بازرگانی الین

آشنایی با نکات مهم واردات کالا از روسیه در بازرگانی الین

واردات کالا از روسیه | بررسی قوانین و روش‌های معاملات بین المللی با تجار روسیه

معاملات بین المللی با روسیه

سالیان سال است که روسیه یکی از اصلی‌ترین شرکای اقتصادی سیاسی ایران است و به همین دلیل، همواره واردات کالا از روسیه برقرار بوده است. طبق آمارهای به دست آمده از اداره گمرک ایران، بیشترین واردات ایران از روسیه بوده که این امر نشان دهنده محبوبیت بالای این کشور برای تمامی تجار ایرانی است.

آشنایی با نکات مهم واردات کالا از روسیه در بازرگانی الین

نزدیکی روسیه به ایران و هزینه‌های کم حمل و نقل کالاها، باعث شده تا این کشور بهترین گزینه برای واردات کالا باشد. البته قوانین خاصی برای این امر در نظر گرفته شده است که برای ورود به این عرصه باید با تمامی آن‌ها آشنایی داشته باشید. در ادامه نکات و شرایط واردات کالا از این کشور را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با بازار اقتصادی روسیه

روسیه یکی از پهناورترین کشورها در جهان است و با 14 کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی و یا دریایی دارد. ایران نیز از طریق دریای خزر با این کشور هم مرز است و به همین دلیل، معمولا تمامی کالاهای وارداتی از این کشور با استفاده از کشتی و از طریق این دریا منتقل می‎شود.

بخش عمده‌ای از تجارت خارجی روسیه را نفت و گاز، مایعات نفتی و محصولات وابسته تشکیل می‌دهد. البته  این کشور از نظر محصولات صنعتی و کشاورزی نیز از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و عمده محصولاتی هم که بین ایران و روسیه مبادله می‌‎شود را همین گروه کالاها تشکیل می‌دهند. البته روسیه ویژگی‌های اقتصادی دیگری نیز دارد که هر کدام از آن‌ها به شرح زیر است.

  • میزان تولید ناخالصی روسیه، چیزی در حدود 1861 میلیارد دلار است
  • این کشور در زمینه تولید نفت، با تولید بیش از 10 میلیون و 485 هزار بشکه نفت، در جهان مقام اول را دارد
  • تشکیل اتحادیه گمرکی در قالب اتحادیه اوراسیا با کشورهای قزاقستان، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و تلاش برای تبدیل آن به یک بلوک بزرگ اقتصادی
  • مبادله خارجی با کشورهای دنیا به میزان 39968 میلیون دلار

آشنایی با اقتصاد روسیه در بازارگانی الین

ایران نیز به عنوان یکی از همسایه‌های روسیه، مبادلات اقتصادی بسیار زیادی با این کشور دارد اما با وجود تعاملات سیاسی، واردات کالا از روسیه به ایران بسیار ناچیز است به طوری که تبادلات دو جانبه این دو کشور درصد اندکی از تجارت خارجی روسیه را تشکیل می‌دهد.

بررسی قوانین گمرکی روسیه

برای این که بتوانید معاملات بین المللی با تجار روسی داشته باشید، باید با قوانین گمرکی روسیه آشنایی داشته باشید و ریز درشت آن را کاملا بدانید. سرویس گمرک فدرال روسیه، وابسته به وزارت توسعه اقتصادی و تجارت، بر اساس قوانین فدرال، موافقتنامه‌های بین المللی، تصویب نامه‌های وزارت توسعه اقتصادی و تجارت، وزارت دارایی و بانک مرکزی روسیه فعالیت می‌کند.

به طور کلی، سرویس گمرک روسیه، از طریق ادارات هفتگانه گمرک در مناطق مسکو، سنت پترزبورگ، نیژنی نووگراد، روستف، پکاترینبورگ، نووسیبیرسک و ولادی وستک و البته دفاتر نمایندگی در کشورهایی مانند آلمان، فنلاند، بلژیک، اوکراین، بلاروس، قرقیزستان و … فعالیت می‌کند. گمرک آستاراخان که بخش عمده‌ای از  کالاهای مبادلاتی میان ایران و روسیه را ترخیص می‌کند، زیر نظر اداره گمرک روستف فعالیت دارد.

قوانین گمرکی روسیه را بهتر بشناسید | بازرگانی الین

با توجه به این که روسیه به عضویت سازمان تجارت جهانی در آمده است، لذا باید تابع قوانین این مجموعه باشد. روسیه ممنوعیت‌هایی در واردات و یا صادرات ندارد مگر در بخش نفت و گاز و کالاهای صادراتی که عمدتا از مالیات معاف هستند. به عبارتی دیگر، در صورتی که کالا مالیات خریداری شده باشد. معمولا مالیات محصولات صادراتی که 18 الی 20 درصد هستند، عودت داده می‎شوند.

مهم‌ترین مسئله در زمینه واردات کالا از روسیه به ایران، برای شرکت‌های تضمین و تشکیل پرونده بانکی کالای صادراتی است که صادر کننده باید تعهد کند که ارز حاصل از میزان درج شده را به حساب بانکی شرکت در روسیه واریز می‌کند. واردات کالا از این کشور به ایران، تشریفات گمرکی پیچیده‌ای ندارد و تعرفه صادرات و یا واردات کالا از روسیه نیز متغیر نیست.

روش‌های واردات کالا از روسیه

با این روسیه و ایران مرز آبی مشترک با یکدیگر دارند اما از سایر روش‌های حمل و نقل نیز برای واردات کالا از این کشور استفاده می‌شود. در ادامه برخی از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

حمل و نقل جاده‌ای

یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال کالاهای وارداتی از روسیه، از طریق جاده است. مهم‌ترین مسیرهای حمل و نقل کالا بین روسیه و ایران، از طریق جمهوری آذربایجان است که از مسیر جمهوری داغستان در سرزمین روسیه عبور می‌کند. البته این مسیر به دلایل امنیتی به روی کامیون‌های ایران بسته است و تنها کامیون‌هایی که تابعیت رانندگان آن‌ها روسی و یا یکی از کشورهای مشترک المنافع است می‌توانند از این مسیر استفاده کنند.

حمل و نقل دریایی

بهترین روش برای انتقال واردات کالا از روسیه به ایران، حمل و نقل دریایی است. کشتی‌های تجاری روزانه کالاهای بسیار زیادی را در میان این دو کشور جا به جا می‌کنند. در ایران نیز بخش بزرگ واردات از این کشور، از راه بنادر انزلی و امیرآباد است.

بررسی روش‌های واردات کالا از روسیه در بازرگانی الین

حمل و نقل هوایی

هرگاه کالاها نیاز به انتقال سریع داشته باشند، می‌توان از حمل و نقل هوایی استفاده کرد. کشور روسیه دارای یکی از بهترین خطوط هوایی در جهان است و در این زمینه سابقه درخشانی نیز دارد. ناوگان‌های هوایی این کشور طبق آخرین استانداردهای روز دنیا هستند و می‌توانند کالاهای مختلفی را به راحتی به هر نقطه‌ای از کره زمین منتقل کنند. امروزه عمده واردات کالا از روسیه با استفاده از همین روش انجام می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت بازرگانی الین، شرایط و روش‌های واردات کالا از روسیه به ایران را بررسی کردیم. روسیه از دیرباز به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای اقتصادی ایران بوده و کالاهای بسیار زیادی میان این دو کشور مبادله می‎شود. به همین دلیل، تجار بسیار زیادی علاقه‌مند به مبادله با صاحبان مشاغل در این کشور را دارد. اگر شما هم می‌خواهید وارد این عرصه شوید، می‌توانید از راهنمایی‌های کارشناسان ما استفاده کنید تا بتوانید تجارتی پر سودی داشته باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا