بازرگانی الین

هر آنچه که باید در مورد صادرات به ترکیه بدانید در بازرگانی الین

صادرات به ترکیه، یک فرصت بین‌المللی فوق‌العاده برای رشد تجارت شما

ورود به بازار ترکیه از طریق صادرات

ایران و ترکیه تبادل کالای زیادی با هم دارند. بسیاری از محصولات ترکیه به کشور ما صادر می‌شوند و در مقابل، محصولات زیادی هم از ایران به این کشور فرستاده می‌شوند. صادرات به ترکیه در مورد محصولات مختلفی انجام می‌شوند که توانسته‌اند بازار فروش خود را در این کشور پیدا کنند. اگر شما هم قصد صادرات به ترکیه را دارید باید تمام اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشید تا بتوانید این کار را در اسرع وقت با موفقیت به انجام برسانید. در ادامه در مورد کالاهای محبوب برای صادرات به این کشور، شرایط، مراحل و روش‌های حمل و نقلی مناسب به طور کامل توضیح می‌دهیم.

هر آنچه که باید در مورد صادرات به ترکیه بدانید در بازرگانی الین

رشد صادرات به ترکیه

با وجود آنکه کشور ما درگیر مشکلات زیادی همچون تحریم و بازگشت ارز است با این حال تجار و بازرگانان همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند. ایران و ترکیه روابط اقتصادی بسیار خوبی دارند و سالانه محصولات زیادی از کشور ما به ترکیه صادر می‌شود. وجود قراردادهای گمرکی مختلف بین این دو کشور، باعث تشویق و افزایش مبادلات بین آنها شده است. بعلاوه اتاق مشترک بازرگانی نیز در این سال‌ها بسیار فعال بوده و توافقات خوبی بین هیئت‌های تجاری این دو کشور انجام شده که نتیجه‌ی آن رشد صادرات به ترکیه در سال‌های گذشته بوده است. بعلاوه وجود مسیرهای ارتباطی مختلف و تنوع بالا در روش‌های حمل و نقلی نیز بیش از پیش به رونق صادرات به این کشور کمک کرده است.

پیشنهاد مطالعه :  نکات صادرات | آشنایی با اصول و نکاتی که صادرات موفق را تضمین می‌کنند

کالاهای صادراتی به ترکیه

ایران 1.67 درصد از کالاهای وارداتی به ترکیه را تامین می‌کند که مهمترین آنها به شرح زیراند:

در بخش کشاورزی:

  • زعفران
  • خشکبار ( به ویژه پسته، خرما و انجیرک)
  • گندم ( به جز گندم دامی)
  • روغن آفتابگردان
  • ذرت دامی
  • جو

مواد نفت و گازی و محصولات مربوطه

وسایل پلاستیکی و مواد اولیه برای تولید آنها

فلزاتی همچون روی، آلومینیوم، مس، آهن و فولاد

تخته‌های فیبری چوبی

و…

نکات مهم صادرات به ترکیه در بازرگانی الین

مدارک مورد نیاز برای صادرات

برای صادرات به ترکیه شما به مدارکی از جمله فاکتور تجاری، صورتحساب بارگیری، صورتحساب حمل و نقل (زمینی یا هوایی)، اسناد مربوط به محموله و … نیاز دارید. اگرچه بسته به ماهیت کالاهای صادراتی ممکن است به ارائه‌ی مدارک دیگری هم نیاز داشته باشید ( مثلاً برای صادرات مواد غذایی به استانداردهای بهداشتی نیاز است) با این حال به طور کلی برای صادرات به ترکیه باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • گواهینامه‌ی CE: ( گواهی که کیفیت محصول برای فروش آن در کشور ترکیه را تایید می‌کند. در این گواهینامه، اطلاعات هویتی محصول نیز قید می‌شود)
  • پرونده‌ی اسناد صادراتی
  • گواهی مبدا ( برای تعیین نرخ تعرفه‌ی وارداتی که باید به زبان انگلیسی باشد.)
  • فاکتور فروش ( اطلاعاتی شامل شرح کالا، مقدار ، شرایط پرداخت ، مبلغ و …)
  • مدارک حمل و نقل (در سه نسخه برای فروشنده ، گمرک و خریدار)
  • فاکتور پیش فروش ( شامل هزینه‌های صادراتی، بیمه، روش تحویل، روش پرداخت و ..)
  • گواهینامه‌های کنترل کیفی
  • و…

مجوزهای صادرات به ترکیه

برای آنکه بتوانید کالایی را به این کشور صادر کنید، باید در گام اول مجوز صادراتی بگیرید. صادر کننده باید این مجوز را از بانک‌های مورد تایید کشور ترکیه دریافت کند و برای صادرات خود یک شماره‌ی مالیاتی داشته باشد. تا قبل از سال 2011 محصولات غذایی همگی باید گواهی کنترل کیفیت می‌گرفتند. با دریافت این گواهی، شرکت صادرکننده ثابت می‌کرد که محصولش، کیفیت لازم برای ورود به بازار ترکیه را دارد. اما از آن سال به بعد این گواهی تنها برای محصولات حیوانی و گیاهی احتیاج است. در مورد باقی محصولات تنها دریافت نشان استاندارد از مراجع مورد تایید ترکیه در ایران کفایت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه :  صادرات به امارات | صفر تا صد تجارت با امارات و بررسی نکات مهم آن

آشنایی با مراحل صادرات به ترکیه در مجموعه بازرگانی الین

گمرک‌های صادرات به ترکیه

چهار گمرک مهم برای صادرات به ترکیه وجود دارد: گمرک بازرگان، گمرک خوی، گمرک سرو و گمرک رازی. همه‌ی این گمرک‌ها در استان آذربایجان غربی قرار دارند و صادرات از طریق آنها انجام می‌شود. در سال 74 کشور ترکیه زیر نظر اتحادیه‌ی گمرکی اروپا قرار گرفت و در نتیجه قوانین خاصی برای واردات به این کشور وضع شد. اگرچه قوانین جدید شامل کالاهای ضروری نیست اما برای همه‌ی آنها مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته می‌شود.

مراحل ارسال کالا به ترکیه

برای صادرات به ترکیه در ابتدا شما باید بازار هدف خود را تعیین کنید. سپس باید شرکت خود را در ایران به ثبت رسانده و یک حساب بانکی بین المللی برای انجام مبادلات ایجاد کنید. در نهایت با خریدار مربوطه در کشور ترکیه به توافق رسیده و پیش فاکتور را برایش ارسال کنید. بعد از تایید باید بسته به ویژگی‌های محصول آن را بسته بندی کنید. سپس طبق مصوبات مربوط به کالای مد نظر، بهای سیف (بهاء خريد کالا در مبداء به اضافه‌ی هزينه‌ی بيمه و حمل و نقل) آن را به گمرک‌های ایران پرداخت کنید.

در گام بعد نوبت به دریافت مجوز از ارگان‌های مربوطه می‌رسد. شما باید برگ سبز گمرک را از ارگان‌هایی مانند وزارت صنعت، وزارت بهداشت، وزارت تجارت، صنایع کشاورزی و معدن و … دریافت کنید. در نهایت باید محصول مورد نظر را به همراه کلیه‌ی مدارک خواسته شده به گمرک تحویل دهید تا فرایند صادرات و دریافت اظهارنامه‌ی صادراتی انجام شود.

مراحل صادرات به ترکیه را بهتر بشناسید | بازرگانی الین

روش‌های حمل و نقلی برای صادرات به ترکیه بسیار متفاوت است و از روش‌های ترانزیتی و زمینی گرفته تا مسیرهای هوایی را در بر‌می‌گیرد. بسته به نوع محصولی که قصد صادرات آن را دارید باید روش مناسب برای این کار را انتخاب کنید.

بازرگانی الین، پلی برای رسیدن به تجارت بین المللی

فرایند صادرات به ترکیه می‌تواند پیچیده و طولانی باشد به ویژه اگر برای اولین بار آن را انجام می‌دهید. شما می‌توانید برای تسهیل پروسه از کارشناسان ما در شرکت بازرگانی الین کمک بگیرید. خدمات مجموعه ما بسیار متنوع است و از مشاوره در مورد انتخاب محصولات مناسب تا شیوه‌های ارسال و انجام مراحل گمرکی و اداری و حتی حمل و نقل به کشور مقصد را در بر می‌گیرد. اگر قصد صادرات به ترکیه را دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، تنها کافی است با کارشناسان مجموعه‌ی ما تماس بگیرید تا آنها شما را برای آغاز این فرایند راهنمایی کنند.

پیشنهاد مطالعه :  صادرات کالا به ارمنستان | آشنایی با جذابیت‌ها و عمده کالاهای صادراتی به این کشور

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رویا
رویا
6 ماه قبل

سلام و وقت بخیر
به نظر شما سایت هایی مثل زنجیره هوشمند صادرات می تونند در زمینه صادرات به ما کمک کنند؟

پیمایش به بالا