بازرگانی الین

حقوق ورودی

حقوق ورودی چیست؟

در فرایند ترخیص کالا، تعرفه نوعی معیار عددی جهت شناسایی و تعیین جایگاه کالا می‌باشد. تعرفه‌های گمرکی را میزان حقوق گمرکی قابل پرداخت برای واردات کالاهای مختلف در نظر بگیرید. از جمله موارد مرتبط به حقوق گمرکی می‌توان به بیمه کالا، حمل و نقل کالا، تعرفه اداره گمرک و … اشاره کرد. همچنین مواردی مثل تخلیه کالا، کارشناسی کالا، تست کالا، باربری و بارگیری کالا جزوی از حقوق گمرکی می‌باشند.

حقوق ورودی گمرک یکی از درآمدهای عمومی دولت است و مالیات و عوارض‌هایی که در فرایند ورود و خروج کالا از کشور، از صاحب کالا گرفته شده را شامل می‌شود. شما به عنوان یک شرکت بازرگانی یا بازرگان در حوزه حقوق ورودی گمرک و نکات مربوط به آن باید آگاهی کامل داشته باشید. در ادامه این مطلب از بازرگانی الین این موضوع را از همه جوانب بررسی می‌کنیم.

حقوق ورودی گمرک چیست؟

در واقع حقوق ورودی گمرک نوعی معیار عددی شامل یک کد ۸ رقمی جهت تعیین و شناسایی جایگاه کالا در فرایند ترخیص آن می‌باشد. حقوق گمرکی یعنی عوارض و مالیاتی که دولت‌ها به خاطر حمایت یا موارد مالی از کالاها می‌گیرند. ممکن است تعرفه‌های گمرکی بر اساس ارزش کالا دریافت شود که در این حالت آنها را تعرفه ارزشی می‌نامند.

در واقع حقوق ورودی گمرک این معنا را می‌دهد که صاحب کالا در زمان واردات از چین یا هر کشور دیگری باید درصدی از ارزش کالای وارداتی خود را به گمرک کشور بدهد تا بتواند آن کالا را به داخل کشور وارد کند. به این ترتیب حقوق ورودی گمرک از درآمدهای یک کشور است و میزان آن در کشورهای مختلف متفاوت است.

پیشنهاد مطالعه :  واردات بدلیجات از چین | راهنمای واردات بدلیجات از چین و نحوه فروش در ایران

گاهی قوانین تعرفه‌های گمرکی پیچیده و سخت می‌شوند. یکی از آنها میزان تولید آن کالا در کشور مقصد است، به گونه‌ای که معمولاً جهت حمایت از کالای داخلی، میزان حقوق ورودی بیشتری از این نوع کالاها دریافت می‌شود. در واقع هدف این کار استفاده بیشتر از کالاهای داخلی کشور است.

تعرفه‌های گمرکی

در زمان خرید از چین یا سایر کشورها باید با تعرفه‌های گمرکی در اصطلاح‌های مختلف آشنا باشید. در ادامه تعریف این موارد را بررسی خواهیم کرد.

معنای عام

این مورد که بیشتر در بین فروشندگان و افراد ترخیص کار گمرک شنیده می‌شود، این معنی را می‌دهد که مثلاً تعرفه ماشین لباسشویی چند درصد است که منظور ما از این جمله میزان حقوق گمرکی برای آن است.

معنی خاص

در این حالت تعرفه‌های گمرکی به عنوان ردیفی از تعرفه کالاهای وارداتی که ثبت نشده‌اند عنوان می‌شود. برای هر ردیف کالا در کتاب مربوط به امور گمرکی، رقمی به عنوان میزان حقوق ورودی گمرک در نظر گرفته می‌شود. مثلاً برای یک یخچال، تعرفه گمرکی همان ۸ رقم تعرفه کالا است.

حقوق ورودی

اولویت بندی انواع تعرفه‌های گمرکی

در مشاوره بازرگانی، انواع و اقسام تعرفه‌های گمرکی را برای ترخیص کالا از گمرک استفاده می‌کنیم. این موارد با توجه به نیازها و قوانین تجاری یک کشور به ۱۰ دسته تقسیم شده تا سهم ارزی برای هر یک از آنها تعیین شود. این اولویت بندی را سازمان توسعه تجارت انجام می‌دهد.

انواع تعرفه گمرکی از نظر هدف

تعرفه ارشادی

این تعرفه برای هدایت کردن تقاضا از یک محصول به محصولی دیگر می‌باشد. در واقع هدف آن تغییر انتخاب مصرف کننده است.

تعرفه حمایتی

دلیل وجود این حقوق گمرکی فراهم کردن یک نوع شرایط رقابتی جهت کالاهای تولید داخل در برابر کالاهای وارداتی خارجی و همچنین به وجود آمدن تعادل در میزان پرداختی‌ها است.

تعرفه مالی

این تعرفه با هدف تامین مخارج مالی دولت بوده که جزو درآمدهای آن در نظر گرفته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه :  شانگهای شلوغ‌ترین بندر جهان

تعرفه‌های گمرکی از نظر شکل

تعرفه مرکب

در این مورد حقوق ورود گمرکی، طبقه بندی انواع مختلف کالاهای وارداتی به صورت خاصی انجام می‌شود.

تعرفه واحد

برای همه کالاهای وارداتی در این نوع حقوق گمرکی، واردات حقوقی قابل پرداختی تعیین شده که از جمله آنها می‌توان به حقوق گمرکی ۴ درصدی برای همه کالاها اشاره کرد.

انواع تعرفه گمرکی از نظر ماهیت

تعرفه ترجیحی

در زمان ثبت سفارش کالا خوب است بدانید این تعرفه امتیازی برای بعضی از کشورهای مبدا قائل شده و تعرفه گمرکی کمتری برای آنها نسبت به باقی کشورها لحاظ می‌شود.

تعرفه عمومی

این حقوق گمرکی برای همه کالاها به شکل یکسان در نظر گرفته می‌شود؛ به این ترتیب مبدا کالای مورد بحث روی نرخ حقوق ورودی گمرک تاثیرگذار نیست.

روش محاسبه حقوق ورودی گمرک

در ادامه مواردی را که روی میزان حقوق ورودی گمرک تاثیر گذارند را بررسی می‌کنیم.

حقوق ورودی

تعداد کالا

تعداد کالا تاثیر زیادی روی کاهش یا افزایش تعرفه‌های گمرکی دارد. در صورتی که کالا با تعداد بالایی به کشور وارد شود، باید سود بیشتری به دولت پرداخت کنید. طبیعی است که با زیاد شدن تعداد کالا ارزش آن افزایش یافته و حقوق گمرکی هم بیشتر می‌شود.

نوع کالا

یکی از مهمترین فاکتورها در محاسبه حقوق گمرکی، نوع کالا است؛ چرا که تعرفه‌های کالا بر اساس نوع آن مشخص می‌شوند.

چگونگی ارسال کالا

افرادی که بعد از گرفتن کارت بازرگانی می‌خواهند به تجارت بین‌الملل بپردازند، حتما می‌دانند که استفاده از کوتاه‌ترین زمان ممکن برای رساندن کالا به کشور مقصد، نیازمند حمل کالا به صورت هوایی است. با توجه به اینکه نسبت به روش‌های دیگر، حمل هوایی هزینه بیشتری دارد، ارزش سیف کالا بیشتر شده و حقوق گمرکی هم افزایش خواهد داشت.

حجم کالا

در زمان محاسبه تعرفه‌های گمرکی، نباید اهمیت مقدار حجم کالا را دست کم بگیرید. کالاهایی هستند که فضای زیادی اشغال نکرده و انبار کردن و حمل و نقل آنها دردسر زیادی ندارد. بدین ترتیب آن محموله حقوق گمرکی کمتری خواهد داشت. از طرفی مبلغ سیف کالا کم شده و هزینه کمتری از شما گرفته می‌شود. اما برای کالاهایی با حجم زیاد و اشغال فضای بیشتر، حقوق ورودی گمرک هم افزایش خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه :  بازار فوتین | آشنایی با ناحیه‌های مختلف و نکات مهم خرید از این بازار

روش‌های تعیین حقوق گمرکی

در روش ارزشی، ارزش کالاها تاثیر مستقیم دارد اما در روش خاص و ویژه، این ارزش تحت تاثیر مقدار و کمیت کالا است. در این بین روش مرکب هم وجود دارد که ترکیبی از دو روش گفته شده می‌باشد و با در نظر گرفتن مقدار و ارزش کالا محاسبه حقوق گمرکی انجام خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا