بازرگانی الین

ورود به عرصه صادرات | آشنایی با مهم‌ترین نکات برای صادرات کالا

آشنایی با نکات مهم برای ورود به عرصه صادرات در بازرگانی الین

صادرات و فوت و فن‌های آن

در دنیای امروزی، ارتباطات میان کشورها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و صادرات کالا نیز به یک شغل پر درآمد تبدیل شده است. کشور ایران نیز از قاعده مستثنا نیست و تجاری ایرانی نیز در طول سال کالاهای مختلفی را از ایران به کشورهای دیگر، مخصوصا چین صادر می‌کنند. همین امر سبب شده تا افراد زیادی اقدام به وارد شدن در این زمینه را داشته باشند. اما برای ورود به هر عرصه‌ای، آشنایی با نکات و مقررات حقوقی مربوط به آن اهمیت بسیار زیادی را دارد. به همین دلیل، صادرکنندگان نیز باید به خوبی با تمامی قوانین بین المللی آشنایی داشته باشند تا بتوانند تجارتی مفید و سودمند داشته باشند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با نکات مهم ورود به عرصه صادرات آشنا کنیم.

آشنایی با نکات مهم برای ورود به عرصه صادرات در بازرگانی الین

قوانینی که در زمینه ورود به عرصه صادرات باید بدانید

یکی از مهم‌ترین موارد برای ورود به عرصه صادرات کالا، آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و همچنین الزامات قانونی صادرات است. البته این آشنایی نباید تنها در حد آشنایی با قوانین کشور مبدا باشد، به عبارتی دیگر، افرادی که قصد دارند وارد این عرصه شوند، باید به خوبی با قوانین و مقررات کشور مقصد کالاهای خود نیز آشنا باشند تا کمتر در معرض دعاوی حقوقی قرار بگیرند.

در زمینه صادرات کالا، ده‌ها مورد آیین نامه، قانون و قرارداد وجود دارد که بهتر است قبل از شروع صادرات کالا، تمامی آن‌ها را به دقت مطالعه کنید. در واقع یک صادرکننده موفق، همواره باید از دستورالعمل‌ها، رویه‌ها و فرایندهای جدید اداری که عموما توسط نهادهای دولتی صادر می‎شود، آشنایی کامل داشته باشد تا در این زمینه به مشکلی برنخورد.

سرمایه مورد نیاز برای ورود به عرصه صادرات

یکی از اصلی‌ترین سوالات افرادی که قصد ورود به عرصه صادرات را دارند، میزان سرمایه مورد نیاز برای این کار است. خیلی از افراد جامع این تصور غلط را دارند که برای صادرات کالا به سرمایه کلانی نیاز است و یا بدون اشراف کامل به بازارهای صادراتی مورد نظر، نمی‌توان وارد این عرصه شد. اما واقعیت این است که در دنیای امروزی، برای ورود به این عرصه نیازی به داشتن سرمایه‌های کلان نیست، زیرا روش‌های ارزانی برای صادرات معرفی کالاهای مورد نظر شما وجود دارد که خیلی هم گران قیمت نیستند.

سرمایه مورد نیاز برای آغاز صادرات کالا | بازرگانی الین

عوامل موفقیت در عرصه صادرات

قبل از این که بخواهید وارد عرصه صادرات کالا شوید، باید تمامی عواملی که می‌توانند باعث موفقیت و یا شکست شما شوند را به خوبی بررسی کنید. امروزه عوامل بسیار زیادی برای موفقیت در این عرصه وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌هاريال کشف نیازهای بازار کشور مقصد است. خوشبختانه امروزه روش‌های بسیار زیادی برای آشنایی با بازار کشور مقصد وجود دارد، به عنوان مثال شما می‌توانید از سازمان توسعه تجارت راهنمایی بگیرید یا با یکی از شرکت های بازرگانی مشاوره کنید.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در موفقیت شما تاثیر بسیار مثبت و یا منفی داشته باشد، توجه به روابط سیاسی میان ایران و کشور مقصد شما است. به عنوان مثال، عقد قرارداد 25 ساله میان ایران و چین می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی روابط میان ایران و چین بگذارد، به همین دلیل، با ورود به عرصه صادرات به چین، مطمئنا امکان موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

نکات مهم در معاملات صادراتی

خیلی از افراد برای این که وارد عرصه صادرات شوند، به دنبال این هستند که نکات آن را به صورت کامل آموزش ببینند و دلیل این که تا به امروز نتوانسته‌اند صادرات موفقی داشته باشند را به دلیل مسلط نبودن خود بر روی فرایندها و عملیات صادرات می‌دانند.

نکات مهم در مورد معاملات صادراتی | بازرگانی الین

برخی هم فکر می‌کنند که با آموزش‌های تئوری می‌توانند ورود به عرصه صادرات را هموار کنند. اما فراموش نکنید که در هر خرید و فروشی، رکن اصلی وجود مشتری است و تا زمانی که مشتری نباشد، هیچ تبحر و دانشی به کار نمی‎آید. به همین دلیل، برای این که در عرصه صادرات موفق باشید، دغدغه اصلی شما باید جذب مشتری باشد.

مراحل قانونی صادرات کالا

صادرات برخی از کالاها نیاز به اخذ مجوز  از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط مانند وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد و دیگر سازمان‌های مربوطه دارد. به همین دلیل، اخذ مجوز یکی از مراحل اصلی برای صادرات کالاها می‌باشد. بعد از این مرحله، باید به خوبی با فرایندهای ترخیص کالای صادراتی و رویه‌های گمرکی آشنا شوید و نکات مهم برای بیمه کردن و انعقاد قرارداد با شرکت‌های حمل و نقل را بدانید.

در قدم بعدی صادرات، باید فاکتور فروش را صادر کنید و در ضمن برای اخذ گواهی مبدا از سامانه‌ اتاق بازرگانی هم اقدام کنید. پس از طی کردن این مراحل، کالای شما آماده ارسال هستند. البته دقت داشته باشید که در میان این مراحل ممکن است چالش‌ها و یا مراحل دیگری نیز وجود داشته باشد، به همین دلیل در صورتی که برای اولین بار می‌خواهید اقدام به این امر کنید، بهتر است از یک شخص و یا مجموعه کار بلد مشاوره بگیرید.

آیا برای ورود به عرصه صادرات کارت بازرگانی لازم است؟

کارت بازرگانی مجوزی حقوقی است که دارندگان آن می‌توانند به راحتی اقدام به داد و ستد کنند. به همین دلیل داشتن این کارت الزامی به نظر می‌رسد اما باید دقت داشته باشید، افرادی که قصد دارند به صورت غیر مستقیم و یا با واسطه اقدام به صادرات کالا کنند، نیازی به دریافت این مجوز ندارند.

آشنایی با قوانین مهم برای ورود به عرصه صادرات در بازرگانی الین

صدور کارت بازرگانی شرایط و مدارک خاص خود را دارد که قبل از ورود به عرصه صادرات باید با آن‌ها آشنا باشید و در صورت نیاز، اقدام به اخذ این مدرک مهم کنید. در فرایند صدور این کارت، برخی از سازمان‌ها و نهادها دخیل هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اتاق بازرگانی اشاره کرد.  کارت بازرگانی دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن‌ها کارکردهای خاص خود را دارند و ممکن است فرایند صدورشان متفاوت از بقیه باشد.

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت بازرگانی الین، نکات مهم برای ورود به عرصه صادرات کالا را بررسی کردیم. اگر شما هم می‌خواهید وارد این عرصه شوید، باید از قبل به خوبی در مورد شرایط مختلف صادرات کالا مطالعه کنید و با تمامی جوانب آن آشنا شوید. مجموعه بازرگانی الین با سال‌ها تجربه در زمینه صادرات و واردات کالا، بستری را برای شما عزیزان فراهم کرده است تا بتوانند به راحتی با چالش‌های صادرات کالا آشنا شوند و با دانش کافی وارد این عرصه شوند. مجموعه ما به صورت تخصصی بر روی صادرات به چین فعالیت می‌کند، پس اگر شما هم می‌خواهید وارد این زمینه شوید، می‌توانید به راحتی با کارشناسان مجموعه ما تماس برقرار کنید و از خدمات مجموعه ما استفاده کنید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسکرول به بالا