بازرگانی الین

شرایط ترخیص کالا از گمرک | راهنمای کامل مراحل و مجوزهای لازم

آشنایی با شرایط ترخیص کالا در بازرگانی الین

نحوه‌ی ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا یکی از فعالیت‌های مهم شرکت‌های بازرگانی است و شرایط عمومی و مراحل خاص خود را دارد که به میزان زیادی، تحت تاثیر ماهیت کالا قرار دارند. برای هر کالایی، شرایط ترخیص کالا می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی این شرایط را می‌توان در دو بخش دسته بندی کرد:

  • شرایط عمومی ترخیص کالا که برای همه‌ی کالاها یکسان است.
  • شرایط تخصصی ترخیص کالا که بسته به نوع کالا می‌تواند متفاوت باشد.

آشنایی با شرایط ترخیص کالا در بازرگانی الین

در ادامه بیشتر در مورد این شرایط توضیح می‌دهیم.

شرایط عمومی ترخیص کالا

به طور کلی شرایط ترخیص کالا از گمرک به صورت زیر انجام می‌شود:

در گام اول شما باید مدارک و اطلاعات مربوط به محصول خود را در سامانه‌ی گمرکی EPL ثبت کنید. در واقع در این بخش باید به کارشناسان گمرکی اعلام کنید که کالای شما چیست، مقدار آن چقدر است و مدارکی مانند فاکتور خرید، بارنامه، قبض انبار، ترخیصیه و … دیگر مدارکی که هویت کالا را به طور کامل مشخص می‌کنند را به سامانه‌ی گمرکی ارائه دهید. نکته‌ی بسیار مهم این است که شما باید در مورد پر کردن اظهار نامه بسیار دقیق باشید و تمام اطلاعات را به صورت دقیق و صادقانه ثبت کنید. زیرا در مراحل بعدی تمام اظهارات شما بررسی شده و در صورت عدم تطبیق مستلزم پرداخت جریمه خواهید شد.

در گام بعدی اظهارنامه‌ی شما توسط کارشناسان اداره‌ی گمرکی کنترل شده و صحت آنها تایید می‌شود. با تایید اظهار نامه، یک شماره‌ی ثبت یا کوتاژ به کالای شما تعلق می‌گیرد که پس از این از طریق همین شماره قابل پیگیری است. سپس با توجه به ماهیت کالا و شرکتی که درخواست ترخیص دارد، باید یک مسیر برای ادامه‌ی روند کار انتخاب شود که شرایط ترخیص کالا در هر کدام از آنها متفاوت است و با سرعت متفاوتی انجام می‌شود. در مرحله‌ی بعدی بسته‌ی شما باز می‌شود و محتویات آنها بررسی و کنترل می‌شود و با برگه‌ی اظهارنامه تطبیق داده می‌شوند. این بررسی از دو منظر انجام می‌شود: یک ماهیت و تعداد کالا و سپس از جنبه‌ی ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و دیگر روش‌های تعیین ارزش.

مراحل ترخیص کالا را بهتر بشناسید | بازرگانی الین

سپس باید مجوزهای لازم را برای محصول خود اخذ کنید. اینجاست که شرایط ترخیص کالا متفاوت می‌شود بسته به ماهیت کالا، مجوزهایی که باید برای آن کسب کنید می‌تواند متفاوت باشد که در ادامه توضیح داده‌ایم.

مجوزهای ترخیص کالا

به طور کلی شرایط ترخیص کالا و مجوزهای لازم برای هر کالایی با کالای دیگر متفاوت است. مثلاً مواد غذایی مجوزهای خاصی نیاز دارند و متریال‌های صنعتی مجوزهای خاصی نیاز دارند، وسایل الکترونیکی، پوشاک و … هر کدام مجوزهای خاصی نیاز دارند. اما در یک تقسیم بندی‌ می‌توانیم آنها را به دو گروه کالاهای فاسد شدنی و فاسد نشدنی تقسیم کنیم.

مجوزها و شرایط ترخیص کالای فاسد شدنی

موادغذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی، در گروه مواد فاسد شدنی قرار دارند که مجوزهای خاص خود را نیاز دارند. بعضی از این مجوزها به شرح زیر است:

  1. مجوز ورود: این مجوز توسط اداره کل نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و یا بعضی از دانشگاه‌های علوم پزشکی که مجوز این کار را دارند صادر می‌شود و طی آن اجازه‌ی ثبت سفارش واردات به شرکت مدنظر داده می‌شود.
  2. مجوز ترخيص: این مجوز بعد از ورود کالا به گمرک باید صادر شود که با در نظر گرفتن شرايط و ضوابط فني و بهداشتي توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی صادر می‌شود.
  3. پروانه بهداشتي ورود: این پروانه براساس مستنداتی که در اظهارنامه بیان شده و گزارش بازرسی کارشناسان مربوطه که می‌تواند از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شرکت‌های بازرسی بین المللی تایید صلاحیت شده توسط اداره کل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی باشند، صادر می‌شود.
  4. گواهي بهداشت: این مجوز توسط وزارت بهداشت کشور مبدا باید صادر شود که قابلیت مصرف انسانی کالا را تایید می‌کند و باید به تایید وزارت بهداشت کشور ما برسد.
  5. گواهي حلال : این مجوز برای مواد خوراکی و آشامیدنی و بر اساس قوانین شرعی صادر می‌شود.
  6. گواهی انطباق یا عدم انطباق: این مجوز بعد از بررسی مطابقت نمونه با ضوابط مورد تایید وزارت بهداشت صادر می‌شود.

مجوزها و شرایط ترخیص کالای فاسد نشدنی

کالاهای فاسدنشدنی دسته‌ی بسیار بزرگتری را شامل می‌شود و شرایط ترخیص کالا برای آنها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. با این حال می‌توان در بین آنها مجوزهای مشترک نیز پیدا کرد. یکی از مجوزهای اصلی که این کالاها باید بگیرند، مجوز از سازمان استاندارد است. سازمان استاندارد برای هر محصولی شرایط و ضوابط استاندارد خاصی دارد و بعد از آزمایش نمونه‌ی شما، مجوز خود را صادر می‌کند. علاوه بر مجوز استاندارد، مجوزهای دیگری نیز وجود دارد که به شرح زیر است:

  • بهداشت
  • قرنطینه دامی
  • دامپزشکی
  • جهاد کشاورزی
  • محیط زیست
  • قرنطینه نباتی
  • انرژی اتمی
  • مخرب اوزون
  • در صورت قابلیت انفجار – وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
  • وزارت امور خارجه (سلاح‌های شیمیایی)
  • تجهیزات پزشکی
  • بانک مرکزی
  • و…

آشنایی با نکات مهم و شرایط ترخیص کالا در بازرگانی الین

لازم به ذکر نیست که همه‌ی این مجوزها برای یک محصول نیاز نیستند و لیست مجوزهایی که باید گرفته شود توسط سازمان گمرک به شما اعلام می‌شود.

سایر شرایط ترخیص کالا

بعد از دریافت مجوزهای لازم و تامین شرایط ترخیص کالا، نوبت به برآورد هزینه‌های گمرکی می‌رسد که بسته به ماهیت کالا و مقدار آن می‌تواند متفاوت باشد. شما باید این هزینه‌ها را به صندوق گمرک پرداخت کنید. بعد از این کار، پروانه‌ی سبز گمرکی برایتان صادر می‌شود. پس از صدور این سند و انجامِ تسویه حساب‌های لازم با شرکت حمل و نقلی و دریافت قبض انبار، اداره‌ی گمرک برای کالای شما مجوز بارگیری صادر می‌کند. و می‌توانید کالای خود را خارج کنید.

بازرگانی الین

همانطور که در این مقاله خواندید، شرایط ترخیص کالا از گمرک می‌تواند بسیار پیچیده، طولانی و زمانبر باشد و به نظر می‌رسد که شما در این مسیر به یک همراه و مشاور نیاز دارید. شرکت بازرگانی الین به عنوان یک مشاور و همراه قدرتمند، در این مسیر در کنار شما خواهد بود.

علاوه بر اینکه گروه ما از کلیه‌ی شرایط ترخیص کالا مطلع است و می‌توانیم این کار را در اسرع وقت انجام دهیم، بلکه خدمات دیگری مانند مشاوره بازرگانی، ثبت و سفارش در وزارت صمت، انجام حواله‌های ارزی، ارسال کالا از چین به ایران به صورت دریایی، هوایی و زمینی، خرید از سایت‌های خارجی، ارائه‌ی خدمات نمایشگاهی، عرضه‌ی خدمات بازرگانی حضوری در چین، انبارداری کالا، ارسال نمونه و خدمات مترجمی (ترجمه از چینی به فارسی، از انگلیسی به فارسی و بالعکس) نیز توسط گروه ما ارائه می‌شود. برای اطلاع از نحوه‌ی عقد قرارداد با شرکت ما می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسکرول به بالا