بازرگانی الین

واردات در قانون ارزش افزوده

واردات در قانون ارزش افزوده

گاهی اوقات بنا بر دلایلی ممکن است کشوری توان تولید کالایی را نداشته باشد ، بنابراین لازم است تابرای رفع نیاز مردم، آن را از کشوری دیگر تامین کند.

به کالاهایی که از کشورهای همسایه و دیگر کشورها برای رفع نیاز تهیه شده و از راه تجاری وارد کشور می شوند واردات گفته می شود؛ دولت هر کشوری برای وارد کردن این کالاها که خود در تولید آن خودکفا نیست مبلغی را به عنوان مالیات در نظر گرفته، یکی از مهمترین راه های درآمد دولت همین مالیات است ؛ مالیات بر واردات همان ارزش گمرکی کالا است که شامل مواردی نظیر قیمت کالا، هزینه حمل و نقل ،حق بیمه ،سود بازرگانی، حقوق گمرکی ثبت شده در اوراق گمرکی می باشد.

جالب است بدانید طبق بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده برخی از کالاهای وارداتی از پرداخت مالیات معاف هستند ، حال تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالاهای تعیین شده در این بند باید برچسب معافیت از مالیات را روی بسته بندی آن درج کنند، بر اساس ماده ۹ این قانون عرضه کنندگانس که از طریق این کالا ها مالیات دریافت می کنند، مشمول جریمه دو برابر مالیات آن می‌شود که قابل بخشیدن نیست.

سازمان امور مالیاتی کشور برای آگاهی رسانی به مردم فهرست کالاها و خدماتی که معاف از مالیات هستند را در سامانه عملیات الکترونیکی درج می کند.

همچنین در صورت گزارش تخلف که از طریق مردم به این نهاد ارجاع می شود، مبالغ اضافی دریافتی از خریداران استرداد خواهد شد .

این سازمان موظف است تا حداکثر ظرف سه ماه پس از دریافت گزارش تخلف اقدام به تایید یا رد آن کند و مبلغ اضافی را به خریدار استرداد نماید.

 

انواع مالیات بر واردات

به جز کالاهایی که معاف از مالیات هستند،دیگر کالاها برای حمایت از تولیدات داخلی ملزم به پرداخت مالیات هستند و فقط اشخاصی می توانند فرایند واردات را طی کنند که دارای کارت بازرگانی باشند ، مالیات بر واردات انواع مختلفی دارد که در ادامه این مقاله به معرفی و شرح آن می پردازیم.

۱_مالیات بر سود بازرگانی

۲_ مالیات بر عوارض گمرکی

۳_ مالیات بر خودروهای وارداتی

انواع مالیات واردات هستند ، که مهمترین آنها مالیات بر خودروهای وارداتی است.

مالیات بر حقوق و عوارض گمرکی

ماده ۱ قانون امور گمرکی ، حقوق گمرکی معادل ۴ درصد ارزش گمرکی کالا به اضافه سود بازرگانی تعیین شده توسط هیئت وزیران است . مبالغی که گمرک مسئول وصول آن  است نیز به واردات قطعی کالا تعلق می گیرد، این وجوه شامل هزینه های انجام خدمات نیست .

طبق ماده ۵ قانون امور گمرکی ، پرداخت حقوق ورودی ، جریمه های مربوط به ترخیص و هزینه های انجام خدمات به عهده صاحب کالا است. نرخ حقوق گمرکی از ابتدا رقم ثابت ۴ درصد بوده و تغییر نکرده.

مالیات خودرو وارداتی

یکی از مهمترین مالیات ها بر واردات ، مالیات بر خودرو وارداتی است ، نرخ مالیات سالانه توسط سازمان امور مالیاتی ارائه می شود، که بر اساس مقدار حجم موتور آن است (بر حسب سی سی ) است .

جالب است بدانید برای خودروهای برقی و هیبریدی تعرفه دیگر در نظر گرفته می شود که در بودجه امسال به آن اشاره نشده .

بر اساس بودجه سال ۱۴۰۰ میزان ورودی خودروهای سواری به کشور حداقل ۸۶ درصد ارزش گمرکی آن است.

دو گروه معاف از پرداخت سود بازرگانی واردات خودرو هستند مجوز های جانبازان و معلولین بهزیستی که معافیت از پرداخت سود بازرگانی آنها معادل ۳۰ میلیون تومان است.

قانون ارزش افزوده

مالیات بر سود بازرگانی

به ازای واردات کالاهایی که به صورت قطعی وارد کشور می‌شوند ، سود بازرگانی به صورت ریالی توسط گمرک گرفته میشود ،که میزان آن بسته به تصمیم سیاستگذاران دچار تغییر می شود و نرخ ثابتی ندارد، شرکت هایی مانند شرکت های دانش بنیان ،نوآوری با اختراعات و تجاری سازی از پرداخت این سود معاف هستند. همانطور که قبلا در این مقاله اشاره کردیم برخی از کالاها و خدمات از پرداخت سود معاف هستند ، طبق قانون سود بازرگانی واردات کالا در بنادر خرمشهر، بوشهر، آبادان و جزیره هرمز شامل تخفیف می شود.

 

ماخذ محاسبه مالیات واردات کالا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۹ مهر ۱۳۹۸ جهت رسیدگی به مالیات بر ارزش افزوده با ماده ۶ این لایحه موافقت کردند، جالب است بدانید این لایحه ۱۶۳ رای موافق و ۱۳ رای مخالف و ۱ رای ممتنع داشت ، که بر اساس آن مجموع ارزش گمرکی کالا و حقوق ورودی اخذ محاسبه مالیات واردات کالا است اما باید به این نکته اشاره کرد که مالیات ذکر شده جزو حقوق ورودی حساب نمی شود.

 

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

قانون مالیات های مستقیم ، فرمول مشخصی را برای مصاحبه تعیین کرده ، بهتر است بازرگانان برای انجام معاملات کالا ها این میزان مالیات را محاسبه کند، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده کالا بر اساس مقدار ریالی کالای وارداتی انجام می شود، فرمول کل به این شکل است که مقدار ارزش افزوده کالا با میزان ارزش کرایه حمل خارجیان توسط کشتی رانی جمع شده و در نهایت در مبلغ بیمه و نرخ رسمی ارز که توسط گمرک مشخص شده ضرب می شود ، فرمول میزان مالیات و ارزش افزوده کالاهای وارداتی است . حقوق ورودی ، مالیات بر ارزش افزوده نیم درصد هلال احمر و مبلغ کارمزد ثبت سفارش مبلغ قابل پرداخت به گمرک و مالیات و تشکیل می دهد البته طبق قانون گمرک، از سال ۱۳۵۰ تا به امروز مالیاتهای مشخصی برای ایران تصویب و اجرا شده است.

بیشتر بخوانید واردات از چین

 

نحوه محاسبه مالیات واردات کالا

مجموعه چندین فاکتور مهم وجود دارد که مالیات بر واردات هر کالا را مشخص میکند در اظهارنامه گمرکی مقدار مالیات بر واردات کالا بدین شکل محاسبه می شود:

۱-محاسبه مبلغ عرضه کالا یا همان میزان ارزش گمرکی کالا این مقدار با هزینه بیمه جمع میشود.

۲-طبق قانون واردات لازم است که طرفی گمرکی در ارزش گمرکی ضرب شود.

۳-حقوق گمرکی کالا با ارزش آن  در جهت تعیین عوارض و سپس ضربدر نه درصد شود.

۴-طبق قانون مالیاتهای مستقیم حقوق گمرکی کالا با ارزش آن برای تعیین مالیات جمع و سپس زرد در ۴ درصد شود

۵-حقوق گمرکی مالیات و عوارض کالا برابر با مبلغ پرداختی به گمرک.

۶-جمع تمامی موارد ذکر شده

 

 

کدام کالاهای وارداتی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؟

کالاهایی که در بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰ ذکر شدند معاف از مالیات هستند و این معافیت بر روی بسته بندی آن ها درد می شود این کالاها به شرح زیر است:

۱-محصولات کشاورزی خام فراوری نشده مثل گیاهان دارویی محصولات جنگلی مانند چوب خام محصولات گلخانه ای مانند سبزیجات ایجاد گل و گیاه و انواع قارچ ها و همچنین محصولات مرتعی.

۲-دام زنده خوراک دام و مواد اصلی تولیدات مثل همان دام زنده.

۳-انواع بذر، کود، سم و نشاء کشاورزی

۴-محصولات لبنی همچون شیر ، ماست و پنیر

۵-آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی

۶-آرد ،نان، برنج، سویا و حبوبات مورد نیاز

۷-انواع گوشت و فرآورده های آن

۸-روغن های گیاهی و حیوانی ، خوراکی

قانون ارزش افزوده

۹-شیر خشک برای نوزادان

۱۰-کاغذ باطله و خمیر کاغذ، دفتر، کتاب، کاغذ چاپ ، روزنامه و انواع مجلات و نشریه ها

۱۱-تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه

۱۲-کالاهای وارد شده همراه مسافر برای استفاده شخصی تا میزان مشخص توسط قانون امور گمرکی

۱۳-انواع شمش های طلا حواله های الکترونیکی با  کاغذ دارای پشتوانه صددرصد طلا

۱۴-انواع فرش های دست بافت و مواد اولیه آن

۱۵-انواع دارو و واکسن های دامی با انسانی و همچنین لوازم مصرفی درمانی و توانبخشی

۱۶-تجهیزات و اقلام دفاعی، نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی شهرستان ها با پیشنهاد وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد نیروهای مسلح به تصویب می‌رسد و سپس اجرا میشود.

۱۷-رادار ها و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی موضوع بندهای پ ، ت، ث ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی به ترتیب مقرر در بند های مذکور رعایت شده است.

مطالعه بیشتر حمل و نقل هوایی از چین

افراد معاف از پرداخت مالیات واردات

جالب است بدانید دو گروه وجود دارند که از پرداخت مالیات بر واردات معاف هستند، شرکت های تولیدی که پروانه بهره برداری دارند و شرکت هایی که دارای گواهی خوش حسابی از دارایی هستند.

گواهی خوش حسابی به شرکت های تعلق می گیرد که ثبت نام آنها در پایگاه اینترنتی خدمات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل شده باشد اظهارنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبلی را تسلیم کرده و همچنین همه بدهی های مالیاتی خود را پرداخت کرده باشد ،  شرکت‌هایی که این سه شرط را داشته باشند دارای گواهی خوش حسابی بوده و از پرداخت مالیات بر واردات معاف هستند.

 

دلایل پرداخت مالیات بر واردات

هر کشوری برای حمایت از تولیدات داخلی و همچنین جلوگیری از وارد کردن کالاهای غیرضروری موظف است از واردات کالاهایی که مورد نیاز نیست جلوگیری کند و از این طریق می تواند به افزایش تولید در داخل کشور نیز کمک کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا