بازرگانی الین

صادرات به قزاقستان | آشنایی وضعیت تجاری ایران و قزاقستان و نکات مهم آن

آشنایی با کشور قزاقستان و شرایط صادرات به این کشور در بازرگانی الین

قزاقستان، کشوری با فرصت‌های جدید

قزاقستان کشوری در آسیا میانه است و پایتخت آن نیز در سال 1998، از آلماتی به آستانه در شمال این کشور منتقل شد. جمعیت این کشور چیزی در حدود 16 میلیون و 600 هزار نفر است و زبان رسمی مردم این کشور نیز قزاقی و روسی است. قزاقستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای محصور خشکی شناخته می‎شود و به همین دلیل، تراکم جمعیتی بسیار کمی دارد. صادرات کالاهای مختلف از ایران به قزاقستان، در سالیان اخیر رشد چشمگیری داشته و به نظر می‌رسد در سالیان آینده این میزان افزایش پیدا کند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم تا نکات مهم صادرات به قزاقستان را بررسی کنیم.

آشنایی با کشور قزاقستان و شرایط صادرات به این کشور در بازرگانی الین

آشنایی با اقتصاد قزاقستان

قزاقستان در میان تمامی جمهوری‌های تازه استقلال یافته، از حیث صادراتی، رتبه پنجم را دارد. قزاقستان با بیش از 80 کشور در سراسر جهان معاملات تجاری بین المللی دارد. اقتصاد این کشور تا حد زیادی به کشاورزی متکی است. البته لازم به ذکر است که این کشور در زمینه تولید ناخالصی داخلی، در میان کشورهای تازه استقلال یافته رتبه اول را دارد.

این کشور از نظر منابع نفت و گاز و همچنین عناصر مهم مانند اورانیوم، مس، روی، سرب و … نیز جایگاه بسیار خوبی در سراسر جهان دارد و پیش بینی می‎شود اقتصاد این کشور در طی سالیان آینده رشد چشمگیری داشته باشد. به همین دلیل، صادرات به قزاقستان و همچنین معاملات تجاری این کشور با ایران، در حال افزایش است.

وضعیت تجارت ایران با قزاقستان

محصولات کشاورزی، معدنی و نفت، از عمده‌ترین محصولات صادرات کشور قزاقستان به حساب می‌آید. از طرفی دیگر، این کشور نیازهای وارداتی مختلفی نیز دارد که بیشتر در زمینه صنعتی و برخی حوزه‌های غذایی و کشاورزی است. قزاقستان خود یکی از کشورهای پایه اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و کشورهایی که در این اتحادیه عضو هستند، از مزایای مختلفی در تجارت با یکدیگر بهره‌مند هستند.

آشنایی با وضعیت اقصادی کشور قزاقستان در بازرگانی الین

ایران نیز جز کشورهایی است که به دنبال پیوستن به این اتحادیه بوده و به همین دلیل، میزان تجارت با این کشور افزایش پیدا کرده است. به طور کلی بخش عمده‌ای از تجارت قزاقستان با کشورهای همسایه خود یعنی چین، روسیه، ازبکستان و … است. تجار ایرانی می‌توانند از طریق دریای خزر با این کشور در ارتباط باشند که این امر یک فرصت بسیار عالی برای آن‌ها ایجاد کرده است. البته لازم به ذکر است که از طریق روش زمینی نیز امکان صادرات به قزاقستان وجود دارد.

عمده کالاهای صادراتی به قزاقستان

قزاقستان با توجه به شرایطی که دارد، از نظر صنعتی بسیار پیشرفته نیست و در سالیان اخیر، محصولات صنعتی بسیار زیادی وارد این کشور شده‌اند. این موضوع باعث شده است تا تجار زیادی علاقه مند صادرات کالاها صنعتی به این کشور شوند. البته علاوه بر این محصولات، قزاقستان در برخی حوزه‌های کشاورزی نیز نیازهای مختلفی دارد و یکی دیگر از عمده محصولاتی که به این کشور صادر می‌شوند، مواد غذایی هستند.

طبق آمارهای به دست آمده در سالیان اخیر، بیش 90 میلیون دلار کالا، از ایران به این کشور صادر شده است. به طور میانگین، در طی 10 سال گذشته، معمولا روند صادرات به قزاقستان روند رو به رشدی داشته است. هر چند در برخی از سال‌ها، مانند سال 2016 یا 2012، افت محسوسی نیز داشته است. از عمده کالاهایی که در طی این سال‌ها به قزاقستان صادر شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • میوه و خشکبار
  • مواد و محصولات معدنی
  • سنگ و سرامیک
  • محصولات پلاستیکی
  • ماشین آلات صنعتی
  • سبزی و صیفی جات
  • محصولات شیشه‌ای
  • آهک، سیمان، گچ

بررسی نکات مهم صادرات به قزاقستان در بازرگانی الین

علاوه بر موارد فوق، طبق بررسی‌ داده‌های گمرک جمهوری اسلامی، می‌تواند مواردی مانند لوازم خانگی، لوله و شلنگ، سنگ مرمر، شیر، خامه، پنیر، انگور، گوجه فرنگی و … را در دسته عمده کالاهای رایج صادراتی به قزاقستان نام برد.

چرا صادرات به قزاقستان باید توسعه پیدا کند؟

موارد بسیار زیادی را می‌توان از دلایل اهمیت توسعه تجارت با قزاقستان نام برد. این کشور در منطقه آسیای مرکزی قرار داد و به عنوان یکی از بازارهای هدف برای تجار ایرانی به حساب می‎آید. داشتن مرز مشترک با روسیه و چین، باعث شده تا این کشور به عنوان یکی از شاهراه‌ها برای تجار ایرانی باشد که با چین و روسیه تجارت دارند.

قزاقستان در سازمان‌ها و اتحادیه‌های مختلفی مانند اوراسیا، همکاری شانگ های، اتحادیه روسیه-بلاروس-قزاقستان، سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین المللی و همچنین سازمان تجارت جهانی WTO عضو می‌باشد. البته راه داشتن قزاقستان به دریای خزر نیز سبب شده تا توسعه صادرات غیر نفتی به این کشور فرصت بسیار خوبی به دست بیاورد.

تعرفه‌های صادرات به قزاقستان

تعرفه واردات کالا در قزاقستان با توجه به نوع کالاها تعیین می‎شود اما به طور میانگین، این رقم چیزی در حدود 12 درصد است که البته این تعرفه‌ها برای روسیه و کشورهای شریک عمده تجاری قزاقستان وجود ندارد.

اهمیت وجود برچسب روسی و یا قزاقی بر روی کالاهای صادراتی به قزاقستان

طبق دستور دولت قزاقستان در سال 2000، تمامی کالاهای خارجی تحت شرایط خاصی می‌توانند اجازه ورود به این کشور را به دست بیاورند. یکی از این شرایط، وجود برچسب به زبان روسی و قزاقی، بر روی کالاهای خارجی است. در غیر این صورت، اجازه ورود کالا به این کشور داده نمی‌شود.

آشنایی با شرایط صادرات به قزاقستان در بازرگانی الین

بازرگانی الین، انتخابی ایده آل برای ورود به عرصه صادرات بین المللی

در این مطلب از وب‌سایت بازرگانی الین، نکات مهم صادرات به قزاقستان را بررسی کردیم. قزاقستان جز یکی از کشورهای تازه استقلال یافته است و در سالیان اخیر نیز توانسته پیشرفت‌های بسیار زیادی در زمینه‌های اقتصادی داشته باشد. این کشور در اتحادیه‌های بسیار زیادی عضو است و یکی از شرکای اقتصادی اصلی این کشور، ایران به شمار می‌رود و فرصت‌های بسیاری زیادی برای تجار ایرانی در این کشور ایجاد شده است.

به همین دلیل، افراد زیادی برای صادرات کالاهای خود به قزاقستان اقدام می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید وارد عرصه صادرات کالا به این کشور وارد شوید، می‌توانید از با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید و از راهنمایی‌های آن‌ها در این زمینه استفاده کنید.

4 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا