود را از دست می‌دهند، مانند ماهی و میگو و برخی از سبزیجات که بعد از چند ساعت طراوت اولیه‌ی خود را از دست می‌دهند. معمولا از طریق حمل و نقل هوایی این مواد را جابه‌جا می‌کنند.

نکات مهم برای صادرات مواد غذایی در بازرگانی الین

دسته دیگر در عرض چند روز فاسد می‌شوند. از جمله این مواد می‌توان به ماست و مواد لبنی اشاره کرد که برای جابه‌جایی آنها از وانت بارها و کامیون‌های یخچال دار استفاده می‌کنند. برخی از نکاتی که ماشین‌های حمل مواد غذایی ملزم به رعایت آن هستند و از شرایط صادرات مواد غذایی هستند عبارتند از:

  • جلوگیری از ورود افراد متفرقه به محفظه‌ای که مواد غذایی در آن نگهداری می‌شود
  • کنترل دمای لازم در سردخانه و یا گرم‌خانه
  • رعایت زنجیره سرد و گرم مواد غذایی و متناسب با ماده‌ای که قرار است به نقطه‌ای دیگر ارسال شود
  • توجه به وضع انجماد در رابطه با مواد غذایی منجمدی که در حال جابه‌جایی هستند
  • جلوگیری از تماس مواد غذایی با کف محفظه حمل مواد
  • انجام فرآیند پیش‌گرم و پیش‌سرد یک ساعت قبل از بارگیری
  • توجه به بودن دماسنج در سردخانه یا گرم‌خانه
  • توجه به تمیز بودن محفظه حمل مواد غذایی و نبود بوی نامطبوع
  • ضدعفونی سطوحی که در تماس مستقیم با مواد غذایی هستند

انواع مواد غذایی صادراتی

صنایع غذایی به دو دسته خام و فرآوری شده تقسیم می‌شوند. محصولات فرآوری شده مانند کنسرو‌ و کمپوت هستند. سیب و گلابی محصولات کشاورزی هستند که ممکن است بر روی دست کشاورزان مانده باشد و اگر برای این دو محصول  فکر مناسبی بشود می‌توان آن را به صورت کمپوت صادر کرد.

محصولات خشک

ماکارونی و رشته‌ها دو مورد از محصولات خشک هستند. به‌دلیل اینکه این محصولات با کیفیت خوب و در حجم بالا تولید می‌شوند و هم‌چنین ارزان بودن نیروی انسانی در ایران، کشور‌های اطراف خواهان این محصولات هستند. آجیل و خشکبار و زعفران از دیگر محصولات خشک هستند.

محصولات فاسد پذیر

محصولاتی مثل شیر و سس از محصولات فساد پذیر هستند. محصولی مثل شیر اگر در دمای مناسبی نگهداری نشود به‌سرعت خراب می‌شود، و یا محصولی مانند سس مایونز که اگر در دمای سرد باشد دو فازه می‌شود و اگر گرما به آن بخورد فاسد می‌شود. با استفاده از کانتینر‌های یخچال‌دار می‌توان این محصولات را صادر کرد.

محصولات دریایی

خاویار ایران از ارزشمند‌ترین مواد غذایی صادراتی در جهان است. ایران از لحاظ مواد غذایی دریایی کشوری بسیار غنی است. میگو و ماهی و خرچنگ از دیگر محصولات مهم دریایی هستند.

بررسی شرایط صادرات مواد غذایی در بازرگانی الین

سبزیجات و حبوبات

سبزیجات را می‌توان به‌صورت فله‌ای و بسته‌بندی شده و یا فرآوری شده مانند سبزیجات خشک صادر کرد. کشورهایی مثل روسیه، ارمنستان، عراق و گرجستان خواهان این محصولات هستند. در زمینه حبوبات هم نخود از محصولاتی است که خواهان زیادی دارد.

کشورهایی با بیشترین صادرات مواد غذایی

آمریکا بزرگ‌ترین صادر کننده‌ی مواد غذایی در جهان است. مهم‌ترین مقصد صادراتی این کشور به کانادا، مکزیک، چین، ژاپن و آلمان است. سهم قابل توجهی از کل صادرات ایالات متحده آمریکا در 20 سال گذشته شامل شیر، سویا، گندم، سیب‌زمینی، چغندر، نیشکر و مرغ است. پس ایالات متحده آمریکا کشورهای آلمان، انگلستان، چین، هلند، ژاپن، فرانسه، بلژیک، کانادا، و ایتالیا در جایگاه دوم تا دهم صادرکنندگان مواد غذایی در دنیا قرار دارند.

صادرات مواد غذایی؛ سودآور و پر اهمیت

در این مطلب از شرایط صادرات مواد غذایی صحبت کردیم و از اهمیت صادرات مواد غذایی برای کشور‌ها ‌گفتیم. امروزه صادرات مواد غذایی در رشد اقتصادی یک کشور تاثیر بسیاز زیادی دارد و علاوه‌بر اهمیت اقتصادی آن، این صادرات می‌تواند منجر به صادر شدن فرهنگ یک کشور هم بشود.

بازرگانی الین آماده است تا با استفاده از بهترین و مجرب‌ترین کارشناسان خدمات بازرگانی مانند ارسال کالا از چین به ایران  به‌صورت دریایی، هوایی و زمینی، انجام امورگمرکی و ترخیص کالا، خرید از سایت‌های خارجی، ارائه خدمات نمایشگاهی، عرضه خدمات بازرگانی حضوری در چین، انبارداری کالا، ارسال نمونه و خدمات مترجمی را به شما عزیزان ارائه دهد. بازرگانی الین با پشتوانه‌ی سال‌ها تجربه در امور بازرگانی، بهترین مشاور شما خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا