بازرگانی الین

صادرات یا واردات | آشنایی با مزایا و معایب و کالاهای سودآور در هر روش

صادرات یا واردات

کدام‌یک بهتر است؛ صادرات یا واردات

با گسترش اینترنت و افزایش تعامل بین تجار، سرمایه‌گذاران، بازرگانان و کسب‌وکارهای مختلف، بسیاری از شرکت‌ها و افراد شروع به فعالیت تجاری و رقابت در مقیاس جهانی کرده‌اند. دو حوزه پرطرفدار در این بستر جهانی، صادرات و واردات هستند. در زمینه صادرات، شما باید با مازاد تولیدات داخلی و نیز کالاهای باکیفیت و پرمتقاضی تولید داخل کشور و بازارهای جهانی برای فروش آن‌ها آشنایی داشته باشید. در زمینه واردات نیز نگاه شما باید به میزان تقاضای داخلی و قیمت و کیفیت محصولات در بازار کشورهای مختلف باشد. در این مطلب از شرکت بازرگانی الین با مزایا و نیز با دشواری‌های هردو روش آشنا می‌شویم تا شما بتوانید از بنابراین توانایی‌های خود ببیند کدام برای شما بهتر است؛ صادرات یا واردات ؟!

صادرات یا واردات

چرا واردات و صادرات کالا مهم است؟

هر کشوری دارای منابع و تولیداتی ویژه است که برخی از آن‌ها مازاد بر مصرف و نیاز داخلی هستند. در عین حال، همین کشور ممکن است برای توسعه و بهبود اقتصاد خود، فاقد منابعی دیگر باشد. به عنوان مثال، درحالی‌که برخی از کشورها از نظر مواد معدنی و فلزات گران‌بها یا سوخت‌های فسیلی غنی هستند، برخی دیگر با کمبود این منابع مواجه هستند. همچنین برخی از کشورها سیستم‌ها، ابزارها و زیرساخت‌های آموزشی یا مخابراتی یا اطلاعاتی توسعه‌یافته‌ای دارند، درحالی‌که برخی دیگر در این زمینه‌ها نیازمند واردات این ابزارها، فناوری‌ها یا خدمات هستند. از سوی دیگر صادرات و واردات کالا فقط هسته اصلی هر کسب‌وکار بزرگ و موفق نیست؛ بلکه به رشد و گسترش اقتصادهای ملی نیز کمک می‌کند.

آشنایی با مزایای واردات

منظور از واردات، خرید محصولات یا خدمات از کشوری دیگر و رساندن آن‌ها از طریق سیستم‌های حمل‌ونقل و شرکت‌های واسطه به بازارهای داخلی است. این محصولات یا خدمات در داخل کشور توسط شرکت یا فرد واردکننده به مشتریان ارائه می‌شوند و به‌ این ترتیب، گزینه‌های خرید آن‌ها افزایش می‌یابد. واردات مزایای دیگری هم دارد که آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

صادرات یا واردات

معرفی محصولات جدید به بازار

بسیاری از کسب‌وکارهای تولیدی در کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه تمایل به تولید کالا برای بازارهای خارجی در آسیا، اروپا و کشورهای آمریکای شمالی دارند. این ویژگی، بیشتر به دلیل وسعت این بازارها و قدرت خرید مردم در کشورهای این مناطق از دنیا است.

وقتی محصولی جدید در چین تولید می‌شود، اگر برای بازرگانان ایرانی جذاب به‌نظر برسد، می‌توانند آن را وارد کرده، به مشتریان بالقوه خود معرفی کنند. به لطف گسترش اینترنت، بازرگانان می‌توانند تحقیقات بازار را قبل از واردات یک محصول خاص انجام دهند. این قابلیت به آن‌ها کمک می‌کند که تشخیص دهند آیا نیاز واقعی به چنین محصول وارداتی در بازار وجود دارد یا خیر، بنابراین می‌توانند از قبل یک استراتژی بازاریابی موثر ایجاد کنند.

کاهش هزینه‌ها

یکی دیگر از مزایای عمده واردات، کاهش هزینه‌های ساخت و تولید برخی از محصولات است. امروزه بسیاری از کسب‌وکارها، واردات محصولاتی را انتخاب می‌کنند که هزینه تولید آن‌ها در داخل کشور به دلایل مختلفی مانند: هزینه گران نیروی کار داخلی یا هزینه گران مواد اولیه در داخل کشور بالا باشد. بنابراین در این مواقع، واردات محصولات بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از تولید آن‌ها است.

موارد متعددی وجود دارد که کارآفرینان، محصولاتی باکیفیت مناسب در بازارهای خارجی پیدا می‌کنند که حتی با احتساب هزینه‌های کلی واردات، باز هم برای بازارهای داخلی، ارزان هستند. بنابراین کارآفرینان به‌جای سرمایه‌گذاری بر روی ماشین‌آلات مدرن و گران‌قیمت تولید، واردات کالا را انتخاب می‌کنند.

صادرات یا واردات

امکان مدیریت بخشی از بازار داخلی با استفاده از واردات

یکی از مزایای کلیدی واردات محصولات، فرصت تبدیل شدن به یک رهبر یا فرد بانفوذ و تصمیم‌گیرنده در بازار صنعت مورد نظر است. از آن‌جا که تولید محصولات جدید و بهبود یافته فرآیندی بی‌پایان است، بسیاری از کسب‌و‌کارها در سراسر جهان از فرصت واردات محصولات جدید و منحصربه‌فرد، قبل از رقبای خود استفاده می‌کنند. این‌که شما اولین کسی باشید که یک کالای جدید را وارد می‌کند، به‌راحتی باعث می‌شود شما در یک بخش از بازار، پیشرو و تصمیم‌گیرنده باشید. همچنین این‌کار باعث شهر بیشتر برند برای شما خواهد شد.

ارائه محصولات با کیفیت بالا

یکی دیگر از مزایای واردات مربوط به توانایی بازاریابی محصولاتی با کیفیت بالا است. بسیاری از کارآفرینان موفق به خارج از کشور سفر می‌کنند؛ از کارخانه‌ها و مراکز تخصصی فروش محصولات بازدید می‌کنند؛ تا محصولاتی با بالاترین درجه کیفیت و بیشترین استانداردها را بیابند و آن‌ها را به کشور خود وارد کنند.

دشواری‌ها و معایب واردات

منظور از معایب واردات درواقع همان موانع، ریسک‌ها و دشواری‌های این حوزه از فعالیت‌های بازرگانی است. از جمله این معایب می‌توان به این موارد اشاره کرد: نوسان مداوم نرخ ارز، موانع تجاری به‌ویژه در گمرکات داخل کشور، سختی ارتباط با بازرگانان و تولیدکنندگان در کشورهای مختلف و نیز وجود موانع زبانی و در پایان، وجود مشکلات حمل‌ونقل و امکان تاخیر در دریافت کالاها.

صادرات یا واردات

مزایای صادرات انواع کالاهای ایرانی

صادرات کالا یکی از مهم‌ترین روش‌های ارزآوری برای کشور و سودآوری برای فعالان عرصه بازرگانی است. صادرات همچنین باعث می‌شود شرکت‌های تولیدی به‌منظور امکان رقابت در بازارهای خارجی، کیفیت کالاها، خدمات و بسته‌بندی محصولات خود را افزایش دهند. برخی از مزایای صادرات را با هم مرور می‌کنیم:

  • استفاده از ارزهای حاصل از صادرات برای تامین نیازهای وارداتی شرکت‌های تولیدی
  • امکان دریافت تسهیلات دولتی برای صادرات
  • وجود بازارهای خارجی متنوع و فرصت‌های بسیار صادراتی
  • گسترش ارتباطات تجاری بین‌المللی
  • امکان گسترش کانال‌های توزیع
  • امکان بهره‌گیری از شیوه‌های آنلاین سفارش‌گیری برای صادرات محصولات

دشواری‌ها و معایب صادرات

صادرات نیز همچون واردات دارای ریسک‌ها و دشواری‌هایی است. مورد مشترک ریسک‌های صادرات و واردات عبارت است: وجود نوسانات ارزی. برخی از دشواری‌های دیگر در این زمینه عبارتند از: امکان مداخلات دولتی با تاثیر منفی بر صادرات، دشواری‌های دریافت مبالغ از خارج از کشور در شرایط تحریم و دشواری‌های استفاده از سرویس‌های مالی بین‌المللی برای ایرانیان، نیاز به دریافت گواهی‌نامه‌های متعدد برای صادرات انواع کالاها و نیز وجود تعرفه‌های بالای گمرکی.

صادرات یا واردات ؛ کدام‌یک را انتخاب کنیم؟

انتخاب بین دو گزینه صادرات و واردات، به عوامل بسیار متعددی مانند: میزان سرمایه، توانایی‌های فردی و شرکتی، میزان ارتباطات بین‌المللی، توانایی‌ها در بازاریابی، شناخت محصولات داخلی و تولیدکنندگان داخلی، شناخت بازارهای خارجی و تولیدکنندگان و برندهای خارجی و مواردی از این دست بستگی دارد. درواقع باید به یاد داشته باشیم که هر دو روش صادرات و واردات دارای مزایا و ریسک‌هایی هستند؛ اما با استفاده از تحقیقات گسترده و نیز استفاده از خدمات مشاوره شرکت‌های بازرگانی مانند بازرگانی الین می‌توان بهترین روش را انتخاب کرد.

شرکت بازرگانی الین یکی از فعال‌ترین شرکت‌های بازرگانی داخلی است که با تکیه بر توان مشاوران و متخصصان خود می‌تواند بهترین خدمات مشاوره بازرگانی را در هر دو زمینه صادرات و واردات، انتخاب بازارهای داخلی و خارجی و نیز کالاهای مناسب برای هر دو روش به شما ارائه دهد. ما همچنین می‌توانیم بسیاری از روندهای هر دو روش را برای شما و طبق نیازهای شما انجام دهیم تا یک فعالیت بازرگانی سودآور و مطمئن را تجربه کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا