بازرگانی الین

صادرات کالا به افغانستان | نکاتی که باید در این زمینه به یاد داشته باشید

بررسی شرایط صادرات کالا به افغانستان در بازرگانی الین

افغانستان، کشوری با فرصت‌های جدید

بسیاری از افراد، با شنیدن نام افغانستان، به یاد جنگ و انفجارهای پی در پی می‌افتند اما کمتر کسی است که ممکن است با شنیدن نام این کشور، به یاد صادرات و یا تجارت‌های بین المللی بیافتد. این در حالی است که آمارهای رسمی نشان داده که بخش قابل توجهی از تجارت بین المللی کشور ایران، مربوط به افغانستان و صادرات به این کشور بوده است. البته در سالیان اخیر نیز صادرات کالا به افغانستان با افزایش چشمگیری همراه بوده است.

بررسی شرایط صادرات کالا به افغانستان در بازرگانی الین

اقتصاد افغانستان همواره تاثیرپذیر از مساله جنگ بوده است اما در چند سال اخیر و به دنبال تاسیس حکومت‌ جدید در این کشور، وضعیت بهبود پیدا کرده است. حداقل این کشور توانسته در بسیاری از سازمان‌های بین المللی عضو شود و بتواند سرمایه‌های خارجی را کسب کند. این امر باعث شده است تا میزان معاملات بین المللی این کشور با ایران نیز بیشتر از گذشته شود. در ادامه این مقاله، قصد داریم نکات و شرایط صادرات به این کشور را بررسی کنیم.

آشنایی با وضعیت تجارت افغانستان

برای این که بتوانید در زمینه صادرات کالا به هر کشوری موفق باشید، باید بتوانید به خوبی در زمینه وضعیت تجاری آن کشور مطالعه کنید و نیازهای بازار هدف خود را شناسایی کنید. اقتصاد افغانستان بوی چندانی از صنعت نبرده است و بیشتر بر روی بخش کشاورزی متمرکز است. با این که جنگ‌ها و تنش‌های بسیار زیادی در فضای داخلی آن وجود دارد اما با این حال این کشور توانسته در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی حداقل وضعیت باثباتی داشته باشد و چندان دچار نوسان نباشد.

افغانستان به دلیل توسعه نیافتگی و عقب ماندن بخش صنعتی و تولید آن از روند پیشرفت جهانی، نیاز شدیدی به واردات دارد و به همین دلیل، کشورهای مختلفی اقدام به صادات کالا به افغانستان می‌کنند. هر چند در این کشور روحیه مصرف گرایی کمتر است اما متنوع نبودن اقتصاد آن باعث شده تا بسیاری از کالاهای مصرفی روزمره را نیز از سایر کشورها وارد کند.

اشنایی با وضعیت اقتصادی افغانستان در بازرگانی الین

بیشتر حجم اقتصادی این کشور، مربوط به بخش‌های کشاورزی و بعد از آن خدمات است. البته کشاورزی در این کشور نیز چندان پیشرفته نیست و بیشتر به چند محصول  خاص محدود می‎شود. از آنجایی که افغانستان به آب‌های آزاد دسترسی ندارد، مقامات این کشور تمایل زیادی برای تجارت با همسایگان خود دارند.

افغانستان بیشتر از کدام کشورها کالا وارد می‌کند؟

اگر چه در بحث صادرات، افغانستان بیشتر بر روی دو کشور هند و پاکستان تمرکز کرده بود، اما در خصوص واردات تا حدود زیادی این موضوع متفاوت است. هر چند باز هم دو کشور مذکور سهم قابل توجهی در واردات این کشور دارند اما در این بخش سایر کشورها مانند ایران نقش مهم‌تری را ایفا می‌کنند.

طبق آمارهای به دست آمده از سازمان تجارت جهانی، در سال 2018، افغانستان بیشتری واردات کالا را از ایران داشته که این امر می‌تواند نشان دهنده فرصتی طلایی برای تجار کشورمان داشته باشد. آمارهای رسمی نشان می‌دهند که در سال‌های گذشته، سهم صادرات کالا به افغانستان از ایران 17 درصد، از چین 15 درصد، پاکستان 14 درصد، از قزاقستان 10 درصد، از ازبکستان 7 درصد، از ترکمنستان 5 درصد و از هندوستان 4 درصد می‌باشد.

آمار صادرات کالا به افغانستان از ایران

حجم بسیار قابل توجهی از کالاهای بازار افغانستان از ایران وارد می‎شود، به طوری که براساس آخرین آمارهای به دست آمده، چیزی بین 17 تا 20 درصد از واردات این کشور، از ایران تامین می‎شود. در بسیاری از مواقع، افغانستان در صدر مقاصد صادرات کالا به افغانستان از ایران می‌باشد.

آمار صادرات کالا به افغانستان از ایران در بازرگانی الین

وجود کیلومترها مرز زمینی مشترک در کنار فرهنگ و زبانی مشترک، باعث شده است تا تجار ایرانی به راحتی بتوانند نیازهای صادراتی این بازار بزرگ را تشخیص و برای صادرات محصولات اقدام کنند. هر چند که در این زمینه هنوز نیاز پتانسیل‌های زیادی برای فعالیت وجود دارد، زیرا کشورهایی مانند هند، چین و یا حتی پاکستان، از جمله رقبای ایران در این بازار شناخته می‎شوند. طبق آمارهای به دست آمده، در سال 2015 بیشترین حجم کالاها از ایران به این کشور صادر شده‌اند. البته این آمار در دو سال بعدی کاهش بسیار زیادی پیدا کرد اما از آن پس روند رو به رشدی داشته است. این نکته را باید در نظر داشته باشید که مانعی برای افزایش صادرات کالا به افغانستان از ایران وجود ندارد و پیش بینی می‎شود این آمار در آینده افزایش پیدا کند.

مزایای صادرات کالا به افغانستان

امروزه تجار بسیار زیادی علاقه‌مند به صادرات به افغانستان دارند که دلیل آن هم مزایای بسیار زیاد این امر است. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین مزایای صادرات کالا به این کشور را بررسی کرد.

  • حمل و نقل اسان و سریع
  • نزدیکی فاصله و مرز مشترک
  • مشترکات زبانی و مذهبی و فرهنگی
  • شناخت وضعیت اقلیمی، اجتماعی و سیاسی
  • شناخت مردم این کشور از محصولات ایرانی
  • توانمندی ایران در ارائه خدمات فنی و مهندسی و نیاز مبرم افغانستان به این خدمات

آشنایی با مزایای صادرات به افغانستان در بازرگانی الین

البته لازم به ذکر است که خدمات  و کالاهای غربی به دلیل استفاده از فناوری پیشرفته با قیمت‌های زیادی در این کشور به فروش می‌رسد. همچنین خدمات پس از فروش و ارسال تکنسین با مترجم، مشمول هزینه‌های گزافی می‎شود که دولت افغانستان از پس این مخارج بر نمی‎آید  و ترجیح می‌دهد بیشتر کالاهای وارداتی به این کشور را از طریق ایران و یا پاکستان انجام دهد.

بازرگانی الین، بهترین گزینه برای داشتن تجارت بین المللی سودمند

در این مطلب از وب‌سایت بازرگانی الین،  با بررسی نکات و شرایط صادرات کالا به افغانستان همراه شما بودیم. افغانستان یکی از همسایگان شرقی ایران است و ظرفیت‌های بسیار زیادی را برای تجار ایرانی فراهم کرده است. اگر شما هم قصد دارید وارد عرصه صادرات کالا به این کشور شوید، می‌توانید از خدمات مجموعه استفاده کنید و به راحتی در این زمینه موفق باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسکرول به بالا