بازرگانی الین

کالای تجاری چیست

کالای تجاری چیست؟

هیچ کشوری توانایی تولیدات همه کالاهای مورد نیاز خود را ندارد، به همین دلیل کشورها برخی از موارد مورد نیاز خود را از بقیه کشورها وارد می‌کنند؛ این مورد در ایران به شکل گسترده‌ای با واردات از چین دیده می‌شود. فرایند واردات نیاز به رعایت قوانینی دارد که دو کشور روی آن توافق دارند. آگاهی از انواع کالاهای تجاری و اطلاع از قوانین مرتبط با هر یک از آنها برای کسانی که می‌خواهند از کشورهای دیگر واردات داشته باشند الزامی است. در ادامه این مطلب از بازرگانی الین کالاهای تجاری را بیشتر بررسی می‌کنیم.

دسته‌بندی انواع کالای تجاری

قبل از ثبت سفارش کالا توجه داشته باشید که واردات هر دسته از کالاها دارای قوانین خاص خودش است، پس اول از همه دسته‌بندی انواع کالا را معرفی می‌کنیم و بعد به بررسی قوانین هر دسته می‌پردازیم. در حوزه تجارت کالاها به دو دسته غیرتجاری و تجاری تقسیم بندی می‌شوند.

کالاهای تجاری

در جواب سوال به چه کالاهایی تجاری می‌گویند این گونه می‌توان پاسخ داد که همه کالاهایی که برای فروش به کشور وارد شده یا از آن صادر می‌شوند را کالای تجاری می‌گویند. در واقع کالای تجاری محصولاتی است که بعد از تولید جهت واردات در دسترس قرار گرفته تا وارد عرصه بازرگانی شوند. کالای تجاری می‌تواند اسباب بازی، نوشت افزار، لوازم جانبی یا پوشاک باشد؛ اینکه چه کالایی غیرتجاری و چه کالای تجاری است را گمرک کشور تشخیص می‌دهد. در واقع هر نوع کالایی که برای مقاصد تجاری وارد و تولید شود، تولید آنها برای فروش مجدد باشد و کالاهایی که از نمونه‌هایی هستند که برای مقاصد تجاری وارد و تولید می‌شوند؛ همگی در دسته کالاهای تجاری قرار می‌گیرند و یک شرکت بازرگانی باید با آنها آشنایی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه :  انوانتر چیست؟

واردات و صاردات کالا

مدارک مورد نیاز واردات کالای تجاری

از جمله مهم‌ترین این مدارک می‌توان به مجوزهای مورد نیاز برای واردات مانند کارت بازرگانی، داشتن فاکتور معتبر از تامین کننده، داشتن بارنامه حمل و نقل یا قبوض خطوط هوایی، داشتن یک کپی از گواهی مالیات بر مصرف عمومی، شماره ثبت شده به وسیله فرد مالیات دهنده و گواهی مطابقت مالیاتی اشاره کرد. بعضی مواقع هم باید گواهی از مبدا اصلی ارائه دهید که با آن توافقنامه تجاری دارید.

روش خرید کالای تجاری

کالای تجار را می‌توانید به شکل غیر حضوری از شرکت‌های بازرگانی و سایت‌ها یا به صورت مستقیم از نمایشگاه‌های بین‌المللی خریداری کنید. واردات کالای تجاری به هر شکلی باید توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تایید شود؛ همیشه برای واردات کالاهای تجاری توجه به استانداردها و قوانین ضروری است.

چه محصولاتی کالای تجاری نیستند؟

همان گونه که اشاره کردیم کالای تجاری آن دسته از کالاهایی هستند که برای فروش به کشور وارد شده یا از آن خارج می‌شوند. استثنائاتی هم در این حوزه وجود دارد؛ مثلاً نمونه اولیه‌ای که برای بررسی کیفیت وارد کشور می‌شود در گروه کالاهای تجاری قرار نمی‌گیرد. از طرفی صادرات و واردات کالاهایی که توسط دولت بودجه آنها تعیین شده و تجارتشان به وسیله سازمان‌های اجرایی صورت می‌گیرد، کالای تجاری نیستند. همچنین کالایی که با هدف غیر از خرید و فروش و به تعداد کم از کشور خارج شده یا به آن وارد می‌شود را کالای غیرتجاری می‌گویند.

قوانین صادرات و واردات کالاهای تجاری

در فرایند واردات و صادرات کالاهای تجاری باید کارت بازرگانی داشته باشید که صدور آن به وسیله اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران انجام شده و وزارت بازرگانی باید آن را تایید کند. برای گرفتن مجوز ورود کالاهای تجاری و ثبت سفارش کالا باید به وزارت بازرگانی بروید. توجه داشته باشید که در زمان صادرات داشتن نمونه کالا ضروری است. همچنین در زمان ترخیص کالاهای تجاری به گواهی استاندارد، مجوز صدور کالا، فاکتور فروش، اصل و کپی کارت بازرگانی نیاز دارید. در نهایت اولویت برای حمل کالای وارداتی تجاری به ایران با وسایل نقلیه ایرانی می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه :  ورود موقت کالا چیست؟

گمرک

شما می‌توانید برای آگاهی از قوانین کشورهای مختلف در زمینه تجارت از مشاوره بازرگانی تیم ما در این حوزه بهره‌مند شوید. توجه داشته باشید که باید همه استانداردها و قوانین مشخص شده توسط گمرک کشور را رعایت کنید؛ نداشتن تعهد و سرپیچی از قوانین شامل عواقب جبران ناپذیری برای شما خواهد بود.

واردات کالای تجاری با بازرگانی الین

حالا که انواع کالاهای تجاری و غیرتجاری را شناختید و می‌خواهید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید، استفاده از خدمات بازرگانی الین که یک شرکت معتبر با سابقه درخشان در این زمینه است، بسیار کمک کننده می‌باشد. برای خرید انواع کالاهای تجاری کافیست با ما ارتباط برقرار کنید و بدون دغدغه واردات کالا را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا