بازرگانی الین

کشتی فله بر چیست

کشتی فله بر چیست؟

امروز به کارگیری کشتی فله بر از جمله متداول‌ترین روش‌های حمل بار فله می‌باشد. به صورت کلی هر یک از روش‌های حمل و نقل بارهای فله از لحاظ زمانی و مالی دارای هزینه‌های متفاوتی برای صاحبان بار هستند. برای حمل بار فله به بیشتر نقاط دنیا می‌توان از روش‌هایی مثل کشتی فله بر یا همان روش آبی، روش هوایی و حمل و نقل ریلی استفاده کرد. از گذشته تا امروز نیز استفاده از روش حمل و نقل دریایی به خصوص برای خرید از چین در میان بازرگانان رایج بوده است.

امروز کشتی‌های فله‌بر مختلفی طراحی شده‌اند که هر یک از آنها می‌تواند بیشتر از هزار تن بار را بین قاره‌های مختلف منتقل کند. در ادامه این مطلب شرکت بازرگانی الین شما را با مفهوم کشتی فله بر و دیگر موارد این روش حمل و نقل دریایی آشنا خواهد کرد.

کشتی فله بر چیست؟

کشتی فله بر یکی از انواع کشتی‌های باربری می‌باشد. از کشتی‌های فله بر برای حمل کالاهای بسته‌بندی نشده و فله‌ای استفاده می‌کنند. از جمله مهم‌ترین این کالاها می‌توان به غلات انواع کانی، زغال سنگ سیمان و … اشاره کرد. اینگونه کشتی‌ها از سده نوزدهم شروع به کار کرده و امروزه همه افراد به خصوص در قالب شرکت بازرگانی از مزایای کاربردی کشتی فله بر استفاده می‌کنند. در کشور ما هم انواع کشتی‌های فله‌بر در حال فعالیت هستند که شما با استفاده از آنها از مزایایی مثل امنیت انتقال کالا در ظرفیت بالا و دوام زیاد بهره‌مند می‌شوید.

پیشنهاد مطالعه :  بازرسی کالا چیست؟

طراحی کشتی فله بر

ساختار کشتی‌های فله بر به گونه‌ای طراحی شده که عرشه آنها مسطح است و همه درب‌های آن ضد آب هستند. این موضوع از نفوذ آب به داخل بارهای فله جلوگیری می‌کند. البته برخی از این کشتی‌ها روی عرشه خود جرثقیل دارند که جهت انتقال بار درون کشتی استفاده می‌شود. با توجه به ظرفیت حمل و منطقه‌ای که به آن سفر می‌شود، اندازه کشتی فله بر می‌تواند متفاوت باشد. این روش حمل و نقل دریایی معمولاً ظرفیتی بین ۱۰ هزار تا ۳۶۰ هزار تن دارد. بلندترین طول متعلق به کشتی فله‌بر خشک با حدود ۳۴۳ متر طول می‌باشد.

انواع کشتی فله بر

همانطور که اطلاع دارید با توجه به حجم و نوع بار فله، کشتی‌های فله بر دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند. کشتی‌های فله بر متناسب با نوع بارهای فله یعنی مایع و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که شما قصد حمل بار دریایی از چین یا هر کشور دیگری را دارید در ادامه با بازرگانی الین همراه باشید تا به بررسی انواع کشتی فله بر بپردازیم.

کشتی فله بر چیست

کشتی فله بر دنده‌ای

کشتی‌های هندی مکس، هندی سایز و همچنین بعضی از کشتی‌های پاناماکس در گروه کشتی‌های فله بر دنده‌ای قرار می‌گیرند. اینگونه کشتی‌ها از نظر طراحی مثل کشتی‌های خود تخلیه کننده جرثقیلی برای تخلیه و بارگیری کالا در بنادر اما با امکانات مجهزی در سواحل هستند. این موضوع باعث شده که کشتی‌های فله‌بر دنده‌ای دارای انعطاف پذیری بیشتری در مقایسه با بقیه کشتی‌ها باشند.

کشتی فله‌بر غیر دنده‌ای

این نوع از کشتی‌ها برخلاف کشتی‌های فله بر دنده‌ای برای بارگیری یا تخلیه کالا در بنادر دارای سیستم جرثقیل نیستند و برای این کار به تجهیزات مستقل در ساحل نیاز دارند. طراحی اینگونه کشتی‌ها در ابعاد مختلفی انجام شده است. البته در زمان واردات کالا از چین توجه داشته باشید که کشتی‌های فله بر غیر دنده‌ای نسبت به کشتی‌های فله بر دنده‌ای هزینه کمتری دارند؛ چون که در این کشتی ها هزینه‌های مربوط به نصب و نگهداری جرثقیل وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه :  آموزش تنظیم اظهارنامه گمرکی صادرات

کشتی فله بر ترکیبی

بعضی از کشتی‌های فله بر هم دارای این قابلیت هستند که به صورت همزمان دو نوع کالا یا حتی بیشتر را جابجا کنند. برای درک بهتر این مطلب می‌توانیم یک مثال بزنیم: برخی از کشتی‌های فله بر خشک توانایی جابجایی محموله‌های تر هم دارند، به شرط اینکه برای این کار مخازن جداگانه‌ای جهت حمل و نقل کالا در اختیار داشته باشند.

کشتی فله بر لیکرز

اتاقک‌هایی در جلوی کشتی‌های فله‌بر لیکرز طراحی شده و همین موضوع آنها را از نظر ظاهری با بقیه کشتی‌های فله بر متفاوت می‌کند. از این نوع کشتی می‌توان برای انتقال کالا در دریاچه‌ها و رودهای بزرگ استفاده کرد. به علاوه کشتی‌های فله بر لیکرز به علت حرکت در آب‌های شیرین، طول عمر بیشتری دارند.

کشتی فله بر خود تخلیه کننده

برخی از انواع کشتی‌های فله بر طوری طراحی شدند که خودشان بیل مکانیکی دارند و می‌توانند محموله را بارگیری یا تخلیه کنند. بنابراین بعد از ثبت سفارش کالا برای تخلیه و بارگیری محموله در بنادر توجه داشته باشید که این روش به کشتی دیگری نیاز ندارد. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که کشتی‌های فله بر خود تخلیه کننده زمان کمتری هم برای حمل و نقل نیاز دارند و همچنین در مقایسه با بقیه کشتی‌های فله بر، هزینه کمتری برای جابجایی نیاز خواهند داشت.

کشتی فله بر چیست

مهمترین نکاتی که در خصوص کشتی‌های فله‌بر باید بدانید

حمل بار با کشتی فله بر معایب و مزایای خاص خود را دارد. به این ترتیب زمان تصمیم گیری برای روش انتقال کالای صادراتی خود باید حواستان باشد که روش مناسبی را انتخاب کنید تا در زمان انتقال به کالای شما صدمه و آسیب جدی وارد نشود.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر لازم است محموله شما به وسیله کانتینر انتقال یابد، کشتی حمل و نقل دریایی فله بر اصلاً انتخاب مناسبی نیست. مثلاً محموله‌هایی که برای حمل و نقل به کشتی‌های مجهز به یخچال نیاز دارند یا کالاهایی که باید به سرعت به مقصد برسند، نمی‌تواند از کشتی‌های فله بر برای جابجایی استفاده کنند. نرخ کرایه کشتی فله بر در بازارهای جهانی به بازار بورس و با توجه به یک شاخص مهم به نام بالتیک مشخص می‌شود. برای حمل و نقل بین المللی با روش‌های مختلف و ترخیص کالا از چین در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید از خدمات بازرگانی الین استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه :  شانگهای شلوغ‌ترین بندر جهان

انواع کالای فله

تا اینجای کار شما عزیزان را با کشتی فله بر آشنا کردیم. در این قسمت آشنایی شما با مفهوم بار فله بیشتر خواهد شد. کالای فله در واقع نوعی بار با حجم بسیار زیاد بوده که درون محفظه یا مخازن مخصوصی نگهداری می‌شود. در واقع کالای فله کالایی است که به خاطر حجم بالا امکان بسته‌بندی آن وجود ندارد. بار فله هم مثل بارهای بسته‌بندی دیگر دارای انواع مختلفی می‌باشند که در دو نوع بار فله مایع و بار فله خشک تقسیم بندی می‌شود و هر کدام از آنها شرایط خاصی برای حمل و نقل دارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا